Varför ska det vara så dyrt att profilera sig

5
En bra logga måste ju alla företag ha, men det brukar kosta. Var själv på jakt efter en någon som kunde hjälpa mig att profila företaget. Men det kostar dyra pengar om du vill ha ett proffs. Allt mellan 60 000 -100 000 kronor bara för idéarbetet.

Kollade nätet och hittade www.logofuture.se som är ny en svensk webbtjänst som verkar vända sig till småföretag som vill ha allt i från en schysst logga, brevpapper m m till ett helt profilprogram och en skräddarsydd webbsajt.

De fasta priserna är en bråkdel mot vad du betalar hos en reklam-eller designbyrå. Och det blir bra resultat.

Istället för att sitta i dyra möten med en byrå som försöker förstår din verksamhet, så fyller du i ett webbformulär om ditt företag och vad du vill profilera. Formgivarna tar sedan fram ett antal förslag inom några dagar. Allting sker via webben. Man slipper betala för ”kreativa” möten, resor, research och allt annat krafs. Och det funkar kanonbra.

Jag blev i alla fall nöjd. Frågan är om inte reklam och designbyråerna måste börja tänka om.

Frippe

1165
16
Det är nog två vitt skilda saker man erbjuder. Det dyra alternativet vänder sig mot större företag och organisationer där en logga är viktigt. Där loggan skall skapa ett omedelbart igenkännande utan färväxlingsrisk. [br][br]Småföretagets logga känner stamkunderna igen, men i allt annat så måste man ändå förklara vad företaget gör, vad det står för och vad det kan erbjuda. Då är en billig, snabbt skissad logga, baserad på lite basuppgifter i ett formulär förmodligen rätt.
5
Jo![br][br]Men ibland undrar man om det är mellanchefer som måste berättiga sin existens med dyra profilsatsningar.
1616
6
[quote]Men ibland undrar man om det är mellanchefer som måste berättiga sin existens med dyra profilsatsningar. [/quote][br][br]Det där är saker man egentligen inte behöver fundera över för det handlar i första hand inte om att berättiga sin existens. Den äger man.[br][br]Inte ovanligt med dyra profilsatsningar och då pratar vi högre belopp än vad du gör nu. Anledning till dessa är att de ger upphov till nyhetsbevakning vilket oftast ger gratis reklam även om viss reklam anses dålig så är all reklam bra eftersom den ger underlag för en diskussion om värde och "existensberättigandet". [br][br][quote]En bra logga måste ju alla företag ha, men det brukar kosta.[/quote][br][br]Det finns egentliga inga krav men en bra logga kan ge många värdefulla egenskaper om man har en bra framtagen logotyp och att man använder den på rätt sätt i rätt sammanhang. Inte ovanligt brukar en logotyp även innehålla en mer eller mindre omfattande profilmanual som förklarar hur logotypen ska användas i olika trycksakslösningar. I vissa fall kan den även innehålla en historisk berättelse kring uppkomsten, fingerad eller ärlig och originell. [br][br]En annan viktig faktor är att genom att investera i en logotyp tillskjuter man sitt eget bolag ett värde som vid rätt bruk växer och kan, i den mån det behöver, säljas vidare.[br][br]Sedan finns självklart flera andra faktorer som gör att en kostnad kan kännas hög:[br][br]En logotyp friköper man den exklusiva rätten till vanligtvis för en engångskostnad. Dvs man betalar för arbetet, timmar inklusive omkostnader producenten har + en kostnad för friköpsrätten. Att vara designer är inte billigt man måste hela tiden hålla sig i framkant med trender och folks beteenden/associationsförmåga, trycksaksförändringar mm. Arbetet för en designer kräver oftast att man har de senaste programvarorna, trycksakskartor och datorerna för att klara av att hålla en produktion uppe, men även att man tar fram olika provtryck eller liknande för att kontrollera att färgerna blir som de ska vara i tryck på bestruket papper, obestruket papper, logotypen ska anpassas att vara skalbar uppåt och nedåt utan kvalitetsförluster och i vissa fall ska färgerna även kunna stämma överens med exempelvis vinyltejp för bil och skyltdekor. Delar här som kan vara en viktig faktor är hur dyr en logotyp får bli i tryck. Dvs hur många färger kan man använda vilket sätter begränsningar och då pratar vi inte längre om enkom fyrfärgstryck i cmyk utan kompletterande PMS färger samt framtaget fungerande färgsystem i HEX för webb och digitalt bruk.