När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Om det ska lämnas garanti på en produkt, tex en dvd spelare på 1 år...
Så finns det regler på hur kunden måste lämna in denna produkt till mig för att jag ska lämna in den där jag införskaffade den...?
Menar, om jag säljer dvd spelaren till någon 20 mil ifrån mig, sedan så kommer de fram att det e fel på produkten 6 månader senare.
Så till själva frågan, är jag ansvarig för att bekosta kostnader för leveransen? Eller kan man skriva dit att kunden ansvarar för leveransen? Detta har gjort att jag förlorat en del hår på sistone...
Funderaringar någon?
// V.
Jag kan knappt formulera mig när det gäller detta.
Du som säljare är ansvarig att tillämpa konsumentköplagen (eller konsumenttjänstlagen om du säljer en tjänst). Det innebär att kunden kan kräva att du avhjälper felet inom garantin. Men det finns även något som heter reklammationsrätt, denna är idag lagstadgad i EU till minst 3 år. Reklammationsrätt och garanti blandas ihop väldigt ofta. Reklammationsrätt förutsätter att kunden kan påvisa att felet som uppkommit beror på ett produktionsfel i produkten som funnits då produkten avlämnats. [br][br]Garanti är då något går sönder men inte på grund av vårdslöshet etc. Det är alltså inte fel att en produkt inte håller mer än 1 år och 1 månad om man nu ger 1 års garanti. Kunden kan då inte reklammera produkten med avseende på reklammationsrätten eftersom det inte funnits något produktionsfel.[br][br]Reklammationsrätt är till för att skydda kunderna mot "oseriösa företag" och dåliga produkter som inte kvalitetstestas. Garantin är en förmån från tillverkaren till kunden som säger något om varans kvalité och hållbarhet.[br][br]För att svara på din fråga om du måste bekosta frakten så är svaret ja enligt min bedömning. Det finns personer som påstår att du inte kommer behöva göra det men i slutändan kommer det bli dyrare för dig att hamna i en konflikt med en kund.
Med vänliga hälsningar
Jens Nylander Grundare av Jens of Sweden Grundare av JAYS Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.