Hej cheeseburger,
Jag filade lite på en metafor där du är en bergsbestigare, som slår in spikar för att kunna klättra vidare, och sen kommer jultomten och säger att han kan slå in spikarna mycket bättre och snabbare, men att han inte tar ansvar för spikarnas kvalitét. Det finns två möjliga scenarion här: 1) OM spikarna tar slut så har du har inga reserver. Det hade du lätt kunna förutse om du skött spikarna själv. 2) En av spikarna går plötsligt sönder, och eftersom du redan klättrat upp på den får det dramatiska konsekvenser.
Bergsklättraren skulle alltså föreställa ditt företag, jultomten factoringbolaget och spikarna dina fakturor (som bolaget "klättrar" på). Men jag känner att metaforen inte håller fullt ut, och att beslutet är för viktigt, så jag ska tala ur skägget:
att sälja fakturorna verkar extremt smidigt, men finns det några nackdelar?
Var väldigt försiktig innan du anlitar factoring - speciellt som liten näringsidkare. Om saker går lite snett kommer fakturorna vara din sista livlina, och om inte dessa finns kvar...
Ett av huvudargumenten från factoringbolagets sida är att "snabbt och enkelt" öka likvida medel, vilket förefaller speciellt tilltalande för expansiva företag i tillväxtfasen. Det som låter så bra på pappret innebär
i praktiken möjligheten att expandera för lånade pengar som inte tillhör företaget. Vad händer om kunden vägrar betala i slutänden? Kronofogden duger inte, för det är lätt att dra sig ur ett kronofogdekrav om man är gammal i gemet.
Om likvida medel är det som hägrar mest, låt följande vara en tankemodell:
Med factoring kommer du kunna expandera precis som vanligt men med ett månads försprång (beroende på din faktureringstid). Man kan alltså säga att du "får" en månads omsättning direkt på kontot. Eftersom likvida medel var din fäbless så kommer du antagligen investera dessa ganska omgående, så att nästa månad är du tillbaks där du är nu. Förutom att du löpande betalar arvode+avgifter till factoringbolaget och har förlorat en viktig "säkerhet", nämligen fakturorna (kundfordringar är ju en tillgång).
sen slipper man problem om kunden inte betalar
Om kunden
i längden vägrar betala kommer det slå tillbaks på dig. Och hårt dessutom, eftersom du antagligen redan har förbrukat utbetalningen från kreditbolaget (när första fakturan gick iväg) som de nu vill ta tillbaka.
Och som Redkon påpekade: Administrationsmässigt blir det inte så mycket skillnad.
Det är väl inte så svårt att räkna ut var jag står, och det finns säkert andra som har positiva erfarenheter av factoring. Men en sak är säker: Om du ska välja factoring, se till att göra det av rätt anledningar.