När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har planer att tillsammans med släkt i USA köpa hus/fastigheter i USA för uthyrning till privatpersoner. Tack vare låg dollar och bostadsmarknadens nedgång kan man troligen göra köp som finansierar sig själva genom uthyrning. Lokalkännedom+banklån osv står släkten för. Det kommer startas ett amerikanskt bolag (LLC) per inköpt hus för hantering och ett paraply bolag där dessa bolag ingår i. Under uppbyggnadsskedet kommer det vara en ström av kapital från mig i Sverige in i bolaget som insats till husköpen. Under uppbyggnadsskedet (10år eller så) är tanken att vi inte tar ut någon lön utan allt eventuellt överskott återinvesteras i nya hus. Tanken är självklart att vi efter flertalet år sedan har en rullande verksamhet och då kommer vi också kunna ta ut lön - men det dröjer...
Så till mina frågor/funderingar: - Är det bra att vara delägare som svensk privatperson i ett amerikanskt LLC? - Eller är det mer fördelaktigt att starta ett svenskt bolag som delägare i LLC:t? - Vad är det viktigaste att tänka på anser ni? - Då jag under uppbyggnadsskedet kommer skicka in ~XX kSEK per år (hårt skattade pengar från mitt arbete) i bolaget finns det något skattetekniskt fördel man kan uppnå?
[quote author=horten12 link=topic=3853.msg18012#msg18012 date=1209919331][br]Jag har planer att tillsammans med släkt i USA köpa hus/fastigheter i USA för uthyrning till privatpersoner. Tack vare låg dollar och bostadsmarknadens nedgång kan man troligen göra köp som finansierar sig själva genom uthyrning. Lokalkännedom+banklån osv står släkten för. Det kommer startas ett amerikanskt bolag (LLC) per inköpt hus för hantering och ett paraply bolag där dessa bolag ingår i. Under uppbyggnadsskedet kommer det vara en ström av kapital från mig i Sverige in i bolaget som insats till husköpen. Under uppbyggnadsskedet (10år eller så) är tanken att vi inte tar ut någon lön utan allt eventuellt överskott återinvesteras i nya hus. Tanken är självklart att vi efter flertalet år sedan har en rullande verksamhet och då kommer vi också kunna ta ut lön - men det dröjer...[br][br]Så till mina frågor/funderingar:[br]- Är det bra att vara delägare som svensk privatperson i ett amerikanskt LLC?[br]- Eller är det mer fördelaktigt att starta ett svenskt bolag som delägare i LLC:t?[br]- Vad är det viktigaste att tänka på anser ni?[br]- Då jag under uppbyggnadsskedet kommer skicka in ~XX kSEK per år (hårt skattade pengar från mitt arbete) i bolaget finns det något skattetekniskt fördel man kan uppnå?[br][br][/quote][br][br]Äger inga fastigheter i USA men väl i Sverige. Kan därför inte hjälpa dig med dina specifika skattetekniska och juridiska frågor, men väl om fastigheter som sådant.[br][br]Att investera i fastigheter kräver god marknadskännedom för att få bra avkastning. Därför kan din affärsidé såväl vara en jättebra idé som kommer generera goda och säkra inkomster som en riskfylld idé som kan sluta med stora skulder och outhyrda hus. Det blir ännu lite trixigare för dig eftersom du får lite på dina släktingars marknadskännedom - du lägger bokstavligt ödet i deras händer. Men litar du på deras, så kör hårt.[br][br]Att lyckas som fastighetsägare kräver också att man på något sätt skapar god "förvaltningsförmåga" - dvs att man på ett kostnadseffektivt sätt kan förvalta husen så att de vare sig förfaller, gör hyresgästerna missnöjda eller kostar dig skjortan i underhåll. Återigen måste du här lita på dina släktingar, men gör du å andra sidan det så..[br][br]Det andra tipset är att fastighetsmarknaden just nu är skakig, särskilt i USA. När ni gör kassaflödesanalyser är det därför rent hasardspel att räkna på värdeökningar - räkna istället helt på hyresintäkter och ha marginal för vakanser. Bortse från värdeökningar och ta de istället som en bonus dagen ni säljer. Om inte annat kommer banken förmodligen kräva att husen kan betala sina räntekostnader.[br][br]Det tredje tipset är mer en reflektion. Den amerikanska fastighetsmarkanden kring hyreshus är helt annorlunda än den svenska. I många avseenden är det till det bättre eftersom det finns många driftiga entreprenörer med innovativa lösningar och en mer levande marknad (det finns ju inga bostadsransoneringar i USA som i Sverige). Å andra sidan finns det också en del skojare som försöker utnyttja mindre investerares lycksökan - dvs som svenska fastighetsmäklare fast ännu snäppet värre.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.