Feedback på stockholmssolist.se

185
Hej!

På måndag 1 juni 2009 lanseras sajten stockholmssolist.se. Jag fick idén till sajten förra sommaren och har sedan jobbat på för att den skulle kunna bli verklighet. En programmerare, en ljudtekniker/gitarrist och en projektgrupp (studenter) från Academedia har hjälpt mig de senaste månaderna.

Allting ligger ännu inte uppe på sajten och layouten är på de flesta sidorna än så länge rätt rörig - och jag är medveten om detta och fler "fel". Men jag kan tyvärr inte snabba på programmeraren på andra sätt än att uppmuntra, berömma och tjata. Han vet ju när sidan ska lanseras och det händer lite varje dag, så förhoppningsvis ser det ut som det ska på måndag.

Men även om jag vet att det är mycket som fortfarande inte ser perfekt ut vill jag ändå be om era kommentarer nu - hellre denna vecka än nästa då den redan är offentliggjord. Ni kan ju komma på saker jag ännu inte skrivit på "fixa till-listan". (Typ att de kanske ska finnas en menyknapp som heter "Kontakt"?)

Så här har jag lagt fram sidan för andra solister (som sedan en dryg vecka har kunnat registrera sig):

Jag heter Jessica Jäger och är (liksom du) sångsolist och sjunger ofta på vigslar, dop och begravningar. Då jag återkommande har sett att brudpar, föräldrar och anhöriga har svårt att veta var de ska hitta solister till sina ceremonier håller jag på att starta en hemsida för just det ändamålet: stockholmssolist.se. Om vi allihopa samlas på en och samma sida kommer vi att underlätta för folk att hitta en solist och därmed förhoppningsvis få fler sångjobb. Sidan är begränsad till solister i Stockholmsområdet.

På sidan kommer besökarna även att få mängder med låtförslag och samtidigt möjlighet att lyssna på smakprov på låtarna (då stockholmssolist.se samarbetar med STIM). Vanliga frågor om hur det går till att anlita en solist, hur det fungerar med ackompanjör, var i vigselakten sångerna kommer och så vidare besvaras också.

Backstage (för oss solister) kommer det bland annat att finnas:
- ett forum där vi kan prata internt (till exempel eftersöka någon som kan hoppa in akut om man vaknar en morgon och har tappar rösten)
- en lista på gitarrister och pianister som kan ackompanjera vid behov
- en bokningshantering där man kan lägga in information om alla sina bokningar (låtar, avtalat gage, betalningsstatus, repetitionstid med kantor etc.)
- en presentationssida där det går att lägga upp röstprov, referenser, blogg, bild m.m. (som även är synlig utåt).

---

Jag såg solisterna som min potentiella svaga länk. För jag vet att det finns ett behov av sidan hos kunderna, men frågan var om solisterna som ju är en förutsättning för att sidan ska existera ville vara med (och betala för sig). Men på bara en dryg vecka har 30 solister anmält sig och jag har fått sååå många fina mail om att det är ett bra initiativ, att det behövs som marknadsföringskanal och att det är toppen att det skapas en plattform för vår yrkeskategori där vi kan mötas och ha utbyte av varandra. Så där är jag inte längre orolig.

Min målsättning är att sidan ska ha ca 50 solister och minst 30 vid lansering (och det senare har jag ju nu uppnått). Vad säger ni om dessa siffror?

Sajten kommer att backas upp av en releasekonsert (inriktning bröllop) med några av solisterna samt en tävling där man kan vinna solist till sitt bröllop under 2009 eller 2010.


Så..! Hjälp mig med både det lilla och det stora. Jag vet att ni är kloka i detta forum när ni slår huvudena ihop!

