AMS Starta eget bidrag

82
1
...som återupprättats i vissa områden... Någon som har erfarenheter från det?
Niklas Gerholm
24
Skit i Ams. Fokusera på att skaffa kunder istället![br][br]Gör rätt sak rätt, inte fel sak rätt!
/Rudolf
www.disruptive.nu
En blogg om riskkapital, entrepenörskap och webb 2.0
82
1
Jag är övertygad om att du har rätt men frågar av ren nyfikenhet.
Niklas Gerholm
1324
2
Jo nu finns det lite pengar igen. Men kom ihåg. För att få starta eget bidrag från ams måste du vara arbetslös och inskriven hos arbetsförmedlingen. Du kan altså inte ansöka innan du stäplat en dag. Dessutom måste du få OK innan du startar. [br][br]Sedan när du ansöker så skickas du till en affärsutvecklare för att ta fram en godkänd affärsplan som AMS (oftast affärsutvecklaren) godkänner. [br]Och detta kan alltid vara nyttigt då åtmindstonde dom jag träffat varit duktiga och haft många bra råd.  Räkna dock med att det kan ta 1-2 månader. [br][br]Sedan får man OK och kan registrera bolaget. [br][br]Hans
82
1
Jag är mindre positiv i min tro till deras affärsutvecklare då de AMS sysslar med arbetsförmedling (so the claim anyway) och itne företagsbyggande även om det är konsulter de tar in. Jo man kan faktiskt söka starta eget och inte vara arbetslös i Stockholm.
Niklas Gerholm
1324
2
Här i Göteborg använder dom sig av konsulter på NFC (NyföretagarCentrum) och Almi. [br][br]Hans
24
För att öka sannolikheten att man skall lyckas är det viktigt att välja sammanhang! Är det tjänstemän på Almi som förändrar världen? jag tror du finner succe i andra sammanhang![br][br]http://disruptive.nu/2007/09/28/umgas-du-med-grisar-ater-du-grisars-foda/[br][br]
/Rudolf
www.disruptive.nu
En blogg om riskkapital, entrepenörskap och webb 2.0
1616
4
[quote author=Rudolf link=topic=3090.msg13763#msg13763 date=1193767015][br]http://disruptive.nu/2007/09/28/umgas-du-med-grisar-ater-du-grisars-foda/[br][/quote][br][br][size=6pt]Pst! Jag vill inte skrika för högt om detta men du har ett stavfel på den sidan längst ned i texten "[b]faktikst [/b] "[/size]
Må väl!
205
1
Förklara gärna vad som finns på sidan du länkar till i fortsättningen, så man vet om det är relevant eller ej.
2360
37
Det här med starta egetbidrag inget som man får automatiskt och senast jag hörde ang detta så skulle man var mycket svår att få ut på den vanliga marknaden och gärna ha ett handikapp. Dessa handläggare har ett ansvar som man tar på så stort allvar så följde man alla dessa råd så skulle inga företag skapas , nästan. Det är på gott och ont. Det goda är ytterst få startar efter att man varit hos nyföretagarcentrum eller dyligt. för man måste göra om affärsplan mm., och att det inte håller så man slipper gå i konkurs. Det dåliga är för Sverige att det inte skapas fler företag. (förutom städbranschen)
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
193
Rudolf har redan sagt det, satsa på att skaffa kunder![br][br]I början körde jag mycket taxi, och delade ut visitkort till kunderna... Det gav inga direkta jobb, men det var åtminstone bra för mitt självförtroende i en försäljningssituation. Fick i alla fall pengar och mat på bordet medan jag byggde upp firman.[br][br]Vet andra också som extraknäckte i början, genom att jobba på bensinmack och dylikt.[br][br]Var lite snål med inköp, dra inte på dig så mycket skulder i början.[br][br]Lycka till!
2360
37
Heal du är helt rätt ute.  Det är en mentalitet man måste ha för att bli en bra företagare om man sedan har en bra rådgivare vid sin sida så kan lyckan bli fullständig (jag vet, det behövs mycket mer därtill).
