Senaste inläggen

Flytta pengar mellan konton.

Hej Alla
En liten fråga som jag hoppas någon kan besvara.
Hur skriver jag i bokföringen om jag flyttar pengar från ett konto till ett annat.

Räcker det om jag på samma verifikation krediterar 1930 och debiterar 1940?

Hälsningar
Magnus D

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skatt på utdelning

Hej,

Har en fundering på hur mycket skatt jag får betala om jag tar ut en summa i utdelning. Låt säga att jag tar ut 300 tusen i lön per år före skatt. Bolaget går bra och jag vill ta ut ex.vis 200 tusen ur bolaget som utdelning. Vad blir skatten?

Ett Bryggeri!

Jag undrar om det är någon som känner till ett bryggeri inom stockholms trakterna som är intresserad att gemensamt skapa en produkt som man kan tjäna pengar på? Bryggeriet ska vara samarbetsvillig och funktionella utan några större besvär.

var vänlig hör av er om ni känner till något privat bryggeri, som ni har telefon nummer till oc...

Kategori: Affärsidéer

Bokföringsprogrammet Mamut

Tjena!

Nyfiken om nån har nå erfarenhet av Mamuts program. Har nu beställt deras enklaste program för enskild firma...

Får programmet nästa vecka, några som har åsikter?

Tackar!

// V.

Köp o sälj

Tjena!

Jag är ny på denna hemsida från o med idag.

Jag har planer på att starta eget och har lite funderingar, hoppas nån kan hjälpa mig.

Om en kund behöver vissa produkter, hur ska jag gå till o införskaffa dessa produkter?

Kan man då gå in på tex Siba eller elgiganten och köpa en produkt och sedan sälja det till kund m...

Skatter!!??

När vi registrerade firman så fick man ju uppge vad man trodde att man gjorde i vinst och vi uppgav 18000:- (bättre att ligga lågt tills man vet med säkerhet och då ändra.)
Idag fick jag skatteinbetalningarna för resten av året och vi ska betala in totalt  20154:- i skatt!
Det finns väl inga möjligheter att det kan vara riktigt? Jag brukar få...

webbdesigner sökes!

Hej!

Jag undrar om det finns någon webbdesigner här som skulle vilja hjälpa mig? Det viktigaste är att du är bra på att göra sidorna snygga och funktionsdugliga (jag vill inte ha flash och långsamt laddande bilder.) Det ska vara lätt att nivigera och den ska se förtroendegivande ut.

Du kanske är den webdesignen jag söker? eller kanske...

Kategori: Söker/eftersöker

Olika namnförslag men svårt att välja.

raderat

Kategori: Feedback

Affiliate program

Hej!

Tänkte vi kunde hjälpas åt att skriva ner olika annonsnätverk som finns ute på nätet.

Mina bidrag:

[li]www.tradedoubler.se[/li]
    [li]www.affiliator.se[/li]
    [li]www.adfair.se[/li]
    [li]www.zanox.se[/li]

Fyll gärna på så kanske moderatorn vill vara vänlig att klippa ihop alla?

MVH

...

Kategori: E-handel

Gratifikation (bonuslön)

Det går (för) bra i mitt AB så jag tänkte ta ut en extra klumpsumma i lön.

Hur ska det skötas bäst? Bara att redovisa den extra lönen i månadens arbetsgivardeklaration med avdragen skatt enligt tabell för engångsutbetalningar?

Vad bör man tänka på?

Engelskt bolag med filial i Sverige?

Om man ska starta aktiebolag i Sverige krävs 100.000 kr i grundkapital. För att komma undan detta kan man, enligt EU-rätten, starta ett engelskt Ltd Co med filial i Sverige. Ett antal företag har som affärsidé att hjälpa till med detta. Finns det någon som har erfarenhet av detta förfarande, eventuella fallgropar eller risker? Är detta ett bra sätt...

Skattefria ränteintäkter per balansdagen

Hej till alla,

Hur redovisas  skattefria ränteintäkter per balansdagen? Ska man göra återföringen av skattefria ränteintäkter i det nya räkenskapsåret?

Tack på förhand/S

Betala allt själv vid renovering av hyrd affärslokal?

Hej! Undrar alltså som det framgår i rubriken ifall byggnadens ägare inte har någon skyldighet alls att betala något vid en renovering av affärslokal? Renoveringen avser målning, ev nytt golv, rivning av litet kontor för att få större yta tex. Lokalen är nedgången och senast renoverad på 80-talet nångång.
Jag höjer ju värdet på lokalen? Om ägare...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

smidigt admin.program?

Hej!
det är som så att jag ska köpa ett företag här på orten som säljer reservdelar till bilar och industrier, det finns ett ganska stort lager som naturligtvis ingår, men säljaren har haft den här firman 30 år(!) och har allting i huvudet, så min fråga är om det finns ett smidigt program, och helst inte för dyrt, som man kan ha lagret i så att...

Hjälpa företag förbättra deras produktionsprocesser och logistik.

Hej

Vi är ett redan etablerat företag innon bilelektronik och bilfelsökning och nu vill också hjälpa andra företag effektivisera och förbättra produktionen enligt Lean principen (Göra mer med mindre).

Vi kommer att utveckla mjukvaror och verktyg som ska hjälpa företag förbättra deras intern och extern produktionsprocesser och logistik...

Kategori: Affärsidéer

Egenavgifter

Betalas egenavgifter på hela vinsten eller endast på det beloppet man tar ut?

Ska man bifoga samtliga kvitton/fakturer etc till skatteverket?

Som Topic säger! När jag skickar in min "deklaration" till skatteverket med hur mycket egenavgifter/moms/skatt jag ska betala, ska jag då bifoga samtliga kvitton etc? eller enbart för mina avdrag eller hur fungerar det egentligen?

Butiksdekoratör/Kommunikatör sökes

Söker för ny affärsidé en utbildad butiksdekoratör/kommunikatör med
erfarenhet från detalj- och fackhandeln. Du vill som jag starta eget
företag. Du kan, liksom jag, satsa minst 100,000 kr för att komma i gång.
Med en insats kan vi sedan låna till resten av Almi etc. Jag är bosatt i
Göteborg och söker i första hand kompanjoner där ifrå...

Kategori: Söker/eftersöker

Prel skatt funderingar

Varför inte ändra netto intäkter till 0, därefter sätta in skatten ändå på skattekontot ( vad jag förstått att man också får ränta på ).
De pengarna ligger då där och växer med ränta.

Har jag fått det om bakfoten?

Mvh M

Förslag til min hemsida

Hej jag började göra min hemsida den 20:onde.
Och sen dess har jag börjat på designen och börjat på forumet men nu ser sidan väldigt tråkig ut: http://www.matlagning.org Någon som har nått tips om hur jag kan ändra den så den blir lite mer "attraktiv" ?

Kategori: Feedback