§ 7-tjänster

31
Börjar med att tacka för mycket intressant läsning i detta forum. Läste lite om § 7-tjänster och känner att jag behöver ställa några följdfrågor.

Försäljningen av § 7-tjänster avser försäljning till näringsidkare inom EU.

1. Måste VAT-nummer uppges på fakturan? (Gör det idag, men har läst i Momsbroschyren att fakturamottagaren ej behöver vara momsregistrerad, utan endast näringsidkare.)
2. Måste följande text uppges på fakturan: ”Moms tas ej ut enligt § 7 enligt 15:e kap”?
3. Har man rätt att dra av utgiftsmoms för kostnader man haft rörande § 7-tjänster trots att de är momsfria i Sverige?
1324
4
Kan svara på fråga 3. [br][br]Även om man inte fakturerar moms när du säljer till annat land så kan du dra av momsen om du säljer tjänster som om dom fakturerats i Sverige skulle belagts med moms. [br][br]Hans[br]
31
Tack Hans för svar![br][br]Ringde Skatteverket för att få svar på fråga 1 och 2. Här är svaren om någon mer än jag är intresserad.[br][br]1. Fakturamottagaren behöver inte vara momsregistrerad utan det räcker med att de är näringsidkare. Men eftersom det är lättare att kontrollera ett VAT-nummer och att en näringsidkare i regel är momsregistrerad rekommenderar SKV att man ändå frågar efter VAT-nummer. VAT-numret behöver INTE stå på fakturan, men för enkelhetens skull är det bra att skriva det på fakturan så man kan visa på att fakturamottagaren verkligen är en näringsidkare. [br][br]Med andra ord kommer jag fortsätta fråga efter VAT-nummer och skriva det på fakturan.[br][br]2. Det ska framgå av fakturan att den avser en § 7-tjänst. Fick tre förslag på texter.[br]Förslag 1: Omvänd skatteskyldighet 5:e kap 7 § ML.[br]Förslag 2: EG directive reverse charge article 66.1 VAT directive.[br]Förslag 3: Reverse charge service advertising to a taxable person in another state.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.