Jag behöver hjälp med en massa frågor.......?

1
Jag är ny här på sidan och är ute efter svar på frågor som jag hoppas att någon här kan ge mig 🙂
Jag har planer på att starta en enskild firma och i firman tänkte jag köpa en fastighet med 2-3 lägenheter i.
Låt oss säga att jag får in 120 000 kr i hyresintäkter på ett år.
Jag undrar vad jag får dra av som utgifter för firman....t ex får jag dra av kostnader för lån på fastigheten och driftkostnad mm.
Kort sagt får jag dra av alla kostnader som har med firman att göra?
Lånet är ju en kostnad för firman så man borde ju få dra av det innan man skattar och betalar...eller?

Rätta mig och kritisera gärna....jag är helt ny inför detta och tar emot all kunskap och kritik...
2066
22
Jag måste börja med att säga att jag inte är i fastighetsbranschen, så förhoppningsvis har någon annan fler/bättre svar.[br]Kommer du själv att bo i någon av lägenheterna, eller kommer de bara att hyras ut, misstänker att det kan ha betydelse för en enskild firma?[br]Kostnader för lån, ja generellt, men notera att räntan du betalar är en kostnad, amorteringen är det inte (du betalar bara tillbaka pengar som du lånat).[br][br]Ännu mer generella svar: Ja, normalt får du dra av alla kostnader som är företagets. Det finns en del regler och undantag. Kolla lämpligtvis med redovisningsbyrå eller lämplig insatt person om hur du bäst lägger upp ägandet, skatter och så vidare.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.