Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan
Medlem
64

Utbetalning januari, inkomst skapad under dec. Vilket år?


Har fått in större delen av min enskilda firmas inkomst i december, fakturan för denna inkomst är släpande och har förfallodag i slutet av Januari.

Jag antar att detta ska bokföras för 2008 i alla fall, men måste vara säker, är det så?
Engagerad medlem
394
1
Svar JA
Ulf Bjarme
Engagerad medlem
321
9
Använder du faktura- eller kontantmetoden?

Så här är det väl, om jag inte är helt ute och cyklar:
Kontantmetoden: bokför när du får pengarna!
Faktureringsmetoden: bokför när du skriver fakturan, och hamnar då i detta fall som inkomst under 2008. När du får pengarna, bokför du detta som en händelse under 2009.

Men jag är ingen bokföringsexpert, så någon får rätta mig om jag har fel...

Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
Toppskribent
2066
22
[quote author=Filibastis link=topic=4827.msg23415#msg23415 date=1231373821]
Kontantmetoden: bokför när du får pengarna!
Faktureringsmetoden: bokför när du skriver fakturan
[/quote]

Ja, med undantag för när du gör bokslut. Du måste även med kontantmetoden avsluta årets händelser på rätt år.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Engagerad medlem
394
1
Utdrag ur Skatteverkets broschyr bokföring, bokslut och deklaration, del 1 SKV 282

Bokslutsunderlag
Under året har du som bokfört enligt kontantmetoden
bokfört in- och utbetalningar. Årets resultat består av
intäkter minus kostnader. När intäkten beräknas utgår
du från årets bokförda inbetalningar. Du måste också
beakta exempelvis fakturor du skickat men inte fått
betalt för vid årsskiftet.
När kostnaderna beräknas utgår
du från utbetalningar och till fakturor du fått före
årsskiftet men inte betalt. Du ska också göra avskrivningar
på exempelvis dina maskiner och inventarier.
För att få rätt intäkter och kostnader (och därmed rätt
resultat) bokför du ett antal bokslutshändelser. Exempel
på bokslutshändelser är:
• avskrivningar
• värdering av varulagret och beräkning av varukostnaden
• fakturor till kunder
• fakturor från leverantörer
• förskott
• hantering av moms vid årets slut.
Ulf Bjarme
Medlem
64
Hmm, riktigt så enkelt är det nog inte. Det är inte jag som skickat fakturan, utan en mellanhand.
Engagerad medlem
394
1
Det är väl du som gjort arbetet som ska bokföra och deklarera för inkomsten? Det har ingen betydelse om du låter någon annan skriva ut och bevaka fakturan.
Ulf Bjarme
Medlem
64
Yes, så är det. Men om skatteverket undrar så blir lite krångligt att bevisa när arbetet gjorts (det handlar inte om factoring för faktureringen). Det är provision vid "affiliate" som det heter, där finns det en mellanhand som står för själva spårningen mellan min sajt och webbutiken.

Men jag antar att jag kan hänvisa till deras avtal där det står att pengarna betalas ut en månad efter inkomstdatumet.
Toppskribent
2066
22
Dessutom har du väl med all rimlighet någon form av rapport som visar statistik över en viss period och varför du fått betalt?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Medlem
64
Ja självklart. Så det är nog lugnt.

Tack för alla svar!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.