Senaste inläggen

Import Inom eu fråga

Har hittat ett antal intressanta produkter av en säljare i UK. Denna säljare säljer mkt kända varumärken till ett mkt billigt pris.
Om jag förstår det rätt så är det fri handelsrätt inom EU. Detta innebär att om jag köper från en person i UK så behöver jag inte kontakta respektive varumärke-företag för att fråga om jag får tillstånd att importe...

Kategori: Företagande över gränserna

Kina kontakt

Jag vill att någon kinesisk företag tillverkar en vara till mig. ganska stor order!
Varan liknar en epillator.
hur får man kontakt med dessa företag? tacksam för all tips.

Kategori: Allmänt

Två frågor gällande nyregistrerad enskild firma...

Hej,

Tänkte försöka få svar på två frågor som jag har...

1. Mitt registreringsbevis från Skatteverket anger att min F-skatt och moms gäller fr.o.m. 090127. Jag har en mottagen och betald faktura för en tjänst som jag beställt innan detta datum, men som till 100% "hör till" min firma. Fakturadatum är 090116 men den betalades inte förrä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Förenklat årssboklut

Jag ska nu göra mitt andra bokslut.
När jag inventerade lagret så visade det sig att jag hade en ökning från föregående år med 900 kr.
Är det den summan som ska skrivas i rutan B6 på blanketten för förenklat årsboklut eller ska jag skriva dit hela värdet för lagret?

Moms från England

Hej!

Är verkligen grön på detta område, ni får ha överseende...vill inget annat än att lära mig.  😃
Så här är det...

Vi ska starta en webshop och vi har hittat en annan webshop i England som vi tänkte köpa varor ifrån för att sedan sälja vidare.
Vi mailade företaget i england och berättade att vi tänkte starta upp en webshop oc...

Val av Företagsform.

Hej har under en längre tid funderat på att starta och driva en mindre bilverkstad och har nu bestämt mig. Om allt går som planerat är mitt mål att starta företaget inom 1 år. Jag planerar att arbeta och driva företaget själv och om nödvändigt anställa ev 1-2 pers. Jag undrar nu vilken företagsform som är lämpligast i mitt fall, är inte särskilt på...

Bokföra schablonbelopp för ökade levnadskostnader

Hejsan!

Vill först inleda med att säga hej och tacka för ett mycket fint forum! 🙂

Jag har letat runt lite i forumet och hittade ett svar på en fråga som liknade min men så kom det någon följdfråga som inte blev besvarad. Vore verkligen toppen om jag fick rätsida på det här!

Jag har enskild firma och var ute i Sudan och jobbade...

Vad behöver jag? - Starta e-handel

Har fixat hemsida och allting till min hemsida, ska ge mig in i auktionbranschen och det enda jag har erfarenhet av är egentligen marknadsförning och webbdesign. Vad gäller lagar så är detta fullt lagligt i Sverige än så länge så jag behöver inte placera mitt företag utomlands pga. lagar men jag tänkte på skatter. Är det någon som sysslar med off s...

Vilka företag behöver främst anlita ett bemanningsföretag för att hyra in person

Tja

Jag undrar vilken typ av företag/bransh Som är i mest behov eller vanligen annlitar bemanningsföretag för att hyra in personal?

Kan ni ge några exempel tex telemarketing, affärer mm
Skriv det ni vet/tror!

Kategori: HR - Personalfrågor

Sälja till Norge

Ni som jobbar med ehandel och säljer till Norge, vilka rutiner har ni för att hantera tull och moms?

Jag vet att man inte skall lägga på någon moms när man skickar till Norge, men behöver jag göra något för att sändningen skall förtullas i Norge när mina varor skickas som brev?.

/Jonas

Kategori: E-handel

Rätt försäkring för ett fåmans AB?

Hej!

Vi är tre grabbar i 20-30 års åldern som driver ett IT-bolag som har just fått en medelstor investering.

Flyttar snart in på vårt nya kontor på en företagsinkubator och sitter här och funder på det här med företagsförsäkring. Vi tre kommer att vara anställda av företaget.

Vi har rätt tajt budget och försöker att strama åt...

Hjälp med inköp fr utland i Vism EF

Hej!

Finns det någon därute som kan hjälpa mig med bokföring av inköp från utlandet i Visma Enskild Firma? Vore ytterst tacksam!!

Jag har handlat från utlandet (inom EU) och alltså inte betalat moms men ska ju ändå bokföra den. Jag har förstått att man ska lägga på en fiktiv moms både på ingående och utgående. Men HUR bokför ma...

Förköp (...tillse att abudsgivarens anbud även omfattar övriga parters aktier)

Hej!

Jag är på väg att få genom en större investering till mitt företag.
Haft lite strul med advokater, men har löst allt till slut bl.a. med swetrots hjälp.
http://www.foretagande.se/component/option,com_sm...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kan man finansiera såhär???

Hej. Jag och min mamma ska starta barnklädesaffär och behöver lite hjälp med finansieringen till vår start. Vi tänker starta AB och satsar 100.00. Sen tänker vi låna 120.000 till av banken. Då har vi 220.000 att röra oss med.
130.000 kommer det att kosta att fylla butiken med kläder. Då blir det 90.000 kvar. Vi har räknat med att det kostar 50.0...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Kvitto

Jag har precis satt igång mitt företag och inser nu att jag både kommer skicka fakturor och få ge ut vanliga kvitton. Fakturorna är inga problem, men när man säljer till privatkunder, hur ska kvittona se ut för att bli godkända? I deras fall är ju priset ett fast pris, eller om jag auktionerar ut det så är det i båda fallen INKL moms. Jag måste väl...

Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning

Jag har precis nu fått min F-skattsedel (som blev en FA av någon anledning) och pappret från bolagsverket. Så nu ska det alltså bara vara att tuta och köra. Det är en enskild firma jag startat.

Då dyker det upp en hel massa frågor.

Jag ska bedriva företaget hemifrån och måste därför köpa in en del saker.

Exempelvis:
* Två d...

Kategori: Inköp

Leverantör av golfartiklar sökes

Hej!

Någon som känner till en leverantör av golfartiklar som vill ha fler återförsäljare. Jag har en nystartad firma som vill ha tag på bra och billiga golfprylar att sälja i en webbshop. Maila gärna länk till mig leif.gustafsson@golfbid.se

Kategori: Söker/eftersöker

Nonchalanta distributörer och leverantörer

Jag startade i höstas ett företag med inriktning på golfauktioner för att sedan även starta en webbshop och sälja golfartiklar på nätet. Det har nu visat sig totalt hopplöst. Dom få leverantörer man lyckas hitta om man nu sållar bort dom riktiga märkesföretagen verkar totalt ointresserade av att ha fler återförsäljare. Jag har under dom senaste mån...

Kategori: Allmänt

bedrägeri

vi har snart färdigställt våran webshop och ska hae faktura delbetalning och kortbetalning.
det jag undrar är om det finns något smart sätt som vi som företag kan skydda oss mot bedrägeri ifrån kunder och vad är våran skyldighet gällande bedrägeri där någon använder sig av en annan persons kort information eller personnummer.

Kategori: E-handel

Bedrägeri på nätet.

Hej vi håller just nu på med vår webshop och en fråga som vi inte direkt tänkt på dök upp hos en säljare av betalsystem.

detta företaget säger att dom tar bedrägeririsken men betalar inte ut pengar förrän efter 14 dagar.

vad gäller för lagar och regler egentligen för oss som bolag om det är en kund som använder sig av ett annat person...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik