Senaste inläggen

Söker bokföringskunnig person

Söker en person som kan hjälpa mig med deklaration och avslutet av året i mitt Handelsbolag. Litet bolag som drivs på fritid. Skicka mig ett PM med info om dig!

Daniel

Kategori: Söker/eftersöker

min uppdragsgivare betalar en del av hyran, skall denn bokas som sidointäkt?

Hej,

Som konsult fick jag ett uppdrag på en annan ort där jag bor i en hyrd lägenhet. Min uppdragsgivare betalar en del av hyra som jag sedan fakturerar till honom vid månadslut. Hur skall jag bokföra arbetsgivarens insats?

På fårhand tak!

Med vänlig hälsning,
Mariana

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med att starta café

Hejhej

Jag funderar på att starta ett café men har lite funderingar vad som gäller.
Jag hade inte tänkt att det ska vara ett traditionellt café (åtminstonde inte till en början) utan jag tänkte att det ska vara att man kör ut t.ex fika till företag, alltså inte ha någon servering. Är det andra regler då?
Eventuellt så blir det halvfabr...

Kategori: Affärsidéer

Postförskott och Faktura

Jag funderar på att höja Postförskottsavgiften till 60kr.
Det är merarbete med dem och vill hellre att kunden tar Faktura.
Vid betalning till faktura tar Jag ut en faktura avgift på 39kr.
Då görs en kreditkontroll med automatik.

Har haft faktura i 3-4 månader utan några större problem.
Just nu står det 20 dagar netto, vilket Jag...

Kategori: E-handel

Stulet kontokort?

Hej!

Jag driver sen i våras en fiske-& friluftsbutik, både fysisk butik och e-handel.
I förra veckan fick jag en stor order (ca 7000 kr) där kunden betalade med kort, köpte bla 3 fiskerullar... Vissa omständigheter gjorde att jag blev lite misstänksam, tanken slog mig att "tänk om kunden använt ett stulet kontokort"?? Jag kontaktade min...

Kategori: Allmänt

Starta företag i Kina, skatter m.m

Hejsan allihopa! Tack för att ni läser

Joe heter jag och är en svensk student i Kina, och har för närvarande planer att starta företag i Kina.Jag har en liten kunskap om skattesystemet i Sverige och Kina, men av det jag lärt mig så är det för närvarande skattemässigt, bättre att starta företag i Kina.  Kan jag som svensk i Kina etablera ett...

EU skattenummer = ingen moms?

fakturera ett företag i tyskland och la som vanligt på momsen men fick detta som svar.

"Vi betaler inte moms, vi har et EU skattnummer."

Aldrig hört talas om något sådant här tidigare. är det verkligen rätt att jag ska fakturera de utan moms?

Ta över företag eller inte?

Hej!

Min pappa har ett företag (Aktiebolag) där han jobbar som fastighetsförvaltare. Hans uppdragsgivare är mycket känd, och dem fastigheterna han ansvarar för är mycket centralt belägna med många olika typer av butiker mm. Så ett stort kontaktnät finns. Detta företaget är också inne på sin andra generation.

Nu är det så att jag har f...

Kategori: Allmänt

Avskrivninngar mm

Jag har köpt inventarier för 241 250 kr inkl moms, det vill säga 193 000 tusen kr exkl moms. Jag vill skriva av de på 10 år.
Nu vill jag göra en halvårsrapport(för 1/1-1/6) för företaget och undrar hur jag ska skriva in inventarierna i resultaträkningen och balansräkningen?

Har även ett till problem nämligen att resultat förra året var ne...

moms på frakt?

Har inte tänkt på det förut men är det moms på frakt?
Ska bokföra frakten och funderade på vilken moms det var. Det måste väl vara 25%
Är det även 25 % på frimärkerna man köper?

