Senaste inläggen

Varulagersvärde i balansräkning

Ännu en fråga, om ett varulager ska räknas in som tillgång i balansräkningen.

Håller på och skriver en balansräkning inför det förenklade årsbokslutet för min ideella förening och undrar lite över om man ska räkna med ett varulager. Det består av några tröjor med föreningens logga på och vi kan få in ca 2200 kronor för dem (inte så mycket a...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

FLYTTAD: Starta bolag i lettland med lågskatte

Det här ämnet har flyttats till Till salu.

[iurl]http://www.foretagande.se/smf/index.php?topic=4796.0[/iurl]

Starta bolag i lettland med lågskatte

Lettisk aktiebolag säljes
Låg skatt och lite byråkrati.
Då ingår allt för att starta upp och driva bolaget.
Så många bankkort och bankkonton som du vill ha ingår också. Obs! Till företaget är det det är riktigt MasterCard© (inte Electron) som ingår.

*låga bokföringskostnader
*låga bolagsadressen

emils.eglitis@inbox.lv

Kategori: Till salu

Starta bolag i lettland med lågskatte

Lettisk aktiebolag säljes
Låg skatt och lite byråkrati.
Då ingår allt för att starta upp och driva bolaget.
Så många bankkort och bankkonton som du vill ha ingår också. Obs! Till företaget är det det är riktigt MasterCard© (inte Electron) som ingår.

*låga bokföringskostnader
*låga bolagsadressen

rtfm

Kategori: Till salu

Program för kunduppföljning

Är det någon som vet om alternativt använder någon programvara för kunder. Har försökt med outlook men får ingen riktig överblick. Har funderat på en stor anslagstavla på väggen i kombination med en vanlig manuell kundsnurra. Lite bökigt då jag knappt är på kontoret :OMG

Problemet är att hålla koll på vilken kund som ringt när, vem som fick...

Kategori: Inköp

Ingångsvärden utrustning

Behöver snabb hjälp då Visma inte har svarat på supporten

Jag ska skriva lägga in inventarier (utrustning) i mitt företag. Dessa har jag använt privat under ett par år.

Det finns två sätt (Visma enskild firma). Antingen lägger jag in dem som en kassapost (köper av mig själv begagnat in i företaget), eller så skriver jag in dem i ingån...

Webshop

Jag har länge funderat på att starta en webbshop där man kan sälja prylar som annars är svåra att få tag på. (coolstuff.se är ett exempel på en liknande sida) Min fråga är om det finns någon program eller hemsida som erbjuder en gratis webbshop? Jag har själv surfat runder en del på nätet och har inte hittat något som är tillräckligt bra. tack på f...

Kategori: Allmänt

Bokföringsunderlag/Verifikation

Vad räknas som ett giltigt bokföringsunderlag?

Om jag säljer matrecept på Internet som skickas till köparen, som är en privatperson, elektroniskt via e-post. Mejlet innehåller även information om pris, moms och hur betalning ska ske. Betalning sker i efterskott och pengar sätts in på Plusgiro. Beställningarna ligger på mellan 50-150 sek inkl...

Hjälp mig med att fylla i en enket!

Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp ifrån er att fylla i en enket. Den är på fyra frågor och tar ca. 20 sek att fylla i.

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=GYPHfgJkeeImjnmlHKT53A_3d_3d

Tack på förhand!

Kategori: Allmänt

Skatt i ideell förening

Hej! Undrar om det är någon som har koll på vad som gäller för skatter i ideella föreningar. Det rör en teaterförening som har funnits i snart två år och har lämnat in en deklaration hittills. Det är en liten förening som hade ett resultat på knappt +7000 kronor förra året.

Fråga1:
Nu fick vi ett brev från Skatteverket om årets taxering...

Investerare sökes

Hej,

Jag har utvecklat en shop lösning för nedladdningsbar musik till att börja med som heter iMusic Tools. Det är en ganska unik shop lösning som inte har många konkurrenter.

Nu söker jag efter en investerare som skulle vara intresserad av detta området så att vi kan ta det till nästa steg. Grundtanken var att det skulle bli det ulti...

Kategori: Söker/eftersöker

Tips om Foretagsform

Jag ar pa vag att flytta tillbaks till Sverige efter nagra ars franvaro. Jag kommer att arbeta som konsult at ett foretag utanfor EU fran mitt hemkontor. Jag undrar om det ar nagon som har erfarenhet om basta foretagsformen for en sadan verksamhet. Givetvis vill jag minimera min skattskyldighet. Inkomster komma att ligga mellan 30,000 - 120,000 i m...

Bokföring av felinbet

Hejsan
kan någon kanske hjälpa till med ett bokföringsproblem
fick in 12000:- på mitt företagskonto(1930)
satte dessa på ett observationskonto(1799)
har nu betalat tillbaka de 12000:- fr konto 1930
hur bokför jag detta uttag

Hur Bokföra intäkt, Kreditors fakturera mig?

Har en till liten fundering.

Känner mig kluven hur jag skall göra med intäkterna jag får från Kreditors Fakturera mig som jag använder mig av.

Får en gång i veckan utbetalning från dom och då kan det se ut så här tex:

Intäkter
---------------------------...

Första raden i nytt års bokföring? Papper och penna...

Hej där ute och god fortsättning på er alla.

Har en liten fundering. Sköter min bokföring själv med penna och papper och har alltså en EF.

Frågan är till ett nytt års bokföring vad skriver jag på första raden?
Vad skall alltså följa med från föregående års resultat?
(Vet att det endast rör sig om kontona klass 1-2)

Skrive...

Saltar dom räkningen? (bokslut och årsredovisning)

Hej på er.

Jag har rätt nyligen bytt bokföringsbyrå och har vid flera tillfällen känt att jag tycker räkningarna verkar lite för höga. Jag förbereder mycket av arbetet här hemma (skriver ut allt, lägger dem i ordning och skriver små kommentarer på verifikationerna för att förklara vad det är).
Det enda de behöver att göra är att just BOKF...

Mobilt bredband

Har en enskild firma. Den bärbara datorn är inköpt till firman. Tecknar jag ett fast internetabonnemang så vet jag att skatteverket inte går med på att jag drar av detta i firman..

Hur är det med mobilt bredband? Jag har inget sånt där usb modem utan SIM kortet är integrerat i själva datorn. Då är väl det unikt för företagets dator och det k...

Svenskt foretag bosatt i Kina

Jag ar i starten av att kora igang ett Svenskt HB med tillverkning i Kina.

Jag och min kollega kommer att bo i Kina under tiden.

Kan vi da bokfora levnadskostnader boende mat etc som kostnader for foretaget?

Tacksam for svar!

Richard

Kategori: Företagande över gränserna

Ägarbolag?

hej!

Jag har sedan några år en enskild firma. Det går ganska bra, jag överlever på inkomsterna och det blir lite över. Men det finns begränsningar för hur man får använda pengarna. De måste skattas ut alternativt fonderas (max 30% av överskottet varje år).

Nu funderar jag över att starta en sidoverksamhet. Men denna sidoverksamhet kr...

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År 2009!!

[center][color=teal][font=Verdana]Önskar er alla en riktigt

[color=teal]God Jul
och
Gott Nytt År 2009!
[/color][/font][/color][/center]

[color=black]Tack också för året som har gått, alla goda tankar och idéer som kommit fram i forumet och som jag kunnat ta del av. Ett sådant här forum är underbart att ha tillgång till...

Kategori: Off Topic