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
91
N.N.[br][br]3. Engagera dig. Sök kontakter i företagsföreningar lokalt, leta på nätet. Våga ringa upp företagare och be om deras hjälp. De flesta blir faktikst smickrade!
www.allhjalpen.se
36
Det jag tycker är anmärkningsvärt med starta egetbidraget är just att man måste ha varit arbetslös i 6 månader. Det känns inte som att det är de mest högpresterade människorna man vill pusha fram. [br]Tänk om man istället kunde satsa på företag på frammarsh eller människor med potential, men utan kapital. Det hade varit något:-)
2360
37
Det är arbetslöshetssiffrorna man vill ha ner. Starta Eget är då utmärkt . De flesta slutar nog därefter eller går i konkurs. De som verkligen vill starta eget använder sig av andra kanaler(undantag finns).
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
[quote [email protected] link=topic=3090.msg18751#msg18751 date=1214155168][br]Det jag tycker är anmärkningsvärt med starta egetbidraget är just att man måste ha varit arbetslös i 6 månader. Det känns inte som att det är de mest högpresterade människorna man vill pusha fram. [br]Tänk om man istället kunde satsa på företag på frammarsh eller människor med potential, men utan kapital. Det hade varit något:-)[br][/quote][br][br]Håller absolut med. Och detta med 6 månader är nog inte generelt gällande överallt heller utan det krävs längre arbetslöshet. [br]Och anledningen till detta är politisk, Regeringen har bestämt att Starta Egetbriragen skall bort helt och det avsätts inga pengar till detta. Därför är det numer på dom flesta ställen omöjligt att får SE så länge man har A-kassa (dvs 300-450 arbetsdagar)[br][br]Sedan är det ju så att efter a-kassan tar slut så hamnar den arbetslöse i Jobb och Utvecklingsgarantin. Och till denna finns det pengar. Det roliga är då att denna kassa är den samma som betalar SE bidraget (Betalas av FK) . Därför kan man få Starta Eget bidrag som en del av Jobb och Utcecklingsgarantin. [br]Så i detta fall gäller arbetslös mer on 300 dagar = lite drygt 14 månader. Och för barnförälder 450 dagar = Lite drygt 21 månader. [br][br]Hans
31
[quote [email protected] link=topic=3090.msg18751#msg18751 date=1214155168][br]Det jag tycker är anmärkningsvärt med starta egetbidraget är just att man måste ha varit arbetslös i 6 månader. Det känns inte som att det är de mest högpresterade människorna man vill pusha fram. [br]Tänk om man istället kunde satsa på företag på frammarsh eller människor med potential, men utan kapital. Det hade varit något:-)[br][/quote][br][br]Hmmm..när jag var arbetslös skulle jag gett ett finger för att få hjälp med att starta eget och få utlopp av min enorma energi som tryckts ner efter några månaders arbetslöshet. Jag håller med om att det är dumt att man ska behöva vänta så länge om det nu är så. Men att säga det du säger om högpresterande arbetslösa är bara svinigt! Visst finns det slackers med jag vet många som inte haft de bästa förutsättningar när det gäller jobb. Och det är människor som dom som skulle kunna göra stora saker här världen om dom bara fick chansen. Inte feta rika knösar som fått sina jobb via kontakter eller för 30 år sedan då det var mycket lättare att få jobb än nu. Nu måste man ju ha en doktorsexamen för att bli sanerare!  Grrrrr
The 80s rocked..
720
[quote author=Brandmannen link=topic=3090.msg19625#msg19625 date=1218531559][br][br] Nu måste man ju ha en doktorsexamen för att bli sanerare!  Grrrrr[br][/quote][br][br]Startaeget biraget har egentligen ingenting med företaget att gör, man får ingen hjälp att starta något eller något bidrag till företaget. Det ända det i praktiken innebär är att du får lov att under en viss tid behålla din A-kassa trots att du startat företag.[br][br]Har man det drivet som behövs som företagare så sitter man inte som arbetslös och väntar på att få bidrag utan man tar tag i saker istället.[br][br]Ex vet man att sanerare blir man efter en 4-dagars kurs till en kostnad om ca 10.000 och efter det så går man ut och tar jobb. Här pratar vi inte om att jaga uppdrag eftersom marknaden iag skriker efter folk med behörighet och ännu värre kommer det att bli under 2009 och 2010.
