På måndag 1 juni 2009 lanseras sajten stockholmssolist.se. Jag fick idén till sajten förra sommaren och har sedan jobbat på för att den skulle kunna bli verklighet. En programmerare, en ljudtekniker/gitarrist och en projektgrupp (studenter) från Academedia har hjälpt mig de senaste månaderna.
Allting ligger ännu inte uppe på sajten och layouten är på de flesta sidorna än så länge rätt rörig - och jag är medveten om detta och fler "fel". Men jag kan tyvärr inte snabba på programmeraren på andra sätt än att uppmuntra, berömma och tjata. Han vet ju när sidan ska lanseras och det händer lite varje dag, så förhoppningsvis ser det ut som det ska på måndag.
Men även om jag vet att det är mycket som fortfarande inte ser perfekt ut vill jag ändå be om era kommentarer nu - hellre denna vecka än nästa då den redan är offentliggjord. Ni kan ju komma på saker jag ännu inte skrivit på "fixa till-listan". (Typ att de kanske ska finnas en menyknapp som heter "Kontakt"?)
Så här har jag lagt fram sidan för andra solister (som sedan en dryg vecka har kunnat registrera sig):
Jag heter Jessica Jäger och är (liksom du) sångsolist och sjunger ofta på vigslar, dop och begravningar. Då jag återkommande har sett att brudpar, föräldrar och anhöriga har svårt att veta var de ska hitta solister till sina ceremonier håller jag på att starta en hemsida för just det ändamålet: stockholmssolist.se. Om vi allihopa samlas på en och samma sida kommer vi att underlätta för folk att hitta en solist och därmed förhoppningsvis få fler sångjobb. Sidan är begränsad till solister i Stockholmsområdet.
På sidan kommer besökarna även att få mängder med låtförslag och samtidigt möjlighet att lyssna på smakprov på låtarna (då stockholmssolist.se samarbetar med STIM). Vanliga frågor om hur det går till att anlita en solist, hur det fungerar med ackompanjör, var i vigselakten sångerna kommer och så vidare besvaras också.
Backstage (för oss solister) kommer det bland annat att finnas:
- ett forum där vi kan prata internt (till exempel eftersöka någon som kan hoppa in akut om man vaknar en morgon och har tappar rösten)
- en lista på gitarrister och pianister som kan ackompanjera vid behov
- en bokningshantering där man kan lägga in information om alla sina bokningar (låtar, avtalat gage, betalningsstatus, repetitionstid med kantor etc.)
- en presentationssida där det går att lägga upp röstprov, referenser, blogg, bild m.m. (som även är synlig utåt).
---
Jag såg solisterna som min potentiella svaga länk. För jag vet att det finns ett behov av sidan hos kunderna, men frågan var om solisterna som ju är en förutsättning för att sidan ska existera ville vara med (och betala för sig). Men på bara en dryg vecka har 30 solister anmält sig och jag har fått sååå många fina mail om att det är ett bra initiativ, att det behövs som marknadsföringskanal och att det är toppen att det skapas en plattform för vår yrkeskategori där vi kan mötas och ha utbyte av varandra. Så där är jag inte längre orolig.
Min målsättning är att sidan ska ha ca 50 solister och minst 30 vid lansering (och det senare har jag ju nu uppnått). Vad säger ni om dessa siffror?
Sajten kommer att backas upp av en releasekonsert (inriktning bröllop) med några av solisterna samt en tävling där man kan vinna solist till sitt bröllop under 2009 eller 2010.
Så..! Hjälp mig med både det lilla och det stora. Jag vet att ni är kloka i detta forum när ni slår huvudena ihop!
Adressen är som ni kanske förstått http://www.stockholmssolist.se