Gynnsam företagsform för min sidosyssla?

1
Hej!

Jag har på senare dagar insett att den hobby jag sysslar med periodvis genererar en inkomst. Det handlar om ett kreativt arbete vars produkt jag sedan kan sälja av, eller sälja annonsplatser i, i huvudsak på och via internet till utländska verksamheter. Jag har till vardags en fast anställning och har inga planer att göra mig av med denna. Eftersom jag nu fått in närmare 100k på några månader börjar jag bli lite nojjig över skatteverket och så vidare, och reflekterade över om det kanske finns någon bolagsform, eller annan konstruktion, som skulle göra att jag kan tillgodose mig detta, och framtida kapital - man vill ju göra rätt för sig! Jag har inte bråttom med att få pengarna, då jag livnär mig på mitt vanliga jobb (som för övrigt är, och beskattas, i ett grannland om det spelar någon roll)

Jag har heller inga nämnvärda utgifter, jag behöver en medioker dator och papper och penna i princip, det är i huvudsak min tid jag investerar.

Jag antar av vad jag läst att "hobbyverksamhet" är uteslutet, även om jag personligen skulle argumentera för att det är så  🙂 - men ett företag kan ju vara roligt att ha. Vidare ser jag det problematiskt med redovisning eftersom det är utländska aktörer (i huvudsak utanför EU, men någon enskild inom), och för att det är såpass informellt som det är, alltså sällan skrivna kontrakt etc.


Slutligen så vill jag på förhand tacka för eventuella svar, tankar och tips! Fråga gärna om jag skall förtydliga något
2360
49
En enskild firma är ett bra alternativ och där kan du även ta upp i registreringen sådant som intresserar dig men för ögonblicket inte görs. Har du haft förluster tidigare år kan du under vissa betingelser använda när du startar företag. En kostnad som är avdragbar är även moms på  rådgivning i samband med start av företag vilket en  hel del inte känner till och går tillväga på ett fel sätt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.