[quote author=DEJI link=topic=5501.msg26711#msg26711 date=1246388019]
Är SWAT:en gjord i affärsplanen, eller är det marknadsplanen du tänkte på?
[/quote]
Om affärsplanen behövde rubriken Special Weapons And Technical unit förstår jag att det är en högriskinvestering du gått in i... (Förlåt - kunde inte låta bli :> )
Bl.a en säljorganisation bestående av fler än 1st person, minst en aktiv strateg (långsiktigt tänkande) och någon som är ren administratör för att ta hand om all data som kommer flöda in till bolaget. Tyvärr kostar det pengar i början, men när volymerna växer totalt sett så genererar de också högre vinster.
Så vitt jag förstår säljer ni kosmetika över telefon. Om verksamheten gått snett på grund av för få säljare så kan det inte bero på något annat än dåliga marginaler på produkten. Faktiskt. Man kan behöva vända på påståendet för att få rätsida på det.
Två säljare säljer mindre än dubbelt så mycket som en säljare, givet några triviala antaganden. Med fördubblad säljkår hade ni bränt säljbudgeten på halva tiden, och i absolut bästa fall sålt dubbelt så mycket. Vari ligger vinsten?
Som jag ser det har din VD tre huvuduppgifter: sälja, sälja och sälja. Jag hoppas verkligen att den toppsäljare du rekryterat som VD inte gjort annat än att sälja. Om VD vore ensam säljare på heltid, och det då
inte vore lönsamt att leja bort allt vad bokföring, löneutbetalningar, frankering och utskick heter, så är verksamheten dödsdömd från början.
Jag brukar säga att lösningen är att ”man måste klä bruden innan giftemålet” ;-)
Eller sminka liket. Jag vill inte vara den som påstår att Samuraj piskar en död häst, men jag börjar förstå uppgivenheten. Ja... vad gick egentligen fel? Jag tror inte en sekund på att du sprungit in i detta med förbunda ögon. En miljon i riskkapital, en internationellt beprövad produkt som inte finns på svenska marknaden, en "toppsäljare" (gillar inte uttrycket eftersom det för mina tankar till 19-åriga Telenorpojkar i Gallerian) på första parkett, en genomarbetad affärsplan och en gedigen erfarenhet av företagande.
Jag vet inte vilka målgruppen är, men skönhetssalonger och frisörer är två varningsklockor. En marknadsplan som innehåller ordet "attitydförändring" likaså. Om man tycker det är dyrt att bygga varumärken har man fortfarande att pröva på att ändra människors negativa uppfattning om något.
Om jag hade en liten buddhakostym skulle jag ta på den och säga att du slarvat med verifieringssteget inför investeringen. Jag låter inte påskina att du är där än, men hur mycket kan du få loss ur bolaget om du siktade på likvidation imorgon?
Varför denna omsättning på säljare? Är detta din VD:s första chefsuppdrag? Är han van att ha människor under sig? Hur har detta fungerat tidigare?