60
Apropå StartaEget bidraget anses det som ett av de mest lönsamma bidragen.[br]Man blir då i praktiken borttagen från sociala skyddsnät o sådant eftersom man ofta tar ut en låg lön när företaget är nytt.[br]Man får då gratis konsulthjälp som kritisk granskar iden.[br]Det kan vara guld värt.[br]Nackdelen med bidraget är att det ofta är politisk styrt. När Jag fick det för 3-4 år sedan hade jag i princip blivit lovad att få det. Det blev sedan problem eftersom det blev populärt med något som kallades för "Friår" men efter många turer fick Jag det godkänt.[br]För min del med försörjningsansvar så var detta något som gjorde att Jag vågade ta steget till att bli EF.[br][br]edit: stavfel[br][br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
6
Hej Niklas,[br][br]Kan instämma med föregående postare att fokus på företagandet ofta lönar sig mer än själva bidraget. Jag har dock själv tagit hjälp av starta eget bidrag när jag drog igång mitt bolag och det ÄR naturligtvis ett välkommet stöd även om det i mitt fall var väldigt litet, ca 3000:- för att vara exakt. Bidraget anpassas efter motsvarande A-kasse nivå och eftersom jag inte hade arbetet fast innan jag startade så fick jag minsta möjliga belopp medan min kollega fick ut 11000:-. Mentaliteten hos dig sätter de största gränserna dock, för mig var 3000:- en stor del av vad jag behövde för att hanka mig runt en månad vilket gjorde att jag kunde skita i att ta extrajobb utan istället fokusera på rätt saker.[br][br]Under denna 6 månaders långa bidragstid fick man löpande göra lite avstamp med en extern konsult ( i vårt fall Kyllenius&Garmer) vilket jag tyckte var meningslöst, men jag förstår att den funktionen finns och tycker det är bra för de som vill ha hjälp.[br][br]AMS har en pot varje år som de får nyttja, vi var bland de absolut sista som beviljades bidrag så man måste ha lite flyt också.[br][br]Lycka till!
822
48
Läste en artikel på SVD: [url=http://www.svd.se/naringsliv/jobbet/artikel_2067973.svd]Riksrevisionen positiv till starta eget-bidrag[/url] positiv till starta eget-bidrag Jag har varit tveksam till starta eget bidrag då jag, som nämnts av flera tidigare i tråden, frågat mig om personer som just blivit arbetslösa, ska starta eget. Det känns med min bakgrund lite konstigt. Och ännu konstigare kan tyckas med en person som varit arbetslös en längre tid. Men kanske är det just de som behöver det medans de som är riktigt drivna klarar sig i vilket fall.. Jag trodde att de som fick starta eget bidrag inte skulle klara sig lika länge på marknaden, alltså att överlevnadsgraden skulle vara betydligt lägre bland de företagen. Men i rapporten från Riksrevisionen står det så här: [i]Skillnaden i överlevnadsgrad är liten mellan företag med stöd och företag som startat utan stöd. Av de företag som startades med stöd 1994 var 59 procent fortfarande verksamma vid mätningen tre år senare. Motsvarande siffra för företag utan stöd var cirka 57 procent. För företag som startade 2003 var andelen tre år senare 68 procent för företag med stöd och 69 procent för företag utan stöd. Skillnaden i överlevnadsgrad mellan företag med stöd och företag utan stöd tycks således vara marginell över tid. [/i] Men vänder man på det så tycker jag att det är synd att det finns så många som vill starta eget men inte riktigt vågar utan att få bidrag och/eller blir av med sitt jobb först. Hade de inte klarat det lika bra utan bidraget? Det är kanske i den änden vi ska börja för att få fler att våga starta eget..
720
Med statistik kan man bevisa vad man vill, är det inte så man brukar säga. Eftersom överlevnadsgraden inte skiljer nämnart så kan man om man är positiv till bidrag säga att det är ett "bra bidrag", men likaväl kan man ju tycka att det är helt bortastade pengar eftersom företag utan bidraget överlever lika bra.[br][br]I praktien innebär det ju att staten satsar på "fega" företagare och bidrar till att de får en buffert i sina företag medan man totalt ignorerar resten och säger att de får klara sig själva helt och hållet.[br][br]
60
Att ha ett Eget företag är inget självändamål.[br]Har man ett arbete och trivs med det så varför ska man starta Eget kan man också fråga sig.[br]"Fega o fega" vissa har ett försörjningsansvar och vissa har bara sig själv att tänka på.[br]Personer som är benägna att ta stora risker som företagare löper stora risker att gå i KK på sikt.[br][br]Ur skattesynpunk är det klart billigare för staten att sponsa 6 månadslöner och få fram något konstruktivt än att hålla på o betala Akassa, ativitetstöd & social eller liknande.[br] [br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
1165
Jag tror att starta-eget-bidraget är en förutsättning för att många människor skall våga dra igång. Det tar ju faktiskt en tid innan man är igång och kan börja plocka ut slantar ur bolaget som lön, och efter två års arbetslöshet eller så brukar inte direkt sparkontona digna av pengar.[br][br]För samhällets del är det en alldeles utmärkt och billig åtgärd som får människor att engagera sig i sig själva. Även om företagandet går åt skogen, så träder det fram en människa med färska kunskaper inom en rad olika områden som bokföring, marknadsföring, ekonomi, förtullning, regelverk etc. En sådan människa har mycket lättare att få ett arbete än en människa som varit arbetslös en längre tid.[br][br]Sedan tycker jag också att det vore bra om man kunde få lite stöd även utan att vara arbetslös när man startar, men ännu hellre lägre skatter och avgifter så att man får lite mera marginaler i företagandet.
720
[quote author=Magnusfaldt link=topic=3090.msg22479#msg22479 date=1227701011][br]Att ha ett Eget företag är inget självändamål.[br]Har man ett arbete och trivs med det så varför ska man starta Eget kan man också fråga sig.[br][/quote][br][br]Jag förstår inte vad du menar. Säger du att alla som har anställning ska stanna vid det och att bara de som är arbetslösa och utan jobb är de som ska starta företag?[br][br][quote author=Magnusfaldt link=topic=3090.msg22479#msg22479 date=1227701011][br]"Fega o fega" vissa har ett försörjningsansvar och vissa har bara sig själv att tänka på.[br]Personer som är benägna att ta stora risker som företagare löper stora risker att gå i KK på sikt.[br][/quote][br][br]Att driva företag är i sig en risk. Om någon känner sig så betungad av sitt försörjningsansvar att man inte vågar starta upp och vänta på sina egna intäkter så hade jag direkt avrått från att överhuvudtaget tänka på att driva eget. Vad händer när du har varit igång ett år och din största kund ställer in betalningarna, hur ska du då klara ditt "försörjningsansvar".[br][br][quote author=Magnusfaldt link=topic=3090.msg22479#msg22479 date=1227701011][br]Ur skattesynpunk är det klart billigare för staten att sponsa 6 månadslöner och få fram något konstruktivt än att hålla på o betala Akassa, ativitetstöd & social eller liknande.[br] [/quote][br][br]Och aldra billigast för staten hade det varit om de som kan och de som vill driva eget hade gjort det och gjort det på lika vilkor. För hör och häpna, alla nyföretagare har inte varit passivt arbetlösa i över ett år innan de startar upp något. Så de som alrig kostat staten något får inget nu heller, men de som redan man betalt en duktig summa till de får lite mer. 
60
1. Svar: nej, En del av drivkraften försvinner om har det bra.[br]Det kan vara lättare att starta igång ett företag om man har arbete.[br]Då kan man smyga igång det och testa marknaden.[br][br]2. Det kan hända som anställd också. Det tar bara lite längre tid innan man blir uppsagd.[br][br]3. Lika Villkor, livet är inte rättvis helt enkelt och kommer aldrig att bli det.[br]Frågan är om vad som är mest lönsamt på sikt för samhället.[br]Tanken med starta eget bidrag är inte att det ska konkurrera ut etablerad verksamhet.[br][br]Bara att konstatera att vi tycker olika :)
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
2360
37
1 Ofta händer just att den som har det bra inte känner någon spänning, vilket det är att vara företagare.[br]2 En del har spelberoende själv har jag företagsberoende sedan mer är 40 år och varje gång jag försöker varva ner blir än mer att göra.[br][br]3 Något startaegetbidrag har jag aldrig fått men till och från däremot försöker man titt som tätt försöka plocka bort de avdrag jag har rätt till. så det gäller att ha lite reserv innan man får rätt mot SKV.  Nyligen fick jag tillbaka drygt 60´genom överklagande och dessförinnan ca 15. Nu väntar jag på en post på 6-siffrigt belopp. så nog är livet spännande med skv som motståndare
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
758
1
Har man ett arbete redan och vill starta eget, så finns det relativt goda förutsättningar, att få låna pengar från banken.[br]Är man däremot arbetslös, så är det betydligt svårare att få lån.[br]Ett "starta eget bidrag" på 6 månader är mer eller mindre en förutsättning för en arbetslös att få igång en verksamhet.[br]Ungefär så..[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2
[br]Vi på Kyllenius & Garmer arbetar bland annat med konsultstödet som nämnts tidigare i tråden. Processen fungerar ungefär så här - i korta drag: 1) du är arbetssökande och har en företagsidé; 2) du skriver en affärsplan och lämnar den till din handläggare på AF; 3) AF anlitar en konsult för ett utlåtande kring idéns bärighet och 4) handläggaren tillstyrker eller nekar Starta eget-bidrag. Därefter får man, vid tillstyrkande, stöd under ett halvår, med ett belopp som motsvarar det du har som arbetssökande. Skillnaden är att pengarna kommer från en annan kassa.[br][br]Som det mycket riktigt påpekas ovan är Starta eget-bidraget ett mycket lyckat program, som funnits under lång tid. Väldigt många av de arbetssökande som erhåller bidraget lyckas i sitt företagande, även om inte alla företagen överlever den första kritiska perioden. Men även för de personerna kan det innebära en vändning i tillvaron. Det finns många exempel på nyföretagare som hittat sin framtida sysselsättning genom företagandet, som anställda eller som konsulter, utöver de som lyckas med näringsverksamheten.[br][br]Syftet med bidraget är att det nystartade företaget ska slippa lönekostnader under den första perioden. Försörjningen ordnas istället av staten genom Arbetsförmedlingen. Behovet är oftast störst hos de personer som har någon form av försörjningsansvar, men också andra kan ha trängd ekonomi. För entreprenören med god ekonomi kan kanske stödet vara försumbart, eller till och med hämmande. Men möjligheten finns åtminstone för de personer som verkligen behöver ekonomiskt stöd i början; de som inte kan äventyra hem och familj, hur bra affärsidén än är.[br][br]Tillgången till Starta eget-stödet har varierat över tiden. Orsakerna är många, men bland annat kan AF:s resurser, arbetslöshetsnivå och styre nämnas. I skrivande stund är möjligheten till Starta eget-stöd god, men förutsättningarna kan skifta förhållandevis snabbt.
6
Jag måste hålla med om att dom som verkligen hittat något som man tror på inte behöver bidraget för att lyckas, och dom som väl borde få bidraget är oftast inte berättigad till det. Men för dom forumbesökare som kan få bidraget vill jag bara säga KÖR PÅ!  ;-)[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.