Varulager

14
Missat att föra in ett varulager som tillgång innan årsskiftet kan jag föra in det retroaktivt dvs nu?
1165
Ja, du har väl inte hunnit stänga December än, så det kan du göra. Är till och med skyldig att göra enligt lagen, så peta in det du. Gärna med någon rad om varför det kommer eftersläntrande. Kan vara svårt att komma ihåg annars om någon börjar rota i det där om 3-4 år.
14
Bokför jag det helt enkelt som lager bara, exempelvis 1410 och värdet uppgår då till inköpspriset, datumet sätts bara till exempelvis 08-12-31?
1165
Lämpligen gör man så, ja.[br][br]
2066
2
Antar att det är bokfört på ett vanligt inköpskonto nu? Det vanliga förfarandet är att efter årets lagerinventering bokföra det som lager (1400) med motkonto lagerförändring (4990) + eller -.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
14
Jo det är bokfört på inköpskonto. Men då lägger jag in det som varulager och motkonto lagerförändring alltså?
14
Problemet som jag ser det i nuläget är att jag inte bokfört något varulager vid inköpstillfället, i o m att man skall bokföra varulager och sedan lagerförändring, det har enbart bokförts varuinköp och sedan krediterats checkräkningen det är allt, blir det inte fel om jag nu bokför hur varulagret var vid årsskiftet, i o m försäljning är det inte samma mängd varor kvar som det var vid inköpstillfället? Ska jag ändra i verifikationen för det berörda varuinköpet och lägga till ett varulager?
720
Det är varulagrets värde per 31/12 som ska bokföras. Hur mycket du har handlat för under året och vad du sålt av det har i just detta ögoblick ingen betydelse. Det enda som du ska ta hänsyn till är vad som finns kvar på hyllorna den 31/12 och vad just dessa kostat i inköp.
14
Ok kanon det var det svaret jag ville ha:) Men nu kommer en följdfråga, i början av året har det sålts varor från detta lager hur bokför jag det, blir ju en differens i o m vinsten man gör vid försäljningen, kan nån visa ett pedagogiskt konkret exempel på hur jag bokför det, tänk er att ni förklarar för ett barn;)
2066
2
I början av detta året?[br][br]D/1510 Kundfordringar[br]K/2611 Utg. Moms[br]K/3010 Försäljning[br][br]Du gör inget mer avseende varulagret just nu. I slutet på året gör du en ny lagerinventering och bokför förändringen mot föregående år så att saldot åter stämmer.[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.