Senaste inläggen

moms bilaga, hur fyller man i?

Hej,

För inköp av tjänst från EU-land jag fick upplysningar om hur man fyller i sin Skattedeklaration både utgående och ingående moms på tjänsteinköpet (att man fyller i rubrikerna 21, 30 och 48). Vi redovisar momsen (årligen) i samband med inkomstdeklarationen, INk2.
Så t.ex. jag hittar i moms bilaga rubrikerna 21 och 30 men inte 48. Hur...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur gör jag?

Hur gör jag för att starta och registrera mitt företag?
Information som jag kan hitta berättar bara om hur man arbetar fram en affärside, en sådan har jag redan och nu vill jag veta hur jag registrerar mitt företag. Vart vänder jag mig?

Kategori: Affärsidéer

Importera en produkt med nästan samma namn som orginalet från icke-EU land

Hej, har hittat en intressant produkt utanför  EU som dock inte är orginal.

Grejen här är att detta är ett tillbehör till en mkt känd produkt i Sverige.
Hur fungerar det om jag vill importera denna tillbehör låt oss säga att produkten heter kastanj (kostar kanske 50kr)medan orginalet heter kastanja (kostar kanske 250 kr)?.
(Jag tänker...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bilda AB, revisorskostnad etc

Hej.

Jag har sedan i somras en enskild firma (hyrläkare) och behöver lite hjälp med några frågor. Roligt om ni kunde ta er tid att svara på dem.

1. Sitter och funderar på det här med kontor i hemmet. Om man drar av                    schablonmässigt för detta, var görs det? I bokslutet? Fakturerar man beloppet till sig själv? Drar ma...

Hur mycket ska jag ta betalt?

[size=10pt][/size][size=10pt][tt]Jag driver en webbdesignfirma (www.enkelsidan.se). Nu har jag fått ett uppdrag som personlig språkkonsult åt en engelsman. (jag arbetar också som universitetsadjunkt i svenska) Jag tänkte utföra den här tjänsten genom mitt företag och jag undrar o...

Kategori: Allmänt

Regeringen - Nu höjer vi mikrolånen till företagare!

Jag vet att det är många små företag som i finanskrisens spår har extra svårt att få tillgång till kapital. Att få ordning på finansmarknaden och säkra tillgången till kapital för företagare är därför en högt prioriterad fråga.

Regeringen beslutade i torsdags (den 29 januari) om att Almi Företagspartners mikrolån höjs från 100.000 kr...

Kategori: Nyheter

Stenhus

Har starta företag med riktning på att bygga stenhus med putsade fasader i stockholmslän. Söker projekt för att utföra.

EDTM Stenhus & Fasad AB

Kategori: Till salu

Jävig advokat?

Hej snabb fråga.

Jag kan ingenting om Juridik. :o

Sitter mitt i ett investerarförfarande där ett riskkapitalstiftelse ska köpa in sig i mitt företag i 3 steg mot en större summa. Nyemission.

Vi har kommit i kontakt med en av Malmös bästa advokatfirmor som har granskat våra avtal och gjort alla justeringar. De fick en vecka på s...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Trådlöst internet

Hej på er alla!

Jag undrar om någon av er använder ett trådlöst nätverk på kontoret och framför allt om ni får det till att fungera utan massa strul hela tiden.

Det känns som om 90% av min arbetsdag går åt till att starta om modemet eller routern eller söka efter nätet den tappat.

Jag har testat en massa olika märken men snar...

Kategori: Inköp

Har betalat ut för lite lön och för mycket skatt! Hu gör jag nu???

:'(

Sliter mitt hår...har betalat ut lön och även betalat in skatt och arbetsgivaravg. till skattemyndigheten redan. Nu när jag skulle bokföra allt så får jag differens. Upptäckte att jag räknat ut skatten fel. Tacksam för tips om hur jag rättar till allt

Så här har jag gjort:

Bruttolön      D 7010 10346kr
Personalska...

Dags att ge sig in i hälsobranschen

Hej alla framgångsrika företagare & drömmare

Jag har hittat en tillverkare av ett speciellt örtte som jag planerar att ta in och lansera som en ny produkt. Jag ska resa dit nu i februari för mer information om produktion och ta hem prover som ska godkännas av livsmedelsverket.   

[hr]

Lite snabba fakta

Jag h...

jag vill starta ett åkeri företag men vill ha hjälp om allt

🙂

Bokföringsprogram olika typer ??

Har läst en om bokföringsprogram på nätet och även i böcker och kommit fram till det verkar underlätta en hel del och vara tidsbesparande.  8)

*Vad använder ni som startat/har firmor för program?
*För och nackdelar mellan de olika programmen?
*Får man snabb och bra hjälp via deras kundservice?

Vill ha ett program som är enkel...

Få tillbaka eller betala på skatten ?

Satt just och tittade på balansrapporten jag fått och blev väldigt fundersam.

Det står såhär (kortfattat):

Skulder
Kortfristiga skulder
Moms, särskilda varuskatter

Utgående moms: -952,60
Utg moms varuförvärv EU: -6571,79
Ingående moms: 11 194,42
Ing moms utlandet: 6571,79

Moms särskilda varuskatter: 10 241...

Funderar på att starta eget har många frågor börjar med några

Har gått i tankarna om att starta eget en tid nu och funderar på att eventuellt dra igång inom en snar framtid. Firman kommer blir en typ av verkstad som utför reparationer m.m åt i första han industrin. Vill bygga upp en bra grund att starta på innan jag drar igång, inte bara med pengar utan med maskiner, verktyg och annan utrustning.  🙂
<...

hjälp hyra lokal

Jag har funderat på att hyra en lokal på en köpcenter som då ska vara en cafeteria men jag har några frågor som jag vill ha svar på.

Jag ringde personen som har hand om uthyrning och han sa att jag skulle skriva en intresseanmälan och samt berätta vad det är för verksamhet och vad jag har för inkomster. Jag har bara skrivit 4 rader men hur s...

Kategori: Off Topic

Försäkringskassan (och andra organisationer)

I min värld har jag oerhört svårt att förstå att det skall ta så lång tid att "handlägga" ett ärende som det kan göra hos t.ex. Försäkringskassan eller A-kassan. Det allra mesta är standardärenden, på standardblanketter. Inte sällan är det inmatat via Internet och ligger färdigt i datasystemet.

Låt oss flytta förutsättningarna till företaga...

Kategori: Off Topic

Vilket bokföringsprogram använder du?

För- och nackdelar med detta?

Bonusgåva

Om en kund handlar mycket varor under en kortare tid. Får man lov att ge denna en bonusgåva, men inte erbjuda det till andra?

Säg att jag köper in varor endast för att ge dessa till min kund, alltså inga varor jag normalt har. Hur ska dessa bokföras för att det ska bli rätt?

Bokföring av moms ingående/utgående & inbetalt/utbetalt

Hej

Jag har sökt runt på forumet men inte hittat det jag söker, så jag postar en ny tråd. Ber om ursäkt om det blir en dubblett. Min fråga är som följer:

Inbetalningar av moms som man gör till Skatteverket samt utbetalningar av moms som man får från Skatteverket, skall det bokföras på 2650 moms redovisningskonto?

BAKGRUND