Fråga kring NE-blanketten

27
Hej,

Jag har två snabba frågor kring NE-blanketten:

1. Om jag startade min enskilda firma under 2007 och således inte har deklarerat tidigare, måste jag då fylla i R40/R41 på NE-blanketten?

2. Hur tar jag fram värdet som ska fyllas i, i ruta R43?

Tack på förhand!

Mvh,

Anton Malmberg
1324
2
R40/41 skall vara tomma. [br][br]R43 . Vad den skall vara beror helt på vilken datum du registrerade företaget + din ålder. [br]Om du är född mellan 1942 och 1981 skall det vara 25% av R42. [br][br]Annars får du använda beräkningsreglerna på sidan 14 i http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/283.4.39f16f103821c58f680007321.html[br][br]Hans
27
Okej. Är det på vinsten jag ska beräkna beloppet i R43:s storlek, alltså x% av R11?[br][br]/Anton
40
Jag sitter och sliter med samma fält i NE, alltså R41-R43. Jag startade min enskilda firma 2006 så jag har egenavgifter och löneavgifter med mig i slutskattebeskedet för 2007. Om jag förstått dig rätt Hans, så skall jag fylla i beloppen från slutskattebeskedet 2007 i R41, och i R43 skall jag fylla i (0,25 * R42). Vilket alltså innebär att jag gör avdrag för egenavgifter och löneavgifter för både 2007 och för 2008?[br][br]Var det samma regler förra året? I så fall missade jag det.. jag gjorde inget avdrag för dessa avgifter då. Kan man få tillbaka pengar av skatteverket i efterskott..? :-)[br][br]mvh[br]Higgins[br] 
1324
2
[quote author=Higgins link=topic=3834.msg17946#msg17946 date=1209668941][br]Jag sitter och sliter med samma fält i NE, alltså R41-R43. Jag startade min enskilda firma 2006 så jag har egenavgifter och löneavgifter med mig i slutskattebeskedet för 2007. Om jag förstått dig rätt Hans, så skall jag fylla i beloppen från slutskattebeskedet 2007 i R41, och i R43 skall jag fylla i (0,25 * R42). Vilket alltså innebär att jag gör avdrag för egenavgifter och löneavgifter för både 2007 och för 2008?[br][br]Var det samma regler förra året? I så fall missade jag det.. jag gjorde inget avdrag för dessa avgifter då. Kan man få tillbaka pengar av skatteverket i efterskott..? :-)[br][br]mvh[br]Higgins[br]  [br][/quote][br][br]Du har ju 2 värden från förra året. Det första är R40 som är den summa du drog av förra året på din N1 blankett (fält 823). Sedan skall du skriva in det värde som du enligt slutskatten betalade i egenavg förra året. Så R40 och R41 kommer då nästan att ta ut varandra. [br][br]Sedan summerar du ner på R42 vilket är ditt överskott innan avsättnings till egenavg för iår. Och sedan drar du bort 25% (eller vad det då blir för dig beroende av din ålder) i fält R43. [br][br]Om du deklarerar på nätet så bör R40 och R41 vara ifyllda från början. [br][br]Hans[br]
40
Jag deklarerar på papper, och gjorde inget avdrag för egenavgifterna förra året. Alltså har jag inget att fylla i R40 i år? Förra året var första året som jag deklarerade i egenskap av enskild näringsidkare, eftersom jag startade firman våren 2006.
20
Ang. R41[br][br]Är det: "föregående års medgivna avdrag för egenavgifter. m.m i näring"[br]Eller "Föregående års påförda egenavgifter och allmän löneavgift" Eller är det båda ?[br][br][br][br]
1324
2
[color=red][font=Verdana]Är det: "föregående års medgivna avdrag för egenavgifter. m.m i näring"[/font][/color][br]  = R40[br][br][br][color=red][font=Verdana]Eller "Föregående års påförda egenavgifter och allmän löneavgift"[/font][/color] [br]    =R41[br][br][br]Hans[br][br][br][br][br]
20
Tack hans  :)[br][br]Då till nästa fråga. Lite osäker på vad ska ska stå i R9. [br][br]Är det endast årets resultat eller ska jag föra över min vinst från föregående år där oxo ?[br][br]Jag har ett tex överskott sedan tidigare år 67000kr R829 på den hederliga N1an.[br][br]Eller ska jag summera kassa, giro, bank etc från samtliga år som firman funnits ? Det blir en himla massa pengar som inte hör till 2007.[br][br]Lite osäker eftersom jag aldrig tidigare "rullat" över annat än avskrivningar vid tidigare deklarationer.[br][br]
1324
2
R9 ? ? ?. Avskrivningar av byggnader ?[br][br]Hans[br][br]Menar du B9. Mitt program (EfRedo) summerar alla 19xx konton för B9 fältet i bokslutet. [br][br][br][br]
20
oj  :-[[br][br]B9 menar jag givetvis.[br][br]Jag har bytt bokförningsprogram från spcs till unicell och har år 2006 på spcs, behöver jag flytta över något annat än avskrivningar från 2006 till 2007 för att jag ska få rätt värden i NE blanketten ? Unicell ska oxo summera alla 19xx konton vid bokslut, men frågan är om B9 ska innehålla nått från 2006?[br][br]Har inga periodiseringar, varulager eller kundfordringar etc. etc.
1324
2
Du måste ju ta över alla 19xx konton. dvs dina bankkonton, kassa osv för dom skall ju stämma mellan kontoutdrag varje månad med värdet på kontot. [br][br]Hans[br]
20
hmm jag tror jag behöver lite vidare förklaring.[br][br]År 2006 SPCS 19xx konton har jag bokfört in på 2007 Års (eget kapital) konto 2010, dvs i  unicells program.[br][br]Så jag antar att jag bara redovisar 2007 års kassa på [B9] på NE blanketten ?[br]Dvs summan av kassa, bankgiro och postgiro för 2007.[br][br]Är jag ute och cyklar då ?[br][br]Finns det någon formel för att räkna ihop Kassa och bank [B9] ?[br][br]
720
[quote author=daqwert link=topic=3834.msg18070#msg18070 date=1210152878][br]År 2006 SPCS 19xx konton har jag bokfört in på 2007 Års (eget kapital) konto 2010, dvs i  unicells program.[br][br]Finns det någon formel för att räkna ihop Kassa och bank [B9] ?[br][br][br][/quote][br][br][br]Du har fört in summan på kassa/bank på kontot för eget kapital??? Kan man fråga hur i all världen du fick bokföringen att stämma då?[br][br]Om du ex hade 1000 kr på banken den 31/1 2006 och börjar bokföringen 2007 med att ha bokfört in dessa 1000 på eget kapital, hur kan då banken stämma under året? Det måste ju konstant fattas 1000 i bokföringen mot saldot på banken.[br][br]Någon formel för att räkna ihop vad som ska in på B9 behövs knappast, det är vanlig enkel addition. Summan av saldot på bankkontot + vad du har i kassan i kontanta pengar + ev om du har något postgiro med pengar på.
20
jaha då förstår jag, det var mycket enklare än jag trodde med andra ord. Varför jag flyttade över till konto 2010 var helt enkelt att det inte gick att flytta över saldot till kassa kontot utan att kreditera nått annat konto i unibas mini, vilket är ett bantat program, jag har givetvis fört över 2010 till 19xx.[br][br][br]Då antar jag att det är lika enkelt med B10 att man summerar B1-B9 eftersom jag inte har några skulder.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.