Senaste inläggen

Starta företag i framtiden.

Det är så att jag vill starta eget företag om 10-15 år för just nu är jag 16år. Min ide är att starta en klädesoutlet eller köpa bostäder i utlandet och sälja ellet uthyra husen. Vilken ide tror bäst på, vill tjäna miljoner. Denna frågan hör inte hit men jag frågar ändån, är boken Juniorföretagaren.

Kategori: Affärsidéer

Hjälp någon - Företag i Estland, bosatt i Sverige

Hej jag behöver lite hjälp, råd och tips angående mitt företagande.

Jag funderar på att starta bolag i Estland men fortsatt vara bosatt i Sverige. Det jag undrar är om det är möjligt att ha företaget i Estland och betala Estländsk moms, vinstskatt men ta ut lön här i Sverige och betala svensk skatt för detta. Någon som vet hur det fungerar.<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med min företagsidé

Hejsan!
Jag är i en sits där jag behöver starta företag för att kunna fakturera för tjänster och behöver lite hjälp.

Företagsidén:

Jag kommer resa runt och ge kurser inom fiske. Dessa kurser bokar sportfiskebutiker av mig och säljer vidare till sina kunder.
Jag kommer även att guida under fiskeresor samt erbjuda resenärena foto...

Hjälp med att fylla i blanketter vid start av Enskild firma?

Hejsan!
Idag har jag suttit timtal och försökt läsa igenom alla blanketter osv för Enskild firma.
Jag satte mig och försökte registrera mitt tänkta företag på nätet men var tvungen att ge upp då jag inte riktigt förstår allt..

Finns det någonstans man kan vända sig så att man kan sitta tillsammans med någon rådgivare och fylla igenom d...

Kategori: Allmänt

Vad tror ni om det här

hej

Jag har spånat lite på en idé som jag inte tror kommer att göra mig rik, men jag får göra något jag tycker är kul samt få lite extra slantar för det.

Min tjänst kommer att rikta sig till de som har fullt med prylar på vinden och i källaren, men varken tid, ork eller lust att göra sig av med dem. Jag kommer altså att hämta dessa...

Ersättning för ex. skolklasser som säljer produkter..

Hur blir det med ersättning till skolklasser som säljer saker åt företag? Med själva ersättningen alltså.

Skattemässigt alltså.

moms på Programvara

Köpte in ny programvara till företaget inför -09.
Lite osäker på vad jag bokför det på för momssats?
Samt, går det under varor och förbrukning eller är det en inventarie?

Ta in privata inventarier i firman?

Jag försökt att få klarhet i detta.

Har precis startat enskild firma, är musiker och vill ta in mina musikinstrument i företaget. Vissa är värda mindre än 5000kr och då är det väl bara att göra avdrag för hela summan direkt, även om jag har haft dem längre än ett år? Sen har jag instrument som jag har haft i flera år men är värda över 5000k...

Kategori: Inköp

Omstart ?

Hej, har haft enskild firma i lite drygt tre år men får inte riktigt snurr på verksamheten som är konsulting inom försäljningsrelaterade frågor. Funderar nu på att gå över till någon form av uthyrningsverksamhet.

Har därför några frågor :

- Har jag rätt att dra av ev förluster om jag byter inriktning ? Måste jag i så fall stänga ner m...

Konton - arbete i bostad & körjournal?

Hej,
Jag skall dra av 3000 kr för arbete i bostad (då mina timmar hemma är väl över 800 h detta året). Hur redovisar jag detta, och mot vilket konto bokför jag denna kostnad?

Sen har jag en körjournal för bilresor jag gjort i företaget, hur bokför jag en sådan kostnad, dvs mot vilket konto?

Tack på förhand
/ Henrik
:o

Söker patner för restaurang(kock)

Hej,

Letar efter någon med erfarenhet från restaurangbranchen, helst en kock för att bli kompanjon till restaurang, möjligtsvis utomlands. Vet inte om den här personen ens finns, gärna lite galen(som jag) och gärna i min ålder(25). Du skall någon gång ha velat starta din egen rörelse och gärna inte vara rädd för att ta risker. Och inte h...