[br][br]Den som skapar och säljer en logotyp måste utifrån kundens presentation av vad logotypen ska användas till - bygga sin egen värdering kring vad den specifika logotypen är värd. Sådan faktor kan vara att beställaren har ett etablerat välkänt bolag som har en hög likviditet, detta ger beställaren större möjlighet att sprida/marknadsföra sin logotyp jämfört med en liten enskild firma som knappt omsätter mer än lön för 1-3 personer. En logotyp som exempelvis avser att bli ett eget produktvarumärke ex kläder eller liknande är inte ovanligt att det sätter värdet i en helt annan dager och kanske då även att man får göra upp om en royaltylösning i kombination med en ingångskostnad för den exklusiva rätten bestämt inom ramen av bruk och ett visst tidsperspektiv. [br][br]Sedan finns det flera former av logotyp:[br]Textlogotyp[br]Bildlogotyp[br]Ikonlogotyp[br]och i vanliga fall en kombination av text och bild eller ikon.[br][br]Vad gäller just texten, så kallad typografi så finns det ett antal färdiga typsnitt man idag som designer kan köpa in och använda för sitt arbete som designer. Men vissa beställare vill ha en unik typografi som är enkom just för dem att använda. Att skapa ett typsnitt är ett mycket tidskrävande arbete, bokstav för bokstav. När man väl sitter där och arbetar med detta då vill det till att man verkligen vet vad typografin ska stå för, vad den ska signalera och ge för attityd för att timmarna inte ska flyta iväg. Sådana tjänster köper man inte via formulär dem kommer fram under möten i diskussioner om vad logotypen ska stå för och målgrupp. Vi har bland annat en känd svensk typsnittskapare som heter Stefan Hattenbach och jag ger gärna här en länk till honom för det är han värd www.macrhino.com.[br][br][quote]De fasta priserna är en bråkdel mot vad du betalar hos en reklam-eller designbyrå. Och det blir bra resultat. [br][br]Istället för att sitta i dyra möten med en byrå som försöker förstår din verksamhet, så fyller du i ett webbformulär om ditt företag och vad du vill profilera. [/quote][br][br]Det låter nästan som om du arbetar där, dels av din utvecklade förklaring hur man går tillväga? Tyvärr så är det följande citat som gör att du inte ger dem bra betyg i samma inlägg:[br][br][quote]Men det kostar dyra pengar om du vill ha ett proffs[/quote][br][br]Som swetrot även är inne på är förväxlingsrisken också en aspekt man ska ta med i tankegången. Vissa skapar detta avsiktligt just för att de vill renomésnylta andra gör allt för att vara unika. Att vara unik krävs oftast ett större researcharbete om vad för logotyper som idag finns och inom närliggande verksamhet. Annan research är den att ta fram hur den specifika målgruppen logotypen ska nås ut till tar till sig av logotypen genom igenkänning och attityd.[br][br]Nu vill jag inte påstå att nämnda designbyrå är dåliga men det finns flera sådana inom denna bransch både i sverige och närliggande länder och självklart förtjänar alla designers att börja någonstans för att få referenser både till låga och höga priser, även om ett lågt pris oftast inte leder till en långlivad verksamhet då man från början underminerar för sig själv.[br][br]Nej jag tror inte reklam och designbyråerna eller ens enskilda designers måste tänka om. Snarare att de själva (som inte redan gjort det) bör komma till rätt insikt om det egna värde man arbetar med.[br][br]För beställarna gäller det att komma till insikt med vad man beställer, vad får man och hur kan man använda materialet i olika sammanhang utan massa efterarbeten och diskussioner om rättigheter.[br][br]Vad fick du när du beställde och vet du hur du kan använda det?[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Designer & Illustratör  ;)[/b][br][br]
