HjÀlp med frÄgor frÄn skv

10
Hejsan 🙂
jag har ansökt om att starta en enskild firma och fick idag ett brev ifrÄn skatteverket
Det ett par frÄgor som jag skulle besvara, dock vet jag inte redigt vilka svar jag ska skriva och vÄgar inte gissa mig till det heller sÄ kanske nÄgon hÀr kan hjÀlpa mig.

första Àr sÄ att jag angav en netto-omsÀttning pÄ 5000kr nÀr jag ansökte, vilket jag helt enkelt gissade mig till.
Jag har ju planer pÄ en mycket större omsÀttning. . men vem vet hur det gÄr? sÄ jag skrev endast 5000 dÀr.

Iaf sÄ nÀmner dom att jag kanske inte kommer bedriva yrkesmÀssig verksamhet vilket jag kommer göra.
SÄ rÀcker det med att jag skriver tex att jag kommer fÄ en högre omsÀttning men helt enkelt inte ville gissa mig till det?

NÀsta frÄga Àr.
"Hur kommer dina privata levnadskostnader att bestridas?"

Jo jag fattar helt enkelt inte frĂ„gan sĂ„ en förklaring kanske hade varit bra 🙂

och sista frÄgan
Dom frÄgar efter en Ekonomisk kalkyl över planerad verksamhet.
Det Àr alltsÄ en Budget, likviditetsbudget eller vad menar dom?

Tacksam för alla svar
Mvh Jimmie
43
NÀr vi startade sÄ skrev vi att vi berÀknade 0kr i intÀkt, och fick inga problem med det.[br]Iofs var det ett handelsbolag...
1165
16
Om man rÀknar med 5000kr i intÀkt sÄ kan det tÀnkas vara hobbyverksamhet och inte affÀrsverksamhet.[br][br]Med bestridas undrar de hur du kommer överleva, vad du har för inkomst. Helt uppenbart rÀcker inte 5000kr/Är i omsÀttning till det.[br][br]De brukar nöja sig med en budget av enklaste modell.
90
Men om man vet att inkomsten kmr vara pÄ 1.2 miljoner per Är och omsÀttningen kanske en 200 000kr totalt per Är. Det vill man ju inte sÀga till dem, eller?[br][br]Ett exempel bara :)
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lÀrt mig Àn!
1165
16
Man skall naturligtvis inte fabricera uppgifter. Just det hÀr med preliminÀra deklarationer bygger pÄ förtroende, och jag tycker att man kan anstrÀnga sig en kvart för att lÀgga upp det snyggt.[br][br]Ingen företagare vill betala in för mycket i skatt och drÀnera likviditeten, utan det Àr helt normalt att man tar till lite i underkant. Om du rÀknar med intÀkter pÄ 1Mkr med 400kkr i vinst, sÄ uppger du mÄhÀnda en omsÀttning pÄ 700kkr med en vinst pÄ 250kkr. MÀrker du att det inte ens nÄr upp dit sÄ kan du alltid slÀnga in en ny deklaration. Som regel har du dÄ dock problem av en helt annan dignitet pÄ halsen, nÀmligen att ditt företag gÄr Ä dÄligt att det inte förmÄr ge dig en lön.[br][br]Och det Àr just dÀrför som Skatteverket vill veta hur i all vÀrlden man tÀnkt att överleva om man inte rÀknar med att företaget skall visa nÄgon vinst? Jobbar man svart, lever pÄ sparade pengar, har en heltidarbetande partner som drar in tillrÀckligt med kulor, eller hur gör man?
720
3
[quote author=OLIN link=topic=4604.msg22224#msg22224 date=1227130365][br]Men om man vet att inkomsten kmr vara pÄ 1.2 miljoner per Är och omsÀttningen kanske en 200 000kr totalt per Är. Det vill man ju inte sÀga till dem, eller?[br][br]Ett exempel bara :)[br][/quote][br][br]Det Àr vÀl ett bra exempel pÄ vad man inte ska skriva. Om man tror att resultatet blir 6 ggr högre Àn vad man överhuvutaget omsÀtter sÄ Àr det nÄgot som inte stÀmmer.
720
3
[quote author=quickhelp.se link=topic=4604.msg22221#msg22221 date=1227128041][br]NÀr vi startade sÄ skrev vi att vi berÀknade 0kr i intÀkt, och fick inga problem med det.[br]Iofs var det ett handelsbolag...[br][/quote][br][br]Att ha 0 kronor i intÀkt de första Äret Àr ju inte alls nÄgot konstigt, i starten har man ju mycket kostnader för att dra igÄng.[br]Vad som Àr avgörande för om det Àr nÀringsverksamhet eller inte Àr omsÀttningen inte resultatet.

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.