Senaste inläggen

Ska vi snacka finanskrisen?

Hur kommer det sig att ingen tagit upp den än?

Hur är det för er där ute? Hur märker ni som har företag av den och hur märker ni som ska starta upp av den? Är det omöjligt? Eller försöker våra ekonomijournalister mest verka lika heta som journalister som folk läser nu i kristider (minns någon Svenskans helt svarta ekonomiEtta?) Eller är det...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Rekommendation på kort(företag)/ betala med kredit till utlandet?

Har tänkt importera från länder utanför EU.

Det jag läst är att det bästa och säkraste sättet vid betalning till leverantör är att betala mot kredit (Swedbank/seb/nordea eller paypal-kredit som ett exempel) för att motverka effekten av vad lurendrejeri kan ge för negativ konsekvens i kassan.

Eftersom jag hade tänkt öppna ett bankgiro...

Kategori: Företagande över gränserna

Att bokföra privat allkonto

Jo, det är såhär att när jag startade mitt företag förra våren, så gick jag fortfarande på gymnasiet. Skaffade heller inte direkt ett speciellt konto med bankgiro dit mina fakturor skulle betalas. Fakturorna betalades alltså in direkt till mitt allkonto, som jag då använde några gånger i veckan till privata köp och så. In på allkontot gick även stu...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vem tjänar mest på svart arbetskraft?

Är det arbetsgivaren eller löntagaren?

Satt och diskuterade med en vän om just svart arbetskraft och vi kunde inte enas om vem som tjänar mest på svart arbetskraft I PENGAR..

jag skulle vilja ha ett exempel "pengamässigt" (bortse alltså från att arbetstagaren förlorar akassa, pension, försäkring osv)

Alltså ett exempel på hur m...

Kategori: Allmänt

Vad tycks, feedback på hemsida m.m.

Tja, rubriken säger allt.

http://www.mademypoint.se

Kategori: Feedback

Hjälp med namn

Återigen vänder jag mig till detta forum som alltid brukar leverera  :winner

Jag håller på att skriva en bok i ämnet prestationsteknik och då främst presentationer med hjälp av dator. Jag har riktat in mig på Powerpoint men min metod fungerar även med Openoffice, Mac och liknande.

Metoden skiljer sig markant från det "vanliga" sättet...

Kategori: Affärsidéer

varför detta:? brand name labels and trademarks are removed

"These goods are sold on the condition that all chainstore and brand name labels and trademarks are removed before they are offered for sale, and that they will not be advertised."

Är detta ett sätt att kringå parallelimport dvs slippa kontakta rättighetsinnehavare av produkter man importera för att laglig sälja i EU/Icke EU land?

Men...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Någon som kan hjälpa mig?

Hej!

Jag vill lägga upp en liten samling med sajter i en speciell bransch och söker efter en färdig lösning som typ denna:

http://www.forumportalen.se (tror dom använt en färdig lösning)

Någon som har ett förslag vad man kan använda?

MVH

Kategori: E-handel

Söker efter en grossist i Köpenhamn

Hej, letar efter en grossist i/utanför Köpenhamn som säljer "restaurangartiklar". Har sökt förgäves. Undrar om det finns någon vänlig själv som kan hjälpa mig med telefonnummer/url? Hittar absolut ingenting.. Var ska jag vända mig?

Tacksam för svar /Micke

Kategori: Söker/eftersöker

Tillverkning av träprodukter

Hejsan,

Jag arbetar som agentur i Kina med inriktning på den trämekaniska industrin (träproduktion) med fokus på norra kina.

Kan tillhandahålla alla former av produkter producerade i trä utifrån dina egna önskemål gällande design och funktion. Erbjuder även alternativ för dig som vill förflytta produktion eller hitta nya alternativ f...

Kategori: Företagande över gränserna

import av blandade varumärke, måste kontakta alla?

Hej,

ska köpa ett parti blandade varor kläder, lite kändis märken och total okända märken.
Köpet kommer att importeras från ett eu-land.
Hur fungerar det, måste jag kontakta varje varumärke för att checka om jag får möjlighet att sälja dessa i Sverige?  Eller borde Griossist/Leverantören /kontakten ha nån typ av kontrakt av var...

Ta betalt för moms inom eu, import

Hej, ska köpa in ett litet mindre parti från ett litet företag i England.
Företaget säljer både till privatpersoner och för företag och jag hade tänkt köpa in som privatperson till att börja med eftersom jag inte fåttt mitt momsnr ännu.

Till fråga så är priset personen säljer för inkl moms, antagligen engelsk moms (VAT). Ska jag be den...

Kategori: Inköp

Några frågor om E-handel

Hejsan Hejsan.

Håller på att starta upp en e-handel sida, den är klar men håller på att skriver på med dem sista leverantörerna. (presenterar sidan när den är 100%)

Det jag undrar är om finns någon standard för prisättningen på nätet som i övriga affärer? Jag har inga omkostnader förutom marknadsföring i stor sett!
Ex om jag köper...

Kategori: E-handel

Faktura kvittens?

Ska sälja en relativt dyr sak till en kund som jag inte vet så mycket om.
Kunden i fråga har en städfirma reggad som enskild firma.

Produkten ska betalas mot faktura 10 dagar.

Hur gör jag säkrast för att veta att jag får betalt för den?

Personligt överlämnande mot krav att han signerar mottagningskvitto?

/Tobias

Förutbetald leasing

Jag har en enskild firma och jag leasar en bil. När jag tog ut den så betalade jag 30 000 kr i första förhöjd avgift och då bokade jag det mot konto 1720. Var det rätt? Hur ska jag hantera det kontot i bokslutet. Ska det bokas bort eller hur gör jag?

AB - köpa inventarier av sej själv

Hej, jag ska precis starta upp ett AB, har inget tidigare bolag i nån form men har en massa utrustning som jag köpt privat som jag kommer att använda inom företaget, som exempelvis kamerautrustning och dator osv. Det jag undrar är hur jag gör detta rent praktiskt, vad jag skriver på kvitton osv och vad jag gör med dom sen?

Tack på förhand!

Nära konkurs...

Hej, Ny här.. villrådig...

Har drivit mitt företag i över 3 år nu... Mycket motvind med kunder som inte betalar osv.. ligger ute med 500' i kundfordringar hela tiden.. Men har lyckats hanka mig fram med egna medel.
Dessvärre är reserven slut nu och igår kom chock beskedet från bokföringsfirman - momsen skall ut med 250' samt ytt...

Presentförpackningar

Jag letar efter en leverantör av presentkartong.
Mått som ett A4 eller A5 och inte tjockare än 3 cm.
Gärna färgade eller tryckt mönster.
Vill kunna köpa mindre antal som typ 50-100 st åt gången.
Kartongen ska innehålla presentcheckar och informationsmaterial.

Eller finns det någon med en annan ide hur man kan förpacka och skicka...

Söker en formel i excell

Hejsan
Jag försöker få en cell att räkna upp i siffror efterhand som en annan cell får ett visst värde.

Exempel: =ANTAL.OM(D7😃140;100%) innebär att om någon cell mellan D7 och D140 innehar värdet 100% så ökar antal med 1 i den cell som innehar formeln.

Om jag istället vill ange "Stängd" (alltså bokstäver) i stället f...

Kategori: Off Topic

Bokföra skatteinbetalning

Min F-skatt är 2550 kr /mån.
Hur ska jag bokföra den om jag inte har betalat den genom att sätta in pengar på skattekontot? Det har funnits pengar där ändå för att jag har fått tillbaka på momsen.
Ska det vara så här:

D 2012 2550 kr
K 2018 2550 kr