När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag jobbade som anställd massage terapeut på ett företag o har nu slutat o chefen undrar om jag vill jobba extra. Jag funderar på att starta eget o fakturera det jag jobbar extra för att kunna använda pengarna i företaget till vidareutbildning inom massage etc. Jag kommer eventuellt att arbeta som musiker o få in pengar i företaget även från detta håll. Meningen är att jag inte ska vara direkt beroende av att plocka ut lön ur företaget utan jag har anställning o försörjning från annat håll.
Som massageterapeut drog jag in mellan 520kr o 600kr/h till företaget jag jobbade för. Jag kommer inte att ha några omkostnader för utrustning o hyra etc. Jag hade 122kr/h före skatt när jag arbetade där, vilket är lågt med tanke på vad jag drog in. Vad är rimligt av mig att fakturera per timme? Är det nåt annat jag bör tänka på?
Vad du fakturerar till den som köper dina tjänster bör ligga på ca det dubbla mot vad du vill ha i plånboken (+ moms).[br]Inte helt exakt beräkning, men kan vara ett riktvärde kanske..[br][br]Som du skriver har/hade du ju inga utgifter för utrustning, lokal, marknadsföring mm när du hade 122.-/h.[br]Det var sannolikt en del av det som skulle täckas med mellanskillnaden på din lön och vad chefen debiterade kunden.[br]Spontant tycker jag det är en ganska ok lön i förhållande till prissättingen.[br][br]Kanske en F-skattsedel hade varit aktuell för dej.[br]Kontakta gärna nyföretagarcentrum i din kommun, det är gratis och väldigt nyttigt.[br][br]Lycka till![br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com
- alltid med bild & resumé -
Pins o sånt: www.psbutiken.com
Peo skriver ju det dubbla av vad du vill ha i plånboken. Och det är nog en bra regel. [br][br]Men jag brukar jämföra med lön. Är du anställd får du en lön på xxx:- kr. Om jag förstod dig rätt så var den 122:- per timma. Och efter skatt fick du då kanske 90:- - 100:- i fickan.[br][br]Om man utgår från lönen på 122:- så brukar jag använda omräkningsfaktor 1,65 för att få timdebiteringen för ett rent tjänsteföretag . Så 201:- + moms kan vara ett lagom pris.[br]Detta gör då att du täcker viss bokföringskostnad, Standard ftg försäkring, semesterers, avtalspension och egenavg. [br]Sedan måste du ju kolla så du inte behöver någon speciell försäkring för just denna typ av tjänst. Och då måste du ju täcka detta med din timersättning vilket då ger en något högre summa än ovan. [br][br]Hans[br][br]