preliminär självdeklaration eller lägga ner företaget

2
Hejsan alla,
Jag startade ett företag för några månader sedan för att ta betalt för tjänster då jag är en programmerare men efter ett jobb genom företaget hittade jag ett väldigt bra fast jobb så jag tänkte skicka in en ny preliminär självdeklaration men jag kan lika gärna lägga ner hela företaget eftersom det inte är aktivt. Jag har två frågor angående detta:
1) Om jag väljer att skicka in en ny självdeklaration är det då möjligt att göra det via internet? Jag kan bara hitta blanketter man måste skicka in vilket känns lite segt.

2) Om vi säger att jag ska lägga ner företaget nu hur gör jag då med självdeklarationen och skatten jag ska betala varje månad? Är det möjligt att skriva in hur mycket man har tjänat och sen skicka in alla skatter + moms på en gång?

// Dennis
394
1
1. Skatteverket har ännu inte e-tjänsten preiliminärdeklaration så du får skicka in en blankett.[br][br]2. Du sänder in en preliminärdeklaration och anger nettointäkten till 0. Du kan sedan avsluta företget i samband med självdeklarationen. Man kan beräkna sin skatteskuld och förskottera beloppet till skattekontot redan nu. Man begär då samtidigt en utbetalningsspärr så skattekontot inte töms automatiskt i december.
Ulf Bjarme
2
Tackar, men ska jag skriva 0 till nettointäkten även om jag har tjänat pengar tidigare i år? Och ska jag skicka in två blanketter, en för självdeklaration och en för att avsluta företaget eller finns det en blankett för att avsluta föreget och beräkna en ny självdeklaration?
394
1
Du kan ju börja med att göra ett preliminärt bokslut för näringsverksamheten. Du ser då hur mycket skatt och eventuell moms du är skyldig.[br] [br]I den nya preliminärdeklarationen uppger du den inkomst bokslutet visar och får då en ny F-skatt som stämmer med denna.[br][br]Avvecklingen av den enskilda näringsverksamheten sköter du enklast i samband med självdeklarationen som lämnas i början av maj 2009.
Ulf Bjarme
1324
4
[quote author=Ulf Erik link=topic=4216.msg19908#msg19908 date=1219694577][br]Avvecklingen av den enskilda näringsverksamheten sköter du enklast i samband med självdeklarationen som lämnas i början av maj 2009. [br][/quote][br][br]Tycker faktiskt att återsändandet av f-skatten skall ske före årsskiftet. Annars blir detta att skicka NE ett år till även om det är noll Finns ju ingen anledning. [br][br]Sedan bör man även skicka in en ny prel deklaration för nästa år där allt är 0. Annars får man ett beslut om SA skatt på summan som man hade året innan. (SKM är lite underliga ibland)[br][br]Hans
394
1
[quote author=hfohrman link=topic=4216.msg19909#msg19909 date=1219695145][br][quote author=Ulf Erik link=topic=4216.msg19908#msg19908 date=1219694577][br]Avvecklingen av den enskilda näringsverksamheten sköter du enklast i samband med självdeklarationen som lämnas i början av maj 2009. [br][/quote][br][br]Tycker faktiskt att återsändandet av f-skatten skall ske före årsskiftet. Annars blir detta att skicka NE ett år till även om det är noll Finns ju ingen anledning. [br][br]Sedan bör man även skicka in en ny prel deklaration för nästa år där allt är 0. Annars får man ett beslut om SA skatt på summan som man hade året innan. (SKM är lite underliga ibland)[br][br]Hans[br][/quote][br][br]Javisst Hans det är det rätta förfarandet![br][br]Jag tänkte på att vara noggrann med att nollställa alla utgående balanser på NE blanketten 2009.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.