Må väl!
38
Hej Frippe.[br]Om du läser mitt inlägg så ser du att det kan kosta bra mer än 100k för att profilera sig:[br][url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,5501.new/topicseen,1/]http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,5501.new/topicseen,1/[/url][br][br]Men oavsett pris så finns det en sak som reklambranschen har svårt för är att man vill ha tillbaka sina pengar och helst mer därtill, att ticka timmar räcker inte. Som företagare så är jag inte intresserad av "kreativitet", det är inte Konstfack jag driver, jag vill få ut mitt budskap och öka min försäljning. [br][br]Vi har genom tiderna pratat med en hel del byråer och använd några av dem, bland annat en PR-byrå, tre reklambyråer och dr-byrå. Dem var alla jättekreativa men "uppföljning", de har dem aldrig hört talas om. Hur många fick till sig budskapet, hur många köpte etc etc. [br][br]Vi kanske handlade upp fel men vad dem utförde var att göra annonser och pr kampanjer, vad vi hade förväntat oss av "experterna" är hur utformar man en annons för att ge bästa möjliga försäljning och sätter den i media där våra kunder läser. Det skall antingen leda till försäljning (och det gör inte annonser) eller underlätta försäljning (dvs varumärkeskännedom).[br][br]Sen är dem som så att egentligen är det inte så många företag som behöver en logo akut, men dem behöver sälja (vilket vi inte lyckades med trots dyr "profilering") - dessutom lär det finnas en hel del frilansande (duktiga) designer som kan göra just en logo men att göra en som fastnar på näthinnan är en annan vetenskap och har man det behovet så kostar det tyvärr pengar. Jag skulle kunna tänka mig lägga ca 20-30k på "profilering" som du nämner, men då jävlar skall det vara grymt bra. [br][br]
5
Hej Samuraj![br][br]Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Det finns för mycket av mystifiering kring kreativitet  i reklam- och designsvängen. [br][br]/Frippe
109
1
Det ingår väl bra mycket mer i ordet "profilering" än bara en logga?[br]Förmodligen därför det kostar mer att anlita en byrå för detta, allt från produktnamn, texter, reklamkampanjer, logo, design på förpackningar, kanske företaget behöver byta namn? [br][br]ex, ett företag säljer soffor, dessa har en särskild design som blandar asiatisk traditionell design med modern europeisk funktionalitet. Hur ska du förmedla detta budskap genom enbart en logga? det går inte, du måste ha mer än så och då räcker det inte med en onlinetjänst där 99 designerns ritar logos åt dig som du kan välja mellan (kallat crowd sourcing om jag inte minns fel).[br][br]eller är jag helt ute och cyklar nu?  :roll:
5
Svar till Daniel 79![br][br]Jovisst. Men de flesta småföretag vill ha en logga, visitkort , brevpapper och dylikt som en grund i sin profil. Jag utgår från att de flesta företag vet var de sysslar med och vem dom är. De behöver bara hjälp att förpacka det på ett ändamålsenligt och snyggt sätt. En massa diskussioner om kärnvärden m m känns så fullständigt onödigt, när slutresultatet ändå blir det samma - med en nolla till i fakturasumman. Dessutom ska det inte behöva ta så lång tid. [br][br]När det gäller reklam och PR i övrigt håller jag med dig![br][br]/Frippe
7
Nu är du avslöjad Logofuture.com är din uppdragsgivare.  :LOOOL http://www.kommunicera.biz/nyheter.html[br][br]Oseriöst ? (Jag har inte bestämt mig)
5
Snälla du. Jag gillade deras tjänst så mycket att jag tog kontakt med dom särskilt när jag själv är småföretagare och vill hålla  ipengarna. Ljuv musik uppstod. [br][br]Nu finns dom inte längre på kundlistan. men det är fortfarande en lysande affärsidé.[br][br]/FS[br] [br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.