När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
När jag bestämde mej för att starta eget, tänkte jag stooort och valde ett företagsnamn och ett namn för en eventuell webbutik/produktlinje som borde funka relativt bra i internationella sammanhang.
Problemet är att jag nu som ett första litet steg mest kommer att få kunder i hemstaden och överlag inrikes. Jag kan tänka mej att för för en del som inte använt sina engelska-kunskaper sen skolan, kan mitt företagsnamn vara ganska intetsägande och butiks-/produktnamnet aningen långt och svårt att stava rätt (och fast jag personligen tycker att det är ganska poetiskt på engelska, blir det töntigt om man översätter det direkt till svenska). Och det är ju inte direkt nån fördel när dom ska försöka komma ihåg webadressen (för jag har båda namnen registrerade i com-domänen).
Så nu vet jag inte riktigt om jag ska köra hårt med att marknadsföra de namn jag redan har, på visitkort, flyers (t.ex. bifogat med varje såld produkt) och så vidare, så att folk har en minneslapp med namnen om dom vill gå in på hemsidan och kika, eller om jag borde hitta på ett alternativt, kortare och mer svenskklingande butiks-/produktnamn för att folk lättare ska minnas det. Ju fler namn, ju krångligare blir det ju... Så borde jag kanske använda firmanamnet även som butiks- och produktlinjenamn?
Hej! [br][br]Ja det skulle underlätta om du ville avslöja namnet.[br][br]Känner du själv att det låter töntigt om du översätter det så har du nog svaret. Byt namn! [br][br]MVH[br][br]R
Tja, i princip kanske det är ganska bra att få lite feedback på namnet också innan man börjar beställa stämplar, visitkort och sånt med namn och logo så att man inte får ångra sej bittert sen.[br][br]Firman heter Embrasia, vilket är en sammandragning av butiks-/produktnamnen EmbraceAsia. Min tanke är ju att om farbror Einar, som inte är så bra på engelska, får för sej att han ska kika in i min webshop, så kanske han inte kommer ihåg ett så långt namn som embraceasia.com eller så stavar han det fel. "Omfamna Asien" är ju ingen höjdare som produktmärke heller precis. Embrasia är ju kortare, men inte särskilt talande för den som inte ser ordleken.[br][br]Så just nu vet jag inte riktig om jag ska köra på det jag har eller om jag ska börja om från ruta ett. En del av problemet är ju att jag är så nöjd med loggan som också återspeglar namnet då den är baserad på Yin Yang och visar en man och en kvinna som omfamnar varann och då känns det lite lamt att ändra till ett namn som inte förknippas med loggan på samma sätt. Det är ju loggan som i första hand skulle synas på eventuella produkter.
Det där var inte ett så tokigt namn, om nu inte målgruppen är människor över 75 år med dålig internetkunskaper.[br][br]Såg framför mig något i stil med "International health and medic import center" förkortat till Ihmic. Sådana namn är svåra att jobba med på en liten hemmamarknad.
Tror namnet kan funka, min farmor skulle dock uttala det "embra-sia", vilket också skulle funka som ett svenskt fantasi-ord (även om det inte var tanken).
[b]swetrot,[/b][br]Tackar, tackar! Fast det är nog inte internetkunskaperna jag oroar mej över, utan att folk sen sitter vid dator och funderar "vad var det nu den hette igen, den där sidan... ". Som den där korvreklamen. Eller även om dom kommer ihåg det, att dom stavar det fel. Det är ju ganska lätt att råka byta ett "s" mot ett "c" eller tvärtom (det har jag till och med lyckats med själv). Fast jag funderar på att skicka med ett visitkort, med webadressen på, med alla produkter vare sej dom säljs över disk eller på nätet och även ha den på alla kvitton och fakturor.[br][br]Alternativt skulle man ju kunna gardera sej mot felstavningar genom att registera de vanligaste som domäner. Fast det känns ju som en onödig utgift nu i början innan man har intäkter.[br][br][b]Jonathan,[/b][br]Jag uttalar det också "försvenskat" när jag diskuterar med vissa bekanta och en och annan myndighetstant för att det är så dom uppfattar att det ska uttalas. Känns onödigt att tillrättavisa folk hela tiden att det faktisk är utrikiska och ska utalas "embreisha. Då blir dom bara sura.