Bokföringsfråga gällande familjedaghem

2
Hej

Jag driver ett familjedaghem. Jag har Enskild firma. Jag får en "barnpeng" från kommunen samt en omkostnadsersättning som är för mat, slitage mm. Vad jag hört kan man lyfta ut omkostnadsersättningen som en schablon, och slippa spara matkvitton och slippa bokföra dom.

Vad jag undrar då är, hur bokför jag schablonen?

Med hopp om snabbt svar :nicka

Annika
394
1
Det är en speciell situation att vara helt beroende av en stor finansiär med stor utredningsförmåga. Grundprincipen kommunerna har att hålla sig till när de agerar mellanhand åt Staten nedan öppnar för många tolkningar:[br][br] "Vad gäller bidragets storlek så skall det precis som idag lämnas med ett belopp[br]som inte oskäligt avviker från kommunens kostnad per barn i motsvarande[br]verksamhet. Kommunen är inte skyldig att lämna bidrag om den enskilda[br]verksamheten tar ut avgifter som är oskäligt höga. Motsvarande bestämmelse[br]finns redan idag. I praktiken innebär det att kommunen inte är skyldig att lämna[br]bidrag om den enskilda verksamheten tar ut avgifter i strid med maxtaxan."[br][br]Om du redovisar din verksamhet normalt med alla inkomster och utgifter har du fakta att visa upp inför kommande avtalsförhandlingar. Kommunerna kommer framöver att både hyvla och skära i budgetarna pga de minskande skatteintäkterna. De enklaste att skära bort är små enskilda verksamheter.
Ulf Bjarme
2360
49
En jurist jag känner sa några kloka ord när jag var ung som gäller i lika hög grad idag.  När andra ger upp tänker jag på det och fortsätter vilket gett resultat av några millioner.  [br]ATT HA RÄTT OCH ATT FÅ RÄTT ÄR 2 HELT OLIKA SAKER.[br]Att jag med detta kunnat ändra lagar och göra folk galna gör att jag fortsätter. Jag har uppslag för en hel bok och mer därtill det saknas bara en sak som är dyrbar och det är TID.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
16
Det finns en del information hos Skatteverket om vad som gäller, t.ex. [url=http://www.skatteverket.se/rattsinformation/meddelanden/2008/meddelanden2008/skvm200817.5.6d02084411db6e252fe80006663.html]http://www.skatteverket.se/rattsinformation/meddelanden/2008/meddelanden2008/skvm200817.5.6d02084411db6e252fe80006663.html[/url].[br][br]Jag förstår problemen med att ideligen hålla isär vad som är privat och vad som är till barnen, och då har man valt den här lösningen för det som förr kallades för "dagmammor".
394
1
som swetrot visar finns ett uttalande från Skatteverket som behandlar omkostnadsersättningen som skattefri.[br][br]"Skattskyldig som är dagbarnvårdare i familjedaghem och som i denna sin verksamhet får kostnadsersättning från en kommun bör anses ha kostnader i verksamheten med belopp som motsvarar den erhållna kostnadsersättningen, dock högst med nedan angivna belopp:[br][br]- för hel dag, mer än fem timmar, 54 kr per barn,[br]- för halv dag, fem timmar eller mindre, 27 kr per barn, eller[br]- per timme 6 kr per barn."[br][br]Enklast är att bokföra pengarna när de kommer från kommunen uppdelade på barnpeng omkostnadsersättning. För varje omostnadsersättning skapar du en lika stor post omkostnader så blir resultatet 0 för omkostnadsersättning/omkostnader
Ulf Bjarme
2
Tack för svaren ;) [br][br]Det känns ju väldigt enkelt, och logiskt, att "kvitta" omkostnadsersättningen mot omkostnad i en vanlig bokföringsorder. Ersättningen är ju skattefri också.[br][br]Det var första gången jag var in på den här sidan, och vilken respons man fick! Det är absolut inte sista gången jag ställer frågor.[br][br]Tack igen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.