Moms vid utrikeshandel

456
1
Detta går att utläsa från broschyren "MOMS VID UTRIKESHANDEL".


[size=10pt]Inköp från en momsregistrerad säljare[/size]
[b]Köparen redovisar momsen

Företag i andra EG-länder kan sälja varor till dig utan moms om du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer till säljaren. Det är då du själv som ska beräkna momsen på varuvärdet och redovisa den.
Denna form av omvänd skattskyldighet kallas ofta för gemenskapsinternt förvärv. För den moms som du själv beräknat har du avdragsrätt enligt samma regler som gäller för annan moms. Du redovisar inköpen i en särskild ruta i skatte deklarationen.


Menas det att man inte skall betala någonting till staten, samt att man skall ta med denna beräknade kostnad som avdragsbar ingående moms?
2066
2
[quote author=DEJI link=topic=3832.msg17880#msg17880 date=1209412451][br][i]Menas det att man inte skall betala någonting till staten, samt att man skall ta med denna beräknade kostnad som avdragsbar ingående moms?[/i][br][/quote][br][br]Ja. Du uppger ditt momsreg nummer till leverantören, de lägger inte på någon moms. Du bokför moms på inköp från EU, konto 2615, och samma summa drar du även av som med vanlig moms, konto 2641. Du eller ditt bokföringsprogram måste hålla koll på summorna här så de kommer med i rätt rutor på momsrapporten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
456
1
Ok, mitt program använder 2615 och 2641... Då skall heller inte momsredovisningskontot (2650) belastas?
2066
2
Nja, 2650 används ju när du räknar ihop momsen och gör momsdeklarationen efter månadens slut.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
456
1
Ja jo, men eftersom man konterar +/- så ligger även 2650 +/- 0 så att säga (?)
2066
2
Ah, ja. Om det är det enda du gjort den månaden :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
456
1
Haha, ok tackar för dina svar... :winner
8
Hej![br]Jag är helt ny på det här forumet, men kastade mig in i detta just pga funderingar om moms vid försäljning till England. Jag kommer eventuellt att sälja informations- och originalproduktionstjänster.[br][br]Om jag fattat det rätt av föregående diskussion så tar jag inte upp någon moms på den faktura jag skickar till min kund i England. Däremot är min kund skyldig att lägga på moms och därefter dra bort exakt samma belopp i sin moms/skattedeklaration.[br][br]Vad är vitsen med det? Om det ändå ska bli noll i slutet kan man väl bara skippa hela proceduren med att fylla i siffrorna? Så dumt kan det ju inte vara? Alltså måste jag ha missuppfattat något. Please?
456
1
Som jag förstår det så vill man (staten) ändå se omsättningen gällande handel mellan EU-länder och man för viss statistik king detta. Därav siffrorna som ger underlaget...[br][br]Sen vet man ju aldrig om någon sitter och räknar på detta och någon gång i framtiden ser ekonomisk vinst att lägga på avgifter, skatter eller liknande på denna handel. ;)
8
Fast, om det är just omsättningssiffrorna de är ute efter så kan de ju enkelt få dem utan att man ska fylla i +-moms också.[br][br]Jag är mer en ordmänniska än en siffermänniska - det är helt uppenbart när jag ska försöka mig på att förstå vitsen med sådana här nollspelsprocedurer.[br][br]Tack ändå![br] :)[br][br]
1324
2
Åsa. Några saker. [br][br]För det första så kanske man inte har rätt att dra hela momsen om man bedriver blandad verksamhet. Så det finns vissa som inte har detta 0 summe spel. [br][br]Sedan för dig som säljer. [br][br]1. Du måste kontrollera att din kunds VAT nummer i England är riktig.  Detta kontollerar du på http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=SV[br][br]2. Eftersom du sålt till en EU kund så skall detta rapporeras på en gång per kvartal. [br]Läs mer på http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/eghandel/kvartalsredovisning.4.3a7aab801183dd6bfd380007258.html[br][br]Brukar kosta 1000:- i avgift om man glömmer denna rapport. [br][br]Hans
2066
2
Åsa: Det stämmer i princip och har med EU-sammarbetet att göra.[br][br]hfohrman: Är du säker på att även försäljning av tjänster skall inrapporteras? Rapporteringen till Intrastat gäller ju bara varuförsäljning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
8
Bara som ett förtydligande: i mitt fall är det tjänster jag ska sälja.
27
[quote author=Jonathan link=topic=3832.msg17882#msg17882 date=1209413457]Ja. Du uppger ditt momsreg nummer till leverantören, de lägger inte på någon moms. Du bokför moms på inköp från EU, konto 2615, och samma summa drar du även av som med vanlig moms, konto 2641. Du eller ditt bokföringsprogram måste hålla koll på summorna här så de kommer med i rätt rutor på momsrapporten.[br][/quote][br][br]Man använder väl konto 2615 (Beräknad utgående moms) och konto 2645 (Beräknad ingående moms), och inte det "vanliga" momskonto, 2641?
www.startaebutik.se
1324
2
[quote author=Åsa Stenström link=topic=3832.msg17997#msg17997 date=1209846769][br]Bara som ett förtydligande: i mitt fall är det tjänster jag ska sälja.[br][/quote][br][br]OK då krävs inte kvartalsrapporten. [br]Men se till att det kommer rätt på momsrapporten. dvs summan du sålt för skall in på fält 39. Hamnar den på fält 35 (vilket ju är fel) så kommer SKM att ropa efter rapporten. [br][br]Hans
2066
2
[quote author=rajonbh link=topic=3832.msg18006#msg18006 date=1209881693][br][quote author=Jonathan link=topic=3832.msg17882#msg17882 date=1209413457]Ja. Du uppger ditt momsreg nummer till leverantören, de lägger inte på någon moms. Du bokför moms på inköp från EU, konto 2615, och samma summa drar du även av som med vanlig moms, konto 2641. Du eller ditt bokföringsprogram måste hålla koll på summorna här så de kommer med i rätt rutor på momsrapporten.[br][/quote][br][br]Man använder väl konto 2615 (Beräknad utgående moms) och konto 2645 (Beräknad ingående moms), och inte det "vanliga" momskonto, 2641?[br][/quote][br][br]Om du vill, jag ser ingen större poäng med det, all ingående moms summeras ju ändå till ruta 48 i momsrapporten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.