Adressen är som ni kanske förstått http://www.stockholmssolist.se
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
223
[quote author=cantaton link=topic=5410.msg26083#msg26083 date=1243412555]Sidan är begränsad till solister i Stockholmsområdet.[br][/quote][br][br]Varför?
185
För att jag måste börja någonstans - jag kan inte gapa efter allt på en gång, innan jag vet att det funkar. Jag kan Stockholmskunderna, medierna etc. I Stockholm kan jag utan problem utföra de promotionaktiviteter som krävs (exempelvis konserter med sajtens solister) då jag har kontakterna och fysiskt kan ta mig dit på kort tid.[br][br]Jag kan tänka mig att bredda geografiskt och har tänkt tanken många gånger innan jag till slut bestämde mig för att avgränsa mig till Stockholm (där man ju faktiskt når runt en niondel av marknaden). Det finns ingen likadan sida med samma inriktning idag, men det finns sidor som samlar artister och nackdelen med dem är just att de har alla instrument, alla orter, alla genrer, till alla tillfällen etc.. Det blir så många faktorer och det blir rörigt. Därför valde jag att avgränsa till sång, Stockholm och dop/bröllop/begravning där jag såg ett omedelbart behov.[br][br]Och ju mer jag har tänkt desto mer övertygad blir jag om att inte byta namn på sidan och sedan bredda den med flera orter utan i så fall istället göra olika sidor för olika regioner. Det är just det där lokala som saknas idag.[br][br]Logiskt?[br][br][br][br][quote author=foe link=topic=5410.msg26092#msg26092 date=1243447776][br]Varför?[br][/quote]
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
Om du ska tjäna pengar på dessa är det ett bra sätt men ju fler du skapar desto mindre jobb får du själv. Däremot att ha dessa kontaker är värdefullt, men jag är rädd att det går ut över ditt utövande och då kan du bli Grrrrr.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
185
I dagsläget har jag inte för avsikt att skapa fler än för Stockholm. Och ja, min avsikt är att tjäna pengar på sidan. Solisterna betalar en avgift (som täcker STIM-kostnader, domännamn etc) och därutöver tänker jag mig annonsintäkter.[br][br]Jag tror inte att det går ut över mitt utövande om jag skapar fler sidor - inte mer än att det blir mer administrativt jobb. Det är egentligen i Stockholm det kan gå ut över mitt utövande så till vida att jag även sätter mina konkurrenter i rampljuset - MEN beprövad marknadsteori visar att man säljer bättre om hela utbudet finns på ett och samma ställe. Annars skulle man inte lägga tre guldsmedsbutiker intill varandra i ett centrum (vilket man gör).[br][br] [quote author=lars arenander link=topic=5410.msg26095#msg26095 date=1243450584][br]Om du ska tjäna pengar på dessa är det ett bra sätt men ju fler du skapar desto mindre jobb får du själv. Däremot att ha dessa kontaker är värdefullt, men jag är rädd att det går ut över ditt utövande och då kan du bli Grrrrr.[br][/quote]
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
Om det administrativa ger mer än det kostar  och om du dessutom får mer jobb så är det bra, men då vi vi snart där att du behöver en person till och en till och en till och ditt sjungande minskar och jag tror inte att det är det som är meningen för dig så akta dig för att ta på dig för mycket. Du verkar vara mycket duktig och klarar säkert av det i några år men chansen att bli utbränd är stor, eller så blir du som en viss Bergstöm, en kund jag hade, han hade hand om något band band som det gick bra för, jag träffade en av medlemmarna,Agneta som senare kallade sig för ABBA, jag vet inte om du hört talas om dem :D :D :D :bravo :winner take all. :LOOOL.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
185
Jag hoppas (och tror) att mitt eget sjungande faktiskt kommer öka tack vare hemsidan. Än så länge tror jag ljust, men jag tackar för omtanken. Klart det inte får bli för mycket. Jag vet redan vilken verksamhetsgren i min verksamhet jag kommer att skära av längre fram för att ge musiken mer tid. Men just nu får jag inkomst och erfarenhet ett tag :) Utbränd har jag redan varit och sedan ett år är jag utskriven från sjukhuset, så jag lyssnar mycket på kroppen efter det. Jag vet mina begränsningar (även om jag helst vill tro att jag kan göra vad jag känner för och göra det dygnet runt..) så jag lovar att vara vaksam ;)[br][br]ABBA... vilka var det nu igen..?  :vissla  :giggle
