Export till norge

14
Hur bokför man försäljning av vara till Norge? Har hört att det ska vara lite krångel, det är ju detta med moms osv.
394
1
Försäljning av varor till Norge är en exportaffär till land utanför EU och ska inte beläggas med någon svensk moms.[br]
Ulf Bjarme
1165
Du bokför det som exportförsäljning, dvs inte EU-försäljning. Vanligen momsfritt, fakturan bör sitta på utsidan av paketet för att norska tullen skall kunna debitera mottagaren rätt moms. Du kan också behöva fylla i en tulldeklaration när du sänder paketet.
14
Tackar för svaren som kom så snabbt:) Swetrot du nämner att det vanligtvis är momsfritt, när gäller undantag?
1165
Framför allt vid tjänsteförsäljning gäller undantag om man inte kan visa på att tjänsten som helhet eller till större del utförts i Norge.
1324
2
[quote author=donatello link=topic=4835.msg23457#msg23457 date=1231491873][br]Tackar för svaren som kom så snabbt:) Swetrot du nämner att det vanligtvis är momsfritt, när gäller undantag?[br][/quote][br][br]Du skall kunna visa att varan tagits till Norge. [br][br]Om ex kunden som är Norsk kommit tilld dig och hämtat den kan du ju inte bevisa att han sedan tagit den till norge om han inte skickar kopior på sina tull förehavanden. [br][br]Hans[br]
1
Den här tråden är över ett år gammal. Men man kan ju testa och se om man kan väcka den till liv.[br][br]Vid försäljning av vara till Norge, som är utanför EU/EG, så debiteras ingen moms. Ska ändå moms redovisas i någon form av nollsummespel vid kontering?[br][br]Kan någon upplyst själ visa med exempel hur en kontering ska se ut vid försäljning av varor till Norge? [br][br]Låt oss säga att vi säljer för 10 000 kr exkl. moms och frakt. [br]För att göra det lite mer komplicerat kan vi säga att varorna har blandat skatteunderlag på 70% reducerad moms (12%). och 30% oreducerad moms. Om momsen är helt irrelevant i konteringens utformning så blir det enklare, men då jag inte vet så får ni ha överseende med ev. onödig information för exemplet. [br][br]Tacksam för pedagogiskt svar :)
55
[quote author=Hans F link=topic=4835.msg23484#msg23484 date=1231576572][br][br]Du skall kunna visa att varan tagits till Norge. [br][br]Om ex kunden som är Norsk kommit tilld dig och hämtat den kan du ju inte bevisa att han sedan tagit den till norge om han inte skickar kopior på sina tull förehavanden. [br][br]Hans[br][br][/quote][br][br]Jag har precis gjort min första försäljning till Norge och såg nu detta. Hur ska jag kunna visa att jag verkligen skickat till norge? Från posten har jag endast kvitto på frimärken... Duger en orderbekräftelse från min webbshop som "bevis"?[br][br]Sedan undrar jag även ifall momsen ska "luftredovisas" på liknande sätt som vid köp från EU-länder och vilka konton man belastar och hur.
1324
2
Ingen luftredovisning av moms utan hela summan rakt av på ett konto som knyter mot momsrapporten fällt  36. [br][br]Hans
31
Hakar på denna tråd eftersom den rör fsg till Norge. Hoppas det är ok.[br][br]Om det är försäljning till privatpersoner i Norge ska då moms tas ut?[br][br]Ska i så fall egna konton användas vid bokföring, typ "Fsg vara privatperson EJ EG" och "Utg moms fsg EJ EG". Eller ska samma konton användas som om fsg skedde inom Sverige?[br][br]Anledning till frågan är att jag hört att det alltid är moms vid försäljning till privatperson, oavsett vilket land de befinner sig i.[br][br][br]
1324
2
Du skall inte ta någon moms i Sverige. Utan du gör ju en export och då skall kunden betala moms i Tullen i Norge. [br][br]Men du måste ju då skicka den riktigt så att tullverket där tar hand om det hela. Så du måste bifoga tulldokument. [br][br]Och det gäller ju sir j david också. Du har ju en kopia på tulldokumentet. [br][br]Hans
55
[quote author=Hans F link=topic=4835.msg34184#msg34184 date=1280168928][br]Du skall inte ta någon moms i Sverige. Utan du gör ju en export och då skall kunden betala moms i Tullen i Norge. [br][br]Men du måste ju då skicka den riktigt så att tullverket där tar hand om det hela. Så du måste bifoga tulldokument. [br][br]Och det gäller ju sir j david också. Du har ju en kopia på tulldokumentet. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Nja, det är ju bara det att jag inte har någon kopia på tulldokumentet. Jag skickade via ett postombud och när jag sa att jag skulle skicka till Norje klistrade de på en lapp på kuvertet som jag fick fylla i. Det enda jag har är kvitton på frimärken samt en orderbekräftelse från min webbutik.[br][br]Vad är det för tulldokument jag ska be om? eller är det något jag måste fixa själv och ha med mig till postombudet?
1324
2
[quote author=sir j david link=topic=4835.msg34187#msg34187 date=1280180640][br]Nja, det är ju bara det att jag inte har någon kopia på tulldokumentet. Jag skickade via ett postombud och när jag sa att jag skulle skicka till Norje klistrade de på en lapp på kuvertet som jag fick fylla i. Det enda jag har är kvitton på frimärken samt en orderbekräftelse från min webbutik.[br][br]Vad är det för tulldokument jag ska be om? eller är det något jag måste fixa själv och ha med mig till postombudet?[br][/quote][br][br]Antar att den lilla lappen var det som borde kopierats.  Men det duger nog med dom saker du har. [br][br]Hans[br][br]
55
[quote author=Hans F link=topic=4835.msg34190#msg34190 date=1280205235][br][br]Antar att den lilla lappen var det som borde kopierats.  Men det duger nog med dom saker du har. [br][br]Hans[br][br][br][/quote][br][br]Ja, vi får hoppas det! :) Tack för snabba svar!
32
Tyvärr duger det inte med frimärkskvitton eller dylikt. Inte heller med kvitto/följesedel från webbshoppen. [br]Vi säljer mycket till Norge och gör precis som du beskriver, sätter på den gröna tullappen och sen skickar det via Porto Betalt. Då har vi ändå bevis på att det har gått utanför Sverige, men det räcker inte (det kan ju ha gått till Danmark tex).[br][br]Skatteverket förstod vårt dilemma och har gett oss en tidsfrist för att lösa bevisningen. Hur vet jag inte riktigt än...någon som har något bra förslag så vill jag gärna höra det!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.