Hur Bokföra intäkt, Kreditors fakturera mig?

7
Har en till liten fundering.

Känner mig kluven hur jag skall göra med intäkterna jag får från Kreditors Fakturera mig som jag använder mig av.

Får en gång i veckan utbetalning från dom och då kan det se ut så här tex:

Intäkter
--------------------------------------------------------------------
Totalt fakturaköp (7) _____________3842,99
varav butikens moms____________25% 768,60
Summa intäkter_______________3842,99
varav butikens moms____________25% 768,60

Kostnader/avgifter
Total faktureringsavgift (7) _______-109,20
Kreditors moms_________________-27,30

Total factoringavgift (7) __________-109,34
Kreditors moms__________________-27,35
Summa kostnader/avgifter________-218,54
Kreditors moms__________________-54,65
Summa kostnader/avgifter______-273,19
inkl. moms

SUMMA UTBETALNING__________3569,80

Japp så hur gör jag nu?
Vilka konton går detta in på sen, alltså jag har ju sålt varor för mer än vad jag får ut från dom om man säger så, dom har ju redan dragit sina avgifter men dom måste väl jag få med på något vis iaf.
Skall jag utgå från summan som utbetalats eller den totala försäljningssumman? Skriver jag försäljningssumman så stämmer ju inte bank kontot riktigt eller hur?

Jag har låst mig i tankarna om detta så please jag behöver råd och tips...
MvH // R.Eklund
1165
16
Börja med att boka inbetalningen mot de fakturor som betalningen avser, med 100% betalning, skapa sedan kostnadsrader som motsvarar vad de debiterat dig i avgift, så att det går jämnt upp med insättningen på kontot.[br][br]Det blir en rätt så stor verifikation med många rader, men eftersom underlaget avser både inbetalning och en kostnad, samt orsakar endast en transaktion på ditt konto är det lättast att göra så.
7
Inte helt med på hur du menar faktiskt med att "boka inbetalningen mot de fakturor som betalningen avser, med 100% betalning"[br][br]Detta underlag är ju för alla ordrar som gjorts mot faktura under en veckas period, även dom som jag ev. gjort retur på osv. (i exemplet ovan fanns inga returer)[br][br]Jag bokför ju inte heller varje faktura för sig när jag skickar en order utan endast när pengarna kommer in, och som det ser ut nu så kommer dom ju i en klump summa vilket jag väl kan se som 1 intäkt? Det är ju också på denna utbetalning redovisat i detalj vilka ordrar det berör med kostnad/avgift per order osv.[br][br]Går det inte på något vis att bokföra detta på en enda rad i min bokföring och ha utdraget på denna redovisning som verifikation?
MvH // R.Eklund
2066
22
Jag antar att du trots det du skrivit skickar en faktura/kvitto per order, eller per kund? Vidare antar jag från ditt resonemang att du använder kontantmetoden vid redovisningen, om detta inte stämmer ska varje faktura redovisas för sig osv.[br][br][br]Gällande ovanstående antagande, bokför det en sak i taget så reder det ut sig, något liknande nedan. Anpassa kontonumren efter hur din kontoplan ser ut.[br][br]Försäljning (K/3010): 3842,99 kr[br]Ingående Moms (K/2611): 768,60 kr[br][br]Faktureringsavgift (D/6069): 109,20 kr[br]Factoringavgift (D/6064): 109,20 kr[br]Utgående moms (D/2641): 54,65 kr[br][br]Insättning konto/utbetalning (D/1930): 3569,80 kr
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.