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
60
Grundiden är utmärkt![br]Ogillar sidor där det står: "Sidan är under uppbyggnad."[br]Har inte förstått varför man upplyser om det.[br][br]Lite mer brödtext under "Välkommen till Stockholmssolist.se!" där man förklarar vad besökaren har för nytta av sidan.[br]Tror inte att designen har så stor betydelse, det viktiga är att besökaren snabbt hinner förstå varför han besöker sidan innan den ev. lämnas.[br][br]Kategori - Solister: Varför ska man klicka på namnet när det finns gott om plats under namnet att utnytta. Fyll upp utrymmet med text innan. Mindre klick = Mer avslut.[br]Sökfunktion efter solister saknas.[br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
185
Det står att den är under uppbyggnad för att den inte har lanserats än - ifall folk skulle komma in på den av misstag, för det är inte meningen att den ska "användas" än. Den texten försvinner i helgen och ersätts av mer informativ text :) Bland annat om vad sidan är till för, om kommande releasekonserten och tävlingen.[br][br]Angående solisterna: min avsikt är inte att det ska vara ett namn och allt det utrymmet som finns där nu. Utan en lista över solister så att man får lite mer överblick. All den information solisterna lämnar kommer inte att få plats på det lilla ("gott om plats"-) utrymme som finns nu. Det ska läggas in både kalendarium, blogg och lyssnarexempel utöver den information artisten kan skriva in om sig själv. Så varje artist kommer visst att behöva sitt egna presentationsutrymme :)[br][br]Sökfunktion saknas, absolut! Har tänkt på det som hastigast men inte skrivit ner det. Gör det nu.[br][br]Tack![br][br]
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
Jodå det där med dygnetruntarbete känner jag väl till och till slut är man som en zoombie.  Ett utmärkt knep gammalt beprövat är att ta en liten tupplur mitt på dan, kanske direkt efter lunch eller vid  18-19-tiden Själv var jag med sonen på tennisträning sedan på en musikfestival i Farstaängsparken/Farsta/Stockholm  med drakflygsbyggen samt provning. Efter promenaden hem somnade jag gott i 1½ timme. Nu ska jag ta och jobba l några timmar. :LOOOL :LOOOL
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
223
[quote author=cantaton link=topic=5410.msg26093#msg26093 date=1243449325][br]Och ju mer jag har tänkt desto mer övertygad blir jag om att inte byta namn på sidan och sedan bredda den med flera orter utan i så fall istället göra olika sidor för olika regioner. Det är just det där lokala som saknas idag.[br][br]Logiskt?[br][/quote][br][br]Solklart, och jag tror du gör helt rätt. Det är jättebra att du fokuserar, och min respekt för dig som entreprenör växer enormt när jag hör dig säga att du gärna stänger ute de som inte tillhör målgruppen.[br][br]Här är nötet jag vill knäcka: Du vill på sikt bygga en affärsmodell med annonsintäkter i botten. Du har sannolikt för lite trafik för att få annonsering att hända på Stockholmsbasis, och du har sannolikt för små muskler för att få trafik att hända på nationell basis. Här har du valt det första spåret vilket känns sunt. Men går det att ta mer höjd för steg två?[br][br]Om allt går så bra som du vill kommer du snart driva stockholmssolist.se, malmosolist.se kumlasolist.se o s v. Du stänger ute solister från Södertälje, Märsta, Enköping och Göteborg från dag ett, och jag tror inte de kommer maila och fråga vart de ska vända sig. Min tanke är: finns det anledning att begränsa domännamnet till Stockholm? Ser du en stor nackdel i att sprida adressen ..........se/stockholm bland dina Stockholmsprospekt?[br][br]Det skulle ge dig mer flexibilitet att skruva om affärsmodellen i framtiden.
185
