När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Min enskilda firma (som jag driver bredvid min anställning) går med några tusen i plus varje år. Nu fick jag tips om att jag kunde avsätta pengar i en individuell pensionsförsäkring.
Vad jag förstår så skulle det fungera så här.
Jag har nettovinst på 10.000. Då kan jag sätta undan 3500 i IP och dra av detta som kostnad i deklarationen. ( i och med detta minskar jag jag min skattepliktiga inkomst med 3500 och får ca 1100kr mer tillbaka i skatt)
När jag sen blir 65 så får jag ta ut dessa pengar månadsvis. Av dessa 3500(om vi inte räknar med värdeökning) så får jag 70% eftersom resten betalas i skatt som på vanligt inkomst.
Enligt mina beräkningar så sätter jag undan 3500 som jag sen får betala inkomstskatt 30% på när jag tar ut dem. Men hade jag istället haft dessa 3500 som nettovinst så hade det gått åt ca 45% i skatt, avgifter m.m.
Vad i min beräknng är fel för det här låter lite väl positivt.
hjälp?
Hummelgårds Filmverkstad
Överföring av dia,hi8,vhs,kasett,LP,dv m.m Filmning & Redigering
Du har rätt i att din beräkning är lite väl positiv.[br][br]Ifall du drar av premien i näringsverksamheten måste du det året betala en särskild löneskatt som är 24,26 % av premien, i ditt exempel 849 kr. Denna skatt är avdragsgill i verksamheten.[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br][br][br]
Köp aktier istället om det är en långsiktig investering. Själv har jag en sådan pension som jag tog för ca 30 år sedan och visst jag får några tusen i månaden när skatt är dragen. Jag hade möjlighet att köpa aktier men ingen skulle tro mig om jag talade om avkastningen på samma belopp. Men man är aldrig för gammal för att lära så numera delar jag ut råd.
Okej så aktier skulle alltså vara en bättre affär?? Ja, jag har en del aktier privat men det har aldrig slagit mig att jag kunde köpa dem genom firman.[br]Jag förmodar att jag startar ett konto i företagets namn och köper aktierna så. Men hur bokför jag detta vid köp samt vid försäljning? [br]Är detta mer skattemässigt bra då?[br]Tack för svaren.
Hummelgårds Filmverkstad
Du får inte köpa aktier (eller fonder) och bokföra dessa som tillgångar i en enskilda firma.[br][br]Köp av aktier och fonder från firman räknas som eget uttag och de blir "privata".[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
Man ska ju inte göra det krångligare för sg än vad det är. Min vinst är inte mer än ca 10.000 per år efter alla avdrag och avskrivningar så jag tror inte jag lägger energi och pengar på att lägga om det till ex hb. Letar bara sätt eller saker att köpa som drar ner vinsten. IP var det en som tipsade om men det tipset var ju inte värt så mycket i det läget som jag är i nu.[br]Men tack för hjälpen i alla fall.
Hummelgårds Filmverkstad
Ang mitt tidigare inlägg så gällde det ett AB och när jag får ut pengar nu så är det efter skatt. har man en enskild firma så kan man med beskattade medel köpa aktier för framtiden och det blir ofta mer över än om staten sköter om det hela men då får man lägga ner lite tankemöda.
[quote author=hummelgard link=topic=3092.msg13770#msg13770 date=1193773260][br]Vad jag förstår så skulle det fungera så här.[br][br]Jag har nettovinst på 10.000.[br]Då kan jag sätta undan 3500 i IP och dra av detta som kostnad i deklarationen. ( i och med detta minskar jag jag min skattepliktiga inkomst med 3500 och får ca 1100kr mer tillbaka i skatt)[br][/quote][br][br][br]Då börjar vi med att räkna på villken skatt du egentligen ska betala och vilka pengar du har kvar.[br][br]Om nettovinsten är 10.000 ska du betala 30% i egenavgifter och 30% i skatt, alltså totalt 6000. Eftersom det är nettovinsten som är 10.000 så är vinsten före schablonavsättningen 13300 och efter du betalt dina 6000 i skatter och avgifter har du 7300 kr kvar.[br][br]Vad händer då om du sätter av i en pensionsförsäkring med maximalt belopp?[br][br]Du kan sätta av 35% av din inkomst före schablonavdraget dvs 35%* 13300 = 4655 kr.[br]På dessa 4655 kr ska du betala löneskatt med 24,26% dvs 1129 kr.[br][br]Resultatet har nu minskat till 13.300 - 4655 - 1129 = 7516. [br]Schablonavdraget med 25% gör att nettovinsten i företaget nu är 5637 kr. Skatt och soc på detta blir 3220 kr.[br][br]För att summera detta så hade du även här från början 13300 kr och har av dessa betalt 4349 kr till staten (1651 mindre än utan pensionsförsäkring), betalt 4655 till pensionsförsäkring och har kvar 4296 kronor i handen (3004 mindre än utan försäkringen).[br][br][br]
Eftersom du är enskild firma så är ju din vinst = din lön, så då är det väl inget som hindrar att du placerar den i aktier, säljer av och sen sätter in på ett pensionskonto? Placerar du rätt kan du öka ditt kapital och fortsätta aktiespekulera och ändå kunna pensionsspara.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.