Ekonomisk Förening, någon som har koll?

450
Vad är fördelarna resp. nackdelarna med en ekonomisk förening. Om man jämför med ett Handelsbolag.

Tänkte beställa en bok om det från BLinfo, är det någon som skulle rekommendera någon annan bok?
1165
16
Det är väldigt svårt att få krediter i en ekonomisk förening som inte är en "naturlig" sådan. För några år sedan var det väldigt populärt av någon skattesynpunkt jag inte längre kommer ihåg, men där jag jobbade fick vi en hel del ansökningar från företag som drevs som ekonomisk förening.[br][br]Så gott som helt utan undantag fick de "kredit avrådes" från kreditförsäkringsföretagen. Och då brukar det bli problem hela vägen för allt från telefonabonnemang, hyra av postbox etc.
450
En kund åt mig ska besvara en upphandling som Kräver att det är en ekonomisk förening som ansöker?....[br][br]Krediter kanske inte behövs men telefoner vill man nog ha?!!!
117
3
En ekonomisk förening fungerar ungefär som ett AB. Medlemmarna betalar in en insats, motsvarande aktier. Föreningen skall ha ett syfte att finnas, exempelvis tillgodose medlemmarnas intressen gällande marknadsföring av något.[br][br]Föreningen skall vara öppen och tillåta alla att bli medlemmar. Styrelsen har ungefär samma ansvar som i ett AB, när det gäller förbrukandet av kapital etc.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
394
1
Där finns en väsentlig skillnad mellan ek. för och AB och den gäller medlem/aktieägares inflytande och styrning av verksamheten.[br][br]I en ek. för. har varje medlem normalt endast en röst på stämman mot i AB där röstetalet står i någon proportion till ägandet.[br][br]Ur förordning om ek. för. SFS 1987:978 7 kap[br][br]1 § Föreningsmedlemmarnas rätt att besluta i föreningens angelägenheter utövas vid föreningsstämman.[br]  Varje medlem har en röst, om inte annat anges i stadgarna.[br][br]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.