foe, tack för fina inledande ord![br][br]Ja, annonsintäkter och till viss del medlemmarnas avgifter, för som det ser ut nu kommer inte allt behöva gå till att betala sidan - vilket det ju dock givetvis kommer göra nu i början när jag ska betala en programmerare, en ljudtekniker för inspelningar, en jurist för koll av avtal o.s.v. Tror du att trafiken är för liten för att annonsering ska vara intressant? Hur mycket trafik uppskattar du behövs för att annonsörer ska vara intresserade? (Givetvis spelar ju prisklass roll också, det förstår jag.) Jag tror att brudparen kommer vara de mest frekventa besökarna och dessa utgör en köpkraftig målgrupp som hela tiden förnyas. Det torde väl vara en utmärkt annonsplats för lokala florister, fotografer, frisörer, klänningsförsäljare, guldsmedsbutiker etc. som inte vill betala de enorma summor det kostar att synas på exempelvis Bröllopstorget. (För jag förstår att sidan aldrig kommer i närheten av Bröllopstorgets kapacitet då den sidan ju behandlar allt om bröllop.)[br][br]Angående att stänga ute.. För mig är en Stockholmssolist någon som tar jobb i Storstockholm (för det upplever jag att vi alla gör) - från Södertälje ända till Norrtälje faktiskt.. Den sträckan åker jag själv utan att ens ta reseersättning (om det inte är rakt ut i skogen och bussarna går två gånger om dagen så att jag tvingas hyra/låna en bil). Således inkluderas både Södertälje och Märsta i Stockholm. Jag tror till och med att solister som normalt är verksamma i Uppsala kan tänka sig att finnas med på sidan för att det är så enkelt att ta sig till Stockholm. Det handlar ju helt enkelt om solister som kan tänka sig att ta jobb i hela Stockholmsområdet.[br][br]Däremot ser jag verkligen en poäng i din fråga om domännamnet. Det skulle kunna vara www.solister.se/stockholm och sedan bara byta ortsnamn. Visst, skulle absolut funka. MEN vad tjänar/sparar jag på det? Domännamn, javisst. Men min stora kostnad är STIM-avgiften för upplagda låtar. Den måste ju trots allt gälla per ort ändå.. Det är ju andra solister i Göteborg än i Stockholm, och dessa måste jag ju betala för separat. Så varje ny sida kommer i alla fall att innebära en ny STIM-licens och då vet jag inte vad det är värt... Det är den som hindrar mig från att genast starta en liknande sida på annan ort om stockholmssolist går bra. Sedan handlar ju inte allt om pengar. Jag förstår ju att det gynnar varumärket om jag skulle utgå ifrån en adress och byta ortsnamn på slutet. Jag gillar verkligen idén, men jag vet inte om jag kommer ifrån det som var min ursprungliga pengamässiga oro.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
223
Skillnad för dig, är när du har 20 områden och därmed ska driva trafik till 20 olika webbplatser. Både vad gäller annonsering och sökmotoroptimering.[br][br]Skillnad för annonsören, som köper din premiumspot och därmed hamnar på sajtens förstasida med sin annons som exponeras mot samtliga besökare oavsett geografi. Det går visserligen att komma runt och visa samma annons på alla 20 webbsajter, men jag måste nog utmana dig i att hitta ett cms-system som klarar parallellpublicering på flera olika domäner. (Det här är inte min starka sida – kanske någon annan har ett bättre svar?)[br][br]Skillnad för bröllopsparet, som inte hittade en enda solist i Växjö, men ändå kan tänka sig att anlita någon från Borås eftersom bröllopet är år det hållet. Bruden kommer från en ort, brudgummen från en annan ort, de bor på en tredje ort och vigseln sker på en fjärde ort. [br][br]Skillnad för solisterna, som kan tänkas vilja åka olika långt för att ta ett jobb. En del tar bara jobb i Stockholm stad, medan andra kanske veckopendlar till Göteborg och gärna tar ett uppdrag där.[br][br]Vad gäller trafik till webbsajten:[br]C:a 80 000 personer gifter sig varje år.[br]Vi har en befolkning på 9 000 000.[br]1 500 000 av dessa bor i Storstockholm.[br]Vi antar att antalet bröllop som äger rum i Stockholm ligger i paritet. (Antagligen lutar sanningen starkt åt landsbygden, men låt oss säga att man "i regel" anlitar sin solist i Stockholm).