Skatt på utdelning

9
Hej,

Har en fundering på hur mycket skatt jag får betala om jag tar ut en summa i utdelning. Låt säga att jag tar ut 300 tusen i lön per år före skatt. Bolaget går bra och jag vill ta ut ex.vis 200 tusen ur bolaget som utdelning. Vad blir skatten?
9
Glömde att informera att bilaget är ett AB.
720
3
Det blir alldeles för mycket gissningar utan mer information.[br]Är det o år du vill ta utdelning eller är det nästa år från årets resultat?[br]Har du fler anställda och hur mycket är deras lön?[br]Vilket år är det du har en lön på 300.000, 2006 eller 2007?[br]Hur länge har du haft bolaget, och hur ser lönesituationen ut hittils, eller snarare vad har du kvar i sparad utdelning från tidigare?[br]
9
1) Bolaget startades i december 2006 (första räkenskapsår 2006-12-04 till 2008-04-30 men jag får välja om bokslut skall ske i år eller nästa).[br]2) jag vill ta utdelning i år och sedan varje år framöver[br]3) inga anställda[br]4) tar ut en lön på 25000 kr/mån före skatt[br]
720
3
[quote]1) Bolaget startades i december 2006 (första räkenskapsår 2006-12-04 till 2008-04-30 men jag får välja om bokslut skall ske i år eller nästa).[/quote][br][br]Men du kan inte väja ett bokslut på 2007-04-30 det är för kort tid utan vad du kan välja är 2007-12-31 eller 2008-04-30.[br][br][quote]2) jag vill ta utdelning i år och sedan varje år framöver[/quote][br][br]Du kan inte ha en utdelning iår, du har ju inget bokslut ännu. Det är först när året är slut och när årsredovisningen är klar som man kan fastställa om det finns en utdelningsbar vinst i bolaget och besluta om en sådan på bolagstämman. Alltså det tidigaste du kan ta en utdelning blir under våren 2008 om du ändrar räkenskapsåret till kalenderår.[br][br][quote]3) inga anställda[br]4) tar ut en lön på 25000 kr/mån före skatt[/quote][br][br]Om vi då säger att du på stämman under 2008 bestämmer dig för en utdelning ur bolaget, då är det din lön 2007 som är finns som beräkningsgrund. Eftersom mycket av beräkningarna hänger ihop med basbelopp kan man inte säga exakt rätta belopp och så kan ju reglerna hinna ändra sig lite fram till dess. [br]Men med dagens regler hade det sett ut så här:[br][br]Löneunderlag 300.000 *25 % = 75.000[br]Schablonberäknad utdelning = 89.000[br][br]Eftersom den garanterade lågbeskattade utdelningen är högre än den som man får genom löneunderlaget är det inte någon mening med att räkna vidare på den utan då använder du "garantibeloppet".[br][br]På dessa 89.000 betalar du 20% i skatt, resten beskattas som vanlig tjänsteinkomst. Skillnaden på utdelning och lön blir i det fallet i kronor mellan att betala bolagskatt (28%) mot att betala arbetsgivaravgifter (32,42%)
9
Tack Redkon, du är en pärla som tar dig tid att hjälpa. Det är tur att det finns själar som dig.[br][br]Om jag nu tar ut 89000kr minus 20% i skatt =71200 kr, är det då färdigskattat eller ska jag ta upp summan i inkomst av kapital också i min deklaration och skatta en gång till?[br]
589
1
Det är när du tar upp summan som inkomst av kapital (man tar upp 2/3 av summan, eftersom skattesatsen är 30%, 30% x 2/3 = 20%) som du skattar, så visst måste du ta upp summan som inkomst av kapital, men det blir inte beskattat "en gång till".
48
Tjena![br][br]jag har också en liten fundering om utdelning, eftersom jag från och med denna månad får sänkt arbetsgivaravgift....  tackvare att man är ung. så kan det ju knappast bli några större skillnader om jag tar ut lite extra lön i år istället för att ta ut det som utdelning nästa år?[br][br]förutom att jag själv får en del extra pengar som man kan sätta in i aktier lr fonder (som rimligtvis bör öka med några procent) och det bör jämna ut den lilla skatteskillnaden eller göra så att man får ännu lite mer pengar över....[br][br]bolaget får ju iofs lite sämre likviditet men det ska nog inte vara några problem för företaget.[br][br]omvandlade mitt bolag till aktiebolag i december 2006 så jag får inte ta ut någon utdelning i år....
9
Gotte -> Mitt bolag startades i december 2006 och mitt första bokslut kommer att ske i år 2007. Enligt min revisor (KPMG) är detta mest fördelaktigt då jag annars går miste om utdelningsutrymmet för det första året. Jag tänkte först göra mitt första bokslut 2008 men när det var möjligt att göra det i år var det inget att fundera på.
589
1
När under 2008 var det du hade tänkt göra bokslut första gången? Att tänka på här är att 18 månader är maxlängd för ett bokslutsår.
9
Jag tänkte göra bokslut i april 2008, men jag gjorde det i år istället då det var möjligt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.