Men ibland undrar man om det är mellanchefer som måste berättiga sin existens med dyra profilsatsningar.
Det där är saker man egentligen inte behöver fundera över för det handlar i första hand inte om att berättiga sin existens. Den äger man.
Inte ovanligt med dyra profilsatsningar och då pratar vi högre belopp än vad du gör nu. Anledning till dessa är att de ger upphov till nyhetsbevakning vilket oftast ger gratis reklam även om viss reklam anses dålig så är all reklam bra eftersom den ger underlag för en diskussion om värde och "existensberättigandet".
En bra logga måste ju alla företag ha, men det brukar kosta.
Det finns egentliga inga krav men en bra logga kan ge många värdefulla egenskaper om man har en bra framtagen logotyp och att man använder den på rätt sätt i rätt sammanhang. Inte ovanligt brukar en logotyp även innehålla en mer eller mindre omfattande profilmanual som förklarar hur logotypen ska användas i olika trycksakslösningar. I vissa fall kan den även innehålla en historisk berättelse kring uppkomsten, fingerad eller ärlig och originell.
En annan viktig faktor är att genom att investera i en logotyp tillskjuter man sitt eget bolag ett värde som vid rätt bruk växer och kan, i den mån det behöver, säljas vidare.
Sedan finns självklart flera andra faktorer som gör att en kostnad kan kännas hög:
En logotyp friköper man den exklusiva rätten till vanligtvis för en engångskostnad. Dvs man betalar för arbetet, timmar inklusive omkostnader producenten har + en kostnad för friköpsrätten. Att vara designer är inte billigt man måste hela tiden hålla sig i framkant med trender och folks beteenden/associationsförmåga, trycksaksförändringar mm. Arbetet för en designer kräver oftast att man har de senaste programvarorna, trycksakskartor och datorerna för att klara av att hålla en produktion uppe, men även att man tar fram olika provtryck eller liknande för att kontrollera att färgerna blir som de ska vara i tryck på bestruket papper, obestruket papper, logotypen ska anpassas att vara skalbar uppåt och nedåt utan kvalitetsförluster och i vissa fall ska färgerna även kunna stämma överens med exempelvis vinyltejp för bil och skyltdekor. Delar här som kan vara en viktig faktor är hur dyr en logotyp får bli i tryck. Dvs hur många färger kan man använda vilket sätter begränsningar och då pratar vi inte längre om enkom fyrfärgstryck i cmyk utan kompletterande PMS färger samt framtaget fungerande färgsystem i HEX för webb och digitalt bruk.
Den som skapar och säljer en logotyp måste utifrån kundens presentation av vad logotypen ska användas till - bygga sin egen värdering kring vad den specifika logotypen är värd. Sådan faktor kan vara att beställaren har ett etablerat välkänt bolag som har en hög likviditet, detta ger beställaren större möjlighet att sprida/marknadsföra sin logotyp jämfört med en liten enskild firma som knappt omsätter mer än lön för 1-3 personer. En logotyp som exempelvis avser att bli ett eget produktvarumärke ex kläder eller liknande är inte ovanligt att det sätter värdet i en helt annan dager och kanske då även att man får göra upp om en royaltylösning i kombination med en ingångskostnad för den exklusiva rätten bestämt inom ramen av bruk och ett visst tidsperspektiv.
Sedan finns det flera former av logotyp:
Textlogotyp
Bildlogotyp
Ikonlogotyp
och i vanliga fall en kombination av text och bild eller ikon.
Vad gäller just texten, så kallad typografi så finns det ett antal färdiga typsnitt man idag som designer kan köpa in och använda för sitt arbete som designer. Men vissa beställare vill ha en unik typografi som är enkom just för dem att använda. Att skapa ett typsnitt är ett mycket tidskrävande arbete, bokstav för bokstav. När man väl sitter där och arbetar med detta då vill det till att man verkligen vet vad typografin ska stå för, vad den ska signalera och ge för attityd för att timmarna inte ska flyta iväg. Sådana tjänster köper man inte via formulär dem kommer fram under möten i diskussioner om vad logotypen ska stå för och målgrupp. Vi har bland annat en känd svensk typsnittskapare som heter Stefan Hattenbach och jag ger gärna här en länk till honom för det är han värd www.macrhino.com.
De fasta priserna är en bråkdel mot vad du betalar hos en reklam-eller designbyrå. Och det blir bra resultat.
Istället för att sitta i dyra möten med en byrå som försöker förstår din verksamhet, så fyller du i ett webbformulär om ditt företag och vad du vill profilera.
Det låter nästan som om du arbetar där, dels av din utvecklade förklaring hur man går tillväga? Tyvärr så är det följande citat som gör att du inte ger dem bra betyg i samma inlägg:
Men det kostar dyra pengar om du vill ha ett proffs
Som swetrot även är inne på är förväxlingsrisken också en aspekt man ska ta med i tankegången. Vissa skapar detta avsiktligt just för att de vill renomésnylta andra gör allt för att vara unika. Att vara unik krävs oftast ett större researcharbete om vad för logotyper som idag finns och inom närliggande verksamhet. Annan research är den att ta fram hur den specifika målgruppen logotypen ska nås ut till tar till sig av logotypen genom igenkänning och attityd.
Nu vill jag inte påstå att nämnda designbyrå är dåliga men det finns flera sådana inom denna bransch både i sverige och närliggande länder och självklart förtjänar alla designers att börja någonstans för att få referenser både till låga och höga priser, även om ett lågt pris oftast inte leder till en långlivad verksamhet då man från början underminerar för sig själv.
Nej jag tror inte reklam och designbyråerna eller ens enskilda designers måste tänka om. Snarare att de själva (som inte redan gjort det) bör komma till rätt insikt om det egna värde man arbetar med.
För beställarna gäller det att komma till insikt med vad man beställer, vad får man och hur kan man använda materialet i olika sammanhang utan massa efterarbeten och diskussioner om rättigheter.
Vad fick du när du beställde och vet du hur du kan använda det?
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Designer & Illustratör ;)