[br]Nu kommer några riktigt djärva antaganden:[br]Vi leker vidare med att 80% av dessa bröllop vill ha en solist.[br]20% av dessa kan tänka sig att anlita en total främling att sjunga på deras livs viktigaste dag. 5% av dessa hittar din sajt.[br]50% av dessa beställer.[br][br]Därefter interpolerar vi populationen över urvalet och multiplicerar med mina svårt höftande procentsatser: 80000/2/9000000*1500000*0.8*0.2*0.05*0.5 = 27 köp per år.[br][br]Jag har inte en aning om vad en solist kostar, men jag kan tänka mig att det förekommer ett och annat svart arvode som du ska konkurrera med. I så fall ligger du både solisten och kunden i fatet. Jag är inte 100 på hur din intäktsmodell ser ut, men om vi leker med ett anvisningsförfarande där du tar 20% av solistens arvode på 4000:-, så omsätter du omkring 20 000:- per år.[br][br]Även om ett par av mina antaganden är 100% fel till din favör kan man fundera över om det finns några pengar att hämta här. Och det är med stora svårigheter som jag ser att verksamheten kan växa till att bli intressant nog för en annonsör.
185
Jag för min del tar inget av solisternas arvoden. De betalar en fast summa för att vara med på sajten. Vilka priser de sedan tar mot kund lägger jag mig inte i. Men ja, det slutar nog iaf på ca 20 000-25 000 enligt mina beräkningar.[br][br]Annonsörerna bryr sig väl inte bara om de som faktiskt gör ett köp, utan hur många som faktiskt går in på sidan och vistas där med än fem sekunder?[br][br]Sedan är ju inte populationen enbart brudpar, utan sådana som anordnar dop och begravningar också, kantorer, begravningsbyråer o.s.v.[br][br]Även när det gäller antalet köp tror jag att du är rätt galet ute och cyklar :) Personligen hade jag 27 "sjungningar" av typen dop, bröllop eller begravning (mest av de två förstnämnda) förra året - helt utan att ha annan reklam än Google Adwords och att jag sjöng så att andra tipsade om mig efter att ha hört mig. (Då pluggade jag fortfarande och kunde inte ta så många vardagsspelningar, varför jag inte alls riktade mig mot begravningar.) Den kommande hemsidan kommer jag ju faktiskt att göra reklam för - affischer, tävlingar etc och den har större bärkraft i sig själv genom att presentera flera solister på en gång och inte bara mig. Det finns flera som har intresse av att sprida den för att själva synas (vissa solister har inte ens egna hemsidor).[br][br]Du har väldigt bra synpunkter, men jag köper dem faktiskt inte.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
För mig målar foe upp en skäckbild som endast är stressande, Stäm redan i bäcken och håll dig till Stockholm, Jag vet hur det är att ha folk runt om i landet. Stora inkomster  stora problem litet netto. Du har tur som för det mesta vad jag förstår har arbete efter lunch använd mogonen att sova ut utan att bli väckt varken av telefon eller väckaklocka. Själv har jag provat det, till en dels förbannelse i över 40 år.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Bra, så här ska ett forum fungera :)[br](Och med det lägger jag det obligatoriskt onödiga inlägget som alltid kommer.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Jag tror att det finns möjligheter att gå runt på sajten och få ett litet nettotillskott i kassan. Min hustrus släkt och bekantskapskrets är fylld av musiker (hon gick skolan på AF) och det är många av dem som förbättrat ekonomin under sina studier på Ackis genom att flänga Stockholm runt för att spela och sjunga. Iofs är det då inte ovanligt med "Konto Kinte", men det rör ju inte dig som inte bryr dig om själva affärsuppgörelsen (Smart).[br][br]Stockholm är definitivt tillräckligt stort för en sådan tjänst. Sedan kanske man inte skall begränsa sig till endast sångsolister. Det finns efterfrågan på spelmän som spelar fiol och nyckelharpa, säckpipeblåsare, trumpetare och mindre ensambler som kan sjunga stämsång. Och så skall det ju vid bröllop vara levande musik till eftersläckningen, pausmusik i väntan på middagen osv.[br][br]Och glöm inte bort alla 50-årsfester och liknande...
185
