Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan
Medlem
31

§ 7-tjänster

Börjar med att tacka för mycket intressant läsning i detta forum. Läste lite om § 7-tjänster och känner att jag behöver ställa några följdfrågor.

Försäljningen av § 7-tjänster avser försäljning till näringsidkare inom EU.

1. Måste VAT-nummer uppges på fakturan? (Gör det idag, men har läst i Momsbroschyren att fakturamottagaren ej behöver vara momsregistrerad, utan endast näringsidkare.)
2. Måste följande text uppges på fakturan: ”Moms tas ej ut enligt § 7 enligt 15:e kap”?
3. Har man rätt att dra av utgiftsmoms för kostnader man haft rörande § 7-tjänster trots att de är momsfria i Sverige?
Toppskribent
1324
5
Kan svara på fråga 3.

Även om man inte fakturerar moms när du säljer till annat land så kan du dra av momsen om du säljer tjänster som om dom fakturerats i Sverige skulle belagts med moms.

Hans
Medlem
31
Tack Hans för svar!

Ringde Skatteverket för att få svar på fråga 1 och 2. Här är svaren om någon mer än jag är intresserad.

1. Fakturamottagaren behöver inte vara momsregistrerad utan det räcker med att de är näringsidkare. Men eftersom det är lättare att kontrollera ett VAT-nummer och att en näringsidkare i regel är momsregistrerad rekommenderar SKV att man ändå frågar efter VAT-nummer. VAT-numret behöver INTE stå på fakturan, men för enkelhetens skull är det bra att skriva det på fakturan så man kan visa på att fakturamottagaren verkligen är en näringsidkare.

Med andra ord kommer jag fortsätta fråga efter VAT-nummer och skriva det på fakturan.

2. Det ska framgå av fakturan att den avser en § 7-tjänst. Fick tre förslag på texter.
Förslag 1: Omvänd skatteskyldighet 5:e kap 7 § ML.
Förslag 2: EG directive reverse charge article 66.1 VAT directive.
Förslag 3: Reverse charge service advertising to a taxable person in another state.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.