Bokföringsunderlag/Verifikation

31
Vad räknas som ett giltigt bokföringsunderlag?

Om jag säljer matrecept på Internet som skickas till köparen, som är en privatperson, elektroniskt via e-post. Mejlet innehåller även information om pris, moms och hur betalning ska ske. Betalning sker i efterskott och pengar sätts in på Plusgiro. Beställningarna ligger på mellan 50-150 sek inklusive moms.

Räcker det då att använda utdraget från Plusgirot som bokföringsunderlag? Om utdraget från Plusgirot går att använda som underlag, vilka uppgifter ska då skrivas på utdraget för att det ska bli ett giltigt bokföringsunderlag?

Att t.ex. skriva ut varje mejlutskick som skickas till köparen känns som onödig administration. Kan en annan lösning vara att i kundregistret skriva in uppgifter om moms och betalningsdag och därefter skriva ut dagens betalningar från kundregistret och bifoga kontoutdraget från Plusgirot?
17
Det viktiga är momsen för verifikationen. Hur bokför du detta? Har du leverantörs och faktureringsprogram så brukar detta lösa sig med sepecen av moms osv. Hur ser det ut där?[br][br]Svara på detta så tar vi diskussionen vidare därifrån :)
31
Tack för svar![br][br]Momsen räknar jag ut manuellt och konteringen gör jag på själva utdraget från Plusgirot, därefter registrerar jag verifikationen i ett bokföringsprogram från BL Info. Använder alltså inget leverantörs- och faktureringsprogram.
17
Då kan jag inte se annat än att det ska räcka med utdraget från plusgirot om det står vilka som fakturerats/beställt osv. Spara mailen så tror jag inte annat än att det ska räcka. [br][br]Nu säljer vi bara till företag men någon kanske vet om det är annorlunda med fsg till privatpersoner?
1165
Jag tror att din metod håller, men den är inte rolig att försöka försvara vid en revision om Skatteverket får för sig att ifrågasätta saker.[br][br]Jag skulle börja med att försöka spara alla utgående mail. Kanske som PDF-filer. Då kan man gå in och kolla att utskickade fakturor och inbetalda pengar stämmer överens. Även för din egen del kan det vara bra att kunna följa upp eventuella knaspellar som inte betalar och påminna dem.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.