Vid vilken vinstsumma borde Hobbyföretag övergå till "Riktigt" företag?

163
5
Månadsvis?
Har ni en schablonsiffra åt mig, och andra som undrar?
Vad kan man få tjäna under ett år, utan att behöva f-skatt tex?

Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
1616
6
Du finner uppgifter här om vad du får tjäna och vad du ska skatta för:[br]http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf[br]
Må väl!
589
1
Menar du "borde", som i "om jag fick bestämma"? Eller "borde", som i "hur är reglerna egentligen"?[br][br]Här tänkte jag länka till Skatteverkets PDF om hobbyverksamhet, men Mojo hann före.
163
5
Ooo, kan du inte bara tala om det för mig istället?...[br][br]Jag har till och med attenderat "Starta eget" kursen hos Skattemyndigheten, men jag kommer inte ihåg faktat nu såhär på nattkröken....[br][br]*Borde sova såsom mina underbara kids! För de vaknar snart...)
163
5
Well, Jorgen.[br]Jag vet ju ganska precis vad jag tycker, och med min frågeställning så tänkte jag ta reda på vad andra tycekr, vad regelverket säger och så gör jag min egen bedömning.[br]Som självklart är laglig och korrekt.[br][br]Tack för att du engagerar dig!
1616
6
Den är bara på 4 sidor om jag minns rätt...
Må väl!
163
5
På fackspråkiska?[br][br]Ok, jag skall surfa ut i nettet och kika om det finns någon överkomlig översättare.
589
1
Nej, den är inte på fackspråk. Ytterst lättläst, faktiskt, som de flesta av Skatteverkets broschyrer. Som Mojo skriver är den kort också. Är du något sånär seriös bör det inte vara några problem att läsa igenom den.[br][br]Att förvänta sig att vi ska läsa åt dig tycker jag faktiskt är lite slött.
163
5
Ja, det ÄR slött.[br]Skönt att det finns människokännare här.[br][br]Jag ÄR slö och trött just nu, och faktiskt mer seriös än vad som framkommer nu alldeles för sent.[br]Jag skall genast dra mig tillbaka, och kanske jag återkommer hit till forumet då jag är mer påläst.[br]Så att JAG kan svara på frågor från nykomlingar.[br][br]
589
1
Givetvis får du ställa frågor. Men när någon svarar med en ytterst relevant länk tycker jag att det sedan är upp till den intresserade att läsa vidare. Framförallt som det inte direkt är lagtext som det länkas till.
1324
4
Ny står det väl ingen summa i den skriften. Förutom bärplockning.[br][br]Utan du skall ha företag om verksamheten bedriv självständigt, varaktigt och med vinstsyfte. Om dessa kriterier uppfylls så gäller företag vid 1:- i inkomst. [br][br]Hans[br]
2361
49
30´är en gräns men så beror det naturligtvis på om det är företag som vill ha en faktura med f-skattsedel och allt och då kan det ju var mycket mindre. Ofta om det rör sig om så små summor är det kanske i vissa fall bättre att inte starta företag. Det kan gå så långt annars att skv tycker att du inte bedriver företag. Jag har ett sådant ärende där det gällde mycket utvecklingsarbete och där lyckades ev. skv stoppa hela verksamheten. I olika fall ser jag hur man frångår verkligheten och hittar på egna beskrivningar för sina beslut. Det är bara det att man har inte den blekaste aning om verkligheten.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.