Kategori: Söker/eftersöker

Kvitta förlust i näringsverksamhet mot reavinst?

Hej,

Har enskild firma. När jag registrerade den för ett par år sen, ansågs jag av SKV redan vara näringsidkare eftersom jag var delägare i en skogsfastighet. Jag fick då inte kvitta förlust i firman mot inkomst av förvärvsverksamhet, som man brukar få första året.

Nu har jag sålt min del i skogsfastigheten och är inte längre delägar...

köp av webbshop

Hej jag driver idag en enskildfirma och har byggt en webbshop som ännu inte lagts ut. Men nu vill jag ändra till aktiebolag(men vill satsa så lite pengar som möjligt :-[). Har prata med en revisor och han tyckte jag skulle köpa websidan av min flickvän och lägga in den i enskildafirman som sedan sälja den för samma summa till AB(för att slippa värd...

Kategori: E-handel

Försäljning av inventarier till annat bolag

Hej!

Sitter och funderar på hur man skulle kunna göra vid försäljning av inventarier till ett annat företag. Jag vill alltså flytta prylarna över till det andra bolaget för en så liten kostnad som möjligt . Samtliga inventarier som jag funderar över är helt avskrivna eller är förbrukningsinventarier. Är det möjligt (tillåtet) att sälja dem f...

Checklista snabbmats restaurang

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg.

Jag har planer på att starta en ny form av snabbmats restaurang som jag tror skulle kunna konkurera med dem andra "snabb hamburgarna"...

Jag behöver hjälp med en checklista och prisuppfattning vad detta egentligen innebär..?
Jag tänkte att vi kunde fylla i en...

Kategori: Allmänt

Skapa artikelnummer

Jag har inte så brett sortiment, men vad jag brottas med är att alla inte har det minnet man kan behöva ibland (jag dömer inte, mitt är på sämre nivå).
Än så länge har jag ingen riktig E-butik utan tar emot beställningar via mail och telefon.
Mer ofta än sällan får jag en halv HTMLsida inklistrad i mailet med varan kunden är intresserad av.

Kategori: Inköp

Mer avskrivningar ...

Sitter och glor på en avskrivningsbilaga för inventarier där man använt sig av kompletteringsregeln men istället för jämna 20% intervall så har man vid senaste tillfället haft 26,67% på fjärde året. De överskjutande 6,67% har använts föregående år också, dvs 46,67% resp. 66,67% året innan osv.
Ska det verkligen se ut så eller har någon gjort en...

Behöver kritik på en flash banner.

Hej!
Jag har idag gjort min första flash banner, ja det är det första jag någonsin gör i flash så jag behöver konstruktiv kritik innan jag lägger ut den.  rtfm

http://stylingwebben.se/flashtest.html

Btw, tack så mycket för hjälpen jag fick på min A4 annons jag gjorde. Rätt många små ändringar har gjort på den och på måndag skickar...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ekobrottsmyndigheten

Om en redovisningskonsult har lämnat all bokföring till ebm efter samråd med deras åklagare mm.

Får då ebm "låna" ut bokföringen till en advokatbyrå?

I bokföringen fanns en pärm med massor av papper som är är numrerade och det finns en beskrivning om varje anmärkning som säger vad som är fel i bokföringen, eller i hur bolaget är skö...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Groovegate Musik shop

Hej,

Funderar på att sälja min musiknedladdnings portal Groovegate vilket är en site liknande Beatport, Audiojelly etc. För nuvarande ligger dock sidan nere eftersom jag använde Wordpress som nyhetsblog och det fanns ett hål i den som gjorde att idioter använde min server som torrent källa och laddade upp en massa filmer etc. Jag kommer att...

Kategori: Till salu