På fakturorna ska jag ju skriva upp momsen och jag har både 6% och 25 %.
Ska jag slå ihop dessa eller skriva typ ....moms 6% 13 kr  moms 25%  45,23
Vad...

skola

Läste ett inlägg om bakning i skola och slogs av tanken som affärsidé att skaffa register med skolan som vill hyra ut för verksamhet och ta en grundavgift + % per uppdrag. Skolan får mer intäkter, du får till försörjning och kunden kanske inte behöver skaffa dyr lokal utan använda någon tillfällig skola för en bråkdel av vad det annars skulle kosta...

Jag vill rikta min webshop mot försäljning även i Norge, vad ska jag göra?

Jag går i tankarna på att lansera min webshop även i Norge, därav har jag några snabba frågor!

1. Kan mitt svenska PlusGiro/BankGiro konto ta emot betalningar från Norge?

2. Bör jag erbjuda mina kunder en "norsk version" av min websida?.. dvs en översatt version på samma domän.

3. Hur kan jag marknadsföra mig effektivt i Norge?...

Kategori: Företagande över gränserna

Studerande företagare

Hej!

Det är så att jag ska börja utföra konsult uppdrag åt ett par företag.

Kan man på något sätt göra så pengarna inte räknas som privat inkomst tex
om man startat ett bolag (aktie, handels vilket?) fått pengarna insatta där och
sen sedan haft företaget att hyra en del i sin lägenhet som kontor eller nått?

vill verklig...

Billiga skor och handväskor i Europa? (Grossister?)

Som rubriken lyder.
Grossister eller större butiker med stort urval och billigt.
I Polen, Tyskland, UK, tjekien??

Skriv gärna i tråden, finns det billiga skor/handväskor att få tag på långt upp i norr hos oss i Sverige t.ex Ullared borde man ju kunna hitta snygga & billiga skor, handväskor osv någonstans i Europa.

Drog...

Kategori: Företagande över gränserna

Sortimentet.se säljes!

Vi ska nu sälja Sortimentet.se en av Sveriges köp & säljmarknad på Internet.

Vi säljer exklusiv rätt till Sortimentet.se och hela systemet, vilket betyder att ni har fria händer till all kod och databas. Ni kan sälja licenser till vem ni vill, utomlands, inom sverige. Hur ni vill för vilket pris ni vill.

Sortimentet.se är uppbyggt i P...

Kategori: Till salu

Vill ni ta över en Internetrörelse?

Vi ska nu sälja Sortimentet.se en av Sveriges köp & säljmarknad på Internet.

Vi säljer exklusiv rätt till Sortimentet.se och hela systemet, vilket betyder att ni har fria händer till all kod och databas. Ni kan sälja licenser till vem ni vill, utomlands, inom sverige. Hur ni vill för vilket pris ni vill.

Sortimentet.se är uppbyggt i P...

Kategori: Till salu

Medlemsnummer

intill varje namn vore intressant. Det står redan hur många medlemmar det finns. Man kan ju naturligtvis gå in på profil osv. Det kan även vara bra för vissa personer. Andra får gärna utvecka detta vidare, vi är ju några stycknen nu.

Kategori: Off Topic

Starta webbshop under lågkunjuktur

Jag håller på att starta upp en egen Chokladsajt med tillhörande webbshop, nu till min fråga är det dumt att öppna en just nu? Alla inom min släkt samt inom tjejens släkt säger nej (ingen är egen företagare). Skulle vara skönt att få lite respons från folk som kan det här med eget företag. Jag tror starkt på min idé  :winner

Kategori: E-handel

Hur skyddar jag en logotype?

Finns det någon som kan berätta hur jag skyddar en logotype och hur mycket det kostar?

Hur lång tid kan det ta? 

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur prissätter man som återförsäljare?

Hej hej!
Min fråga är ungefär hur jag ska prissätta till återförsäljare av mina produkter som jag själv säljer online på nätet?

Låt säga att jag köpet in en produkt för 20kr och säljer den för 60kr inkl moms, vad bör jag då sätta nivån för företag som vill köpa och sälja mina produkter? är det helt å hållet upp till vad jag vill ha? kan j...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring