Senaste inläggen

tidlösa

godbitar, det gäller 5:50 kronors frimärken som kommer kosta 6:-  om några dagar. En uppgång på nästan 10 % har man vinstpengar över är det bara att köpa. i mellandagarna och innan nyår blir det mycket rea och ibland på hela sortimentet fortfarande vinst köp kuvert kopieringspapper .........mm.  Betala gamla räkningar och räkna snabbt ut om du ev....

Kategori: Off Topic

Långtråkigt i helgen?

Skickar en riktigt kul (om du vet vad D&D är och har sett Starwars...) länk som erbjuder minst en halv dags läsande och något att se fram emot: http://www.darthsanddroids.net/episodes/0001.html

Kategori: Off Topic

Snart dags för bokslut - vad göra med vinst?

Här kommer några rookiefrågor  ;)

Vårt AB är moget för sitt första bokslut. Vinsten är inte speciellt hög, men några tusen rör det sig om. Finns det någon undre gräns beträffande bolagsskatten? Ja menar, om vi ändå måste betala in ca 28% skatt på vinsten till staten kan man ju lika gärna köpa något "till företaget" för pengarna, innan den 31...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kooperativt företagande i Göteborg

Det fanns ett ställe vid Nordostpassagen i Göteborg där företag hade gemensamma lokaler och skrivare mm. De flyttade iväg någonstans och det jag undrar är om någon vet vart de flyttade eller om det finns något annat kooperativ med företag centralt i Göteborg?

Kategori: Söker/eftersöker

EF året är snart slut, vad ska och kan jag göra?

Jag har en enskild firma som jag startade upp den 17 jan i år. Verksamheten har fakturerat för ca 30k kr exkl moms under året. Nu undrar jag om jag kan göra avdrag för kontor i hemmet, bredbandet, inköp av dator, inköp av datortillbehör, en lagbok och ett bankgirokonto? Bredbandet är inget företagsabonemang, inköpen av utrustningen är fakturerade p...

Hur bokföra fastighet?

Hej!

Jag har nyligen övertagit en skogsfatighet från mina föräldrar och har erlagt ett vederlag under taxvärdet så att överlåtelsen enligt huvsaklighetsprincipen räknas som gåva!

Jag har också registrerat en firma och bokför löpande de kostnader och intäkter jag har i rörelsen. Förmodligen skulle jag redan från början ha bokfört fasti...

Starta företag i framtiden.

Det är så att jag vill starta eget företag om 10-15 år för just nu är jag 16år. Min ide är att starta en klädesoutlet eller köpa bostäder i utlandet och sälja ellet uthyra husen. Vilken ide tror bäst på, vill tjäna miljoner. Denna frågan hör inte hit men jag frågar ändån, är boken Juniorföretagaren.

Kategori: Affärsidéer

Hjälp någon - Företag i Estland, bosatt i Sverige

Hej jag behöver lite hjälp, råd och tips angående mitt företagande.

Jag funderar på att starta bolag i Estland men fortsatt vara bosatt i Sverige. Det jag undrar är om det är möjligt att ha företaget i Estland och betala Estländsk moms, vinstskatt men ta ut lön här i Sverige och betala svensk skatt för detta. Någon som vet hur det fungerar.<...

Hjälp med min företagsidé

Hejsan!
Jag är i en sits där jag behöver starta företag för att kunna fakturera för tjänster och behöver lite hjälp.

Företagsidén:

Jag kommer resa runt och ge kurser inom fiske. Dessa kurser bokar sportfiskebutiker av mig och säljer vidare till sina kunder.
Jag kommer även att guida under fiskeresor samt erbjuda resenärena foto...

Hjälp med att fylla i blanketter vid start av Enskild firma?

Hejsan!
Idag har jag suttit timtal och försökt läsa igenom alla blanketter osv för Enskild firma.
Jag satte mig och försökte registrera mitt tänkta företag på nätet men var tvungen att ge upp då jag inte riktigt förstår allt..

Finns det någonstans man kan vända sig så att man kan sitta tillsammans med någon rådgivare och fylla igenom d...

Kategori: Allmänt

Vad tror ni om det här

hej

Jag har spånat lite på en idé som jag inte tror kommer att göra mig rik, men jag får göra något jag tycker är kul samt få lite extra slantar för det.

Min tjänst kommer att rikta sig till de som har fullt med prylar på vinden och i källaren, men varken tid, ork eller lust att göra sig av med dem. Jag kommer altså att hämta dessa...

Ersättning för ex. skolklasser som säljer produkter..

Hur blir det med ersättning till skolklasser som säljer saker åt företag? Med själva ersättningen alltså.

Skattemässigt alltså.

moms på Programvara

Köpte in ny programvara till företaget inför -09.
Lite osäker på vad jag bokför det på för momssats?
Samt, går det under varor och förbrukning eller är det en inventarie?

Ta in privata inventarier i firman?

Jag försökt att få klarhet i detta.

Har precis startat enskild firma, är musiker och vill ta in mina musikinstrument i företaget. Vissa är värda mindre än 5000kr och då är det väl bara att göra avdrag för hela summan direkt, även om jag har haft dem längre än ett år? Sen har jag instrument som jag har haft i flera år men är värda över 5000k...

Kategori: Inköp

Omstart ?

Hej, har haft enskild firma i lite drygt tre år men får inte riktigt snurr på verksamheten som är konsulting inom försäljningsrelaterade frågor. Funderar nu på att gå över till någon form av uthyrningsverksamhet.

Har därför några frågor :

- Har jag rätt att dra av ev förluster om jag byter inriktning ? Måste jag i så fall stänga ner m...

Konton - arbete i bostad & körjournal?

Hej,
Jag skall dra av 3000 kr för arbete i bostad (då mina timmar hemma är väl över 800 h detta året). Hur redovisar jag detta, och mot vilket konto bokför jag denna kostnad?

Sen har jag en körjournal för bilresor jag gjort i företaget, hur bokför jag en sådan kostnad, dvs mot vilket konto?

Tack på förhand
/ Henrik
:o

Söker patner för restaurang(kock)

Hej,

Letar efter någon med erfarenhet från restaurangbranchen, helst en kock för att bli kompanjon till restaurang, möjligtsvis utomlands. Vet inte om den här personen ens finns, gärna lite galen(som jag) och gärna i min ålder(25). Du skall någon gång ha velat starta din egen rörelse och gärna inte vara rädd för att ta risker. Och inte h...

Kategori: Söker/eftersöker

Kvitta förlust i näringsverksamhet mot reavinst?

Hej,

Har enskild firma. När jag registrerade den för ett par år sen, ansågs jag av SKV redan vara näringsidkare eftersom jag var delägare i en skogsfastighet. Jag fick då inte kvitta förlust i firman mot inkomst av förvärvsverksamhet, som man brukar få första året.

Nu har jag sålt min del i skogsfastigheten och är inte längre delägar...

köp av webbshop

Hej jag driver idag en enskildfirma och har byggt en webbshop som ännu inte lagts ut. Men nu vill jag ändra till aktiebolag(men vill satsa så lite pengar som möjligt :-[). Har prata med en revisor och han tyckte jag skulle köpa websidan av min flickvän och lägga in den i enskildafirman som sedan sälja den för samma summa till AB(för att slippa värd...

Kategori: E-handel

Försäljning av inventarier till annat bolag

Hej!

Sitter och funderar på hur man skulle kunna göra vid försäljning av inventarier till ett annat företag. Jag vill alltså flytta prylarna över till det andra bolaget för en så liten kostnad som möjligt . Samtliga inventarier som jag funderar över är helt avskrivna eller är förbrukningsinventarier. Är det möjligt (tillåtet) att sälja dem f...