Hur bokför jag en annons på blocket.se - hur mycket moms?

10
Detta borde vara enkelt men det är ju inte lätt. Jag har annonserat på blocket och betalade annonsen med min privata hemtelefon. Nu har räkningen kommit och jag skall bokföra annonseringen men hur?? Vilka konton och på smatalsspecifikationen står kostnaden för blocket-samtalet men hur är det med momsen?
102
Hej,[br][br]Annonsering och reklam brukar ligga under konto 59xx.[br]På blockets hemsida står det pris ink. moms, vilket måste betyda att det är priset ink. 25% moms.  :P Använd samtalsfakturan som underlag att du betalat annonsen, men bokför att du betalat med privata medel, om du betalat med din privata hemtelefon.[br][br]Hoppas att det var lite till hjälp! [br][br]//Marta[br]
34
Skulle sälja en fastighet och annonserade på blocket. Kostnad 439 kronor.

Men eftersom jag gjorde fel då man inte får annonsera som företag på privatannonser skickade de pengarna tillbaka. Nu behöver ändå bokföra men har inget kvitto och vet inte momssatsen.

Är det samma som Marta skriver - 25% moms? Hittar det inte någonstans på deras sajt eller vid en sökning på google.
102
Är denna tråd igång igen laugh

Detta är ett vanligt problem. Jag tror inte de skriver ut moms på kvittot heller om man köper privat, om man ens får ett kvitto?

Jag hade bokfört så här med 25% moms och skapat ett eget kvitto med dessa uppgifter: (det är ok om det inte sker för ofta. Man kan ju faktiskt tappa bort kvitton med...)

5910 Annonsering: Debet 351,20 kr (exklusive moms)
2641 Ingående moms: Debet 87,80 kr
1930 Bankkonto: Kredit 439 kr

34
Nej inget kvitto. De stoppade annonsen och skickade tillbaka pengarna direkt så fort de förstod att det var ett företag som annonserade. Kändes lite märkligt faktiskt.

Tack Marta! smiley
1506
256
Man kan inte hitta på egen moms.  Blocket är ett typiskt sånt ställe där du måste ange att du är ett företag och vill ha momsen specificerad.  I nödfall kan du räkna fram moms som inte står utskriven, om det står *moms 25% ingår*.

Annars får man strunta i momsen och dra hela beloppet på 5910.  Har du ett AB så får inte ditt namn stå på kvittot.  Ett vanligt problem med t.ex telefonräkningar.

34
Ok, då får jag göra som du säger. Tack Ingvar!
6
1
Bra fråga! Kostnaden för annonsen är vad jag förstår en företagskostnad (ej privat). Eftersom du betalade via din privata faktura, bör företaget ersätta dig som privatperson för utlägget.
Då bokför du detta som om du gjort ett utlägg för företagets räkning.

5920 Annonsering (deb) – annonsbelopp exkl. moms
2641 Ingående moms (deb) – momsen (om den framgår på specen)
2018 Egna insättningar / 2893 Skulder till närstående (kred) – totalbeloppet inkl. moms
Om momsen inte är specificerad bokförs hela beloppet på 5920 utan momsavdrag.

34
Bra! Jag hittade kvittot sen där det stod "439 SEK Inklusive 25 % moms"

Så det är löst, tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.