AB likvidering?

1
Hej!

Jag har några frågar angående konkurs/likivdering av ett AktieBolag.

Om jag har förstått det rätt så måste ett AB begäras i konkurs när aktiekapitalet har sjunkit till hälften.
Men vad jag inte riktigt har koll på är hur dett beräknas.

Säg följande exempel:

Ett aktiebolag startas med 100.000 kronor aktiekapital.
Bolaget lånar sedan 300.000 kronor på banken. (En snäll bank förmodligen ?! 🙂 )

Nu går aktiebolaget inte så bra och förlarar 50.000 kronor under första året av verksamheten.

Innebär det då att bolaget måste likvideras? Alltså de 50.000 förlust, måste de dras från aktiekapitalet eller från hela kapitalet? Hela kapitalet är ju fortfarande
300.000 - 50.000 = 250.000.
Alltså mycket högre än 50.000.

Fundersam... 🙂

// Martin

1165
16
Halva aktiekapitalet är i ditt exempel förbrukat eftersom banklånet på 300.000kr medför en skuld på 300.000kr. [br][br]Det betyder inte att man måste likvidera bolaget omedelbart, och absolut inte att man skall begära det i konkurs. Men, man behöver fundera över hur man skall återställa aktiekapitalet på en bättre nivå. Ett exempel kan vara att man utökar aktiekapitalet, ett annat exempel att bolaget numera passerat break even och går med vinst.[br][br]Sådana där frågor är bra att ta med revisorn, det är för sådant här man har dem till hands.
1324
4
Man bör dessutom förstå hur kapitalet beräknas. [br][br]Har man som i ditt fall lånat 300 000:- så har du troligen använt dom till något som är nytta med.  Har du köpt en grävskopa ex så är det ju en inventarie och denna har ju ett värde då den skrivs av under många år. Sak samma. Handlar du på dig ett lager så har ju det lagret ett värde. Och detta blir ju en del av företagets kapital. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.