När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Så här är det. Jag säljer till återförsäljare och har därför en återförsäljarkatalog med priser för denna målgrupp. Jag jobbar också som generalagent för 3 företag och har nu fått kontakt med en grossist som skulle vilja sälja de produkter som jag är generalagent för. Nu är det så att mina återförsäljare får 40 % i rabatt när de handlar och nu skulle jag behöva hjälp med att sätta ett relevant pris till grossisten som vill handla mina produkter. Grossisten måste ju få mer i rabatt eftersom de köper in större mängder av en produkt. Frågan är bara hur många kronor jag ska lägga mig över mitt eget inköpspris för att det ska vara skäligt för grossisten och samtidigt lönsamt för mig?
Såhär har jag gjort när jag räknat på återförsäljarpriserna: Mitt inköpspris är 23,27 + frakt/tull 19 = 42,27 Det dubblar jag x 2 = 46,54 Sen tar jag minus rabatten – 40 % = 27,92 Sen måste jag lägga på frakt/tull + 19 Så får jag fram återförsäljarpriset ex moms 46,92
Alltså tjänar jag 4,65 kr/produkt när jag säljer till återförsäljare Om vi nu skulle applicera detta på grossisten istället. Prismässigt, var ska jag då lägga mig? Ska jag gå ner ett par kronor i priset? Eller mer?
Vad är för mycket, och vad är för litet?
Grossisten har ju sin egen återförsäljarkår och måste i sin tur även kunna ge sina återförsäljare bra priser.
Jag är jättetacksam om någon skulle vilja hjälpa mig snabbt!
Hur mycket handlar de, pratar vi om mer än säg 10 000 enheter? Är det mindre än så hade jag nog inte gett dem mer än dina vanliga 40%, alternativt kanske du kan förhandla dig till ett bättre pris i din tur om du ökar dina inköp markant? Du måste ju även ha en del över...
Jag förstår inte begreppet rabatt när du endast säljer till återförsäljare och samtliga har "40% rabatt" på ett utpris som inte existerar. Eller menar du att återförsäljarna sedan lägger på 67% för att komma upp i ett utpris som du rekommenderar?[br][br]Jag funderar på hur frakt och tull kan utgöra 45% av inpriset. Antingen köper du väldigt små volymer eller så är du i plutoniumbranschen. Precis som Jonathan är inne på så har antagligen dina leverantörer prisstaffling, och då är det ju bara rimligt att sätta pris till grossist = pris till åf vid samma volym, och därefter ge grossisten ytterligare rabatt vid beställning över viss volym.[br][br]Att spontant ge grossisten ett bättre pris oavsett volym bara för att den är grossist är inte sunt (men tyvärr nödvändigt ibland). Räkna inte med att grossisten kommer pusha produkten åt dig - snarare att du kommer få betala dyra annonspengar om du vill synas i grossistens sortiment.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.