Lars, ja, jag kommer ju att börja med Stockholm oavsett vad någon säger - och det redan på måndag :)[br][br]Tur och tur, jag bestämmer mina arbetstider själv :) Musikjobb ligger ofta på kvällar och helger och någon gång måste man ju sova, så då blir det förslagsvis på morgnarna.[br][br][br]Jonathan, haha, visst är det obligatoriskt med något onödigt inlägg! ;)[br][br][br]swetrot, yes, om jag bygger ut sajten blir det mot instrumentalister. Man kan ju göra en dropdownmeny från "Solister" där man kan välja "Sång", "Fiol", "Harpa" etc.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
185
Ps, swetrot - du tänker precis som jag. Du förstår precis! Tack :)
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
223
Nu börjar det likna något - jag fick för mig att dina intressen sträckte sig till bröllopssolister. Bra att du står på dig![br][br]Jag skulle ändå inte räkna med annonsintäkter i budgeten. Håll tjänsten som en hobby, och tar det en dag fart så gör det inget.[br][br]Av den intäktsmodellen går det tretton på dussinet. Enbart under förra (tredagars-)veckan lyssnade jag på dragningar från fyra olika entreprenörer, alla med idéer till en fantastisk sajt som ska generera annonsintäkter. I regel vill de ha riskkapital, och de blir alla lika förvånade när jag säger att det inte finns på kartan.
185
Jag har inte räknat med annonsintäkterna i budgeten för att driva sajten - allt jag får in på annonser blir en vinst. Att driva sidan (åren efter uppstart) klarar jag på att ha solister i registret. Givetvis tror jag inte att allt kommer att gå av sig självt på en gång, men jag tror fortfarande att annonsörer kan vara intresserade. Men du som ändå verkar något insatt på den punkten; Vad tror du man kan ta för annonserna? De är 250px breda och kan ha olika höjd.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
223
Hur hög? Hur mycket annan reklam finns på sidan? Hur mycket kommer bannern exponeras? Hur många träffar har sajten? Vilken kvalitét är det på trafiken? Vilka andra alternativ har just jag som annonsköpare i just min bransch? Vad är jag van vid att betala för att nå min målgrupp? Hur ser konjunkturen ut? Betalar jag per exponering eller per klick?[br][br]Det finns inga standardpriser, och även om jag skulle dra några exempel skulle inget av dem träffa rätt. Men det ska vi ju se som något positivt: Du kan sätta vilka priser du vill, så länge du kan motivera dem!
185
:) Givetvis. Lättare att svara på när jag ser trafiken på sidan, såklart... Jag får fundera lite på vad det kan vara värt.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
På högersidan om forumet finns det massor med reklam. Ta en konkret och fråga på det priset. Koncentrera dig på det du är bra på och lägg resten åt sidan, kommer det in lite biintäker ta det som ett plus men splittra dig inte. En stor man sa till mig i ´min ungdom antingen blir du stor och tjänar mycket pengar du inte har glädje av utan endast bekymmer eller så är du liten och lever gott både till hälsa och ekonomi.  Han hade en sekreterare från att ha varit ett riktigt stor företag som han sålde och tog en liten verksamhet som höll dem sysselsatta på ett behagligt plan. De jag hjälper med start av företag går ut på att göra så lite man kan till ett bra pris. Eftersträva det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
185
Ja, just annonsbiten är faktiskt den enda biten (förutom själva programmeringen) som jag känner att jag inte har stenkoll på. Jag har delvis lagt över allt som har med annonser att göra (prislista, storlekar, potentiella annonsörer) på projektgruppen som hjälper mig, men de har fått en massa extrainsatta föreläsningar och kommer ingenvart med det praktiska... Så jag ville forska lite själv också. Men att det ligger annonser uppe när sidan lanseras är ju inte direkt det viktigaste :)
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
185
Idag smäller det. 1 juni = lansering.[br][br]Finns fortfarande massor att pilla med, fixa, förbättra, men funktionerna existerar i alla fall :) Var ju så där lagom kul med strömavbrottet igår - det slog genast mot vår databas som fick lite fnatt. Löste sig såklart, men hela tiden strömavbrottet varade och den tid som gick åt till att återställa gick ju bort. Nu är det bara att förbättra dag för dag! Sidan är i alla fall "offentlig" nu. Dags att gå ut med pressrelease.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
185
Hemsidan och dess releasekonsert har legat som förstanyhet på Bröllopsmagasinets hemsida idag :)[br][br]http://www.brollopsmagasinet.se/
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
130
1
Hej och grattis till lanseringen. Hoppas det flyter på för dig.[br][br]Du har ju fått en del tips på företagsform och liknande så jag tänkte ge lite synpunkter på hemsidan som sådan. Ta detta på rätt sätt nu...[br][br]Layout och färg tycker jag är en aniiiing svag. Jag skulle vilja se den blå, tonade delen som bakgrund och själva textfältet vitt och rent. Den svarta texten flyter ihop med bakgrunden och blir svårläst, att ändra den till något ljusare för att öka kontrasten går ju inte då sidan bir vit längre ned. Titta på bilden jag bifogar så förstår du hur jag menar.[br][br]Sökfunktion måste finnas.[br][br]Möjlighet att sortera solister efter område vore praktiskt, kanske till och med med en kartfunktion.[br][br]Varför inte ett kontaktformulär också på sidan med kontakt?[br][br]Menyn är bra, enkel och direkt.[br][br]MÅste du ha en rubrik som säger Annonser? Förstår inte besökarna det ändå?[br][br]Några funderingar som slog mig, hoppas dom hjälper till.[br][br]Lycka till![br][br]André[br]Variera Webbdesign[br][url=http://www.variera.se]http://www.variera.se[/url][br][br]
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
185
Hej![br][br]Ja, du har rätt angående layout. Lite komplikationer uppstod, vilket gjorde att programmeraren bara lade på en layout som fungerade för att vi skulle hinna få ut den... men jag vill också ändra den! :)[br][br]Kan du på något sätt bifoga eller maila bilden på nytt? Länken till den fungerar inte för mig.[br][br]Sökfunktioner kommer, yes![br][br]Område? Nja... den är ju redan begränsad till Stockholm och eftersom alla solister faktiskt tar uppdrag i hela Storstockholm ser jag inte vitsen med att dela upp dem områdesmässigt. Hur tänkte du där?[br][br]Kontaktformulär, javisst. Det är flera liknande funktioner (liksom sökfunktionen) som jag vill ha och har tänkt på, men som programmeraren inte haft tid med... [br][br]Ang. annonser. Nä, det måste väl inte stå så. Har bara observerat att det stått på många andra sajter så jag fick för mig att det kanske borde det. Funkar lika bra utan.[br][br]Tack snälla för dina synpunkter!
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
Det där med att göra för mycket är ett tema som jag återkommer till och i det här fallet så har min hustru dragit ner på pianospelandet offentligt för att hinna med all tolkning svensk-lettiska. Däremot har jag föreslagit henne att göra en skiva, konceptet ligger sedan mer än 10 år klart, men det är ju så med musiker och sångare att de har en alldeles egen envishet, eller?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
130
1
[quote author=cantaton link=topic=5410.msg27698#msg27698 date=1251029861][br]Kan du på något sätt bifoga eller maila bilden på nytt? Länken till den fungerar inte för mig.[br][/quote][br][br]Den kanske försvann när de bytte webbhotell här. Har lagt in den på min egen server, du kan titta på http://variera.se/slask/stockholmsolist.png[br][br]Med område så menade jag just möjligheten att hitta solister i sitt närområde. Kan tänka mig att det är billigare med en solist från Täby om jag bor i Vallentuna än en solist från Huddinge. Jag kanske har fel...[br][br][br]Lycka till[br][br]André
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
185
Nä, priset inom den branschen skiljer inte mellan Täby och Huddinge. Snarare är det så att solisterna har en tendens att vilja dölja vilken kommun de kommer ifrån och istället skriva "Stockholm". Antagligen för att det låter bättre...[br][br]Tack för länken.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.