Foe - det verkar som att Granen har blivit exalterad av en produkt utomlands, ungefär som vi blev. Vi trodde att vi hittade en lucka - men luckan finns inte där för att folk har "missat" det utan för att det är ett högriskprojekt - en bra produkt är inte lika med en bra affärside.[br][br]Jag avråder starkt ifrån en sån satsning om man inte har befintliga kontakter inom branschen. Låt säga att Granen har jobbat i branschen i 5-10 år med andra produkter och kunder litar på honom - då kan man köra en agentur, kanske utöka med flera märken eller göra en exit, sälja bolaget etc. Men att börja som vi har gjort är inte helt smart.[br][br]Det värmer att höra att man har lite koll, för jag började verkligen tvivla på om vi vet vad vi håller på med eller "leker vi företag". Men den koll jag har, hade jag inte då när vi började - den koll fick jag under resans gång och den har kostat mig 1MSEK med marginalskattade pengar (det ju det som svider mest.... 56% har gått till "Wanja" och hon vet inte ens hur mycket lön hon ger folk).[br][br]Marginalerna har varit helt ok fram tills att euron gick upp med 15-20%. Säljaktiviteten har varit låg, dvs mindre än 20% av arbetstiden, trots mina synpunkter på att minst 60% måste vara sälj. Vi hade behövt en heltids säljare för att få struktur och kontinuitet. Det är det klassiska misstaget att så fort vi har sålt har vi fokuserat på andra avslut istället för att fördela tiden mellan nya leads, befintliga prospects och att göra avslut. Vår sälj "funnel" har alltså hela tiden hackat och varit ojämn. [br][br]Jag har påpekat för VD:en att sälja, sälja, sälja men det blev "göra annat", göra annat och lite sälj. Det som gick fel "foe" är att jag satte mig i baksätet och VD:en hade precis fått körkort. DEJI gav mig bra tips på telefon och det är att njuta av sommaren, låta affärerna vila lite (det är lågsäsong för branschen i alla fall) och ta upp det till hösten och se vad man kan göra.[br][br]Foe, den här "affärsiden" är full av varningssignal som är minst lika tydliga som "attytidförändring" och som sagt jag kommer att läsa på 10 ggr bättre nästa gång jag ger mig in i ett affärsäventyr. Varken jag eller VD skulle gå vidare med den affärsiden idag med det vi vet idag - vi är rörande överens om att vi hade underskattat problematiken - men vi är inga quiters, så om jag nu har tryckt in 1MSEK så kan jag faktiskt slänga in 100KSEK till för att se hur "sagan" slutar. [br][br]100K är ungefär det som jag skulle få ut på en likvidation i varulager och kassa men då förlorar jag 1MSEK i villkorat aktieägartillskott och i och med att jag har ett annat företag så kan man ändra verksamhet och "plocka ut" de skattade pengarna.[br][br]Säljare nr 1 var en temporär lösning som drog ut på tiden, samtidigt som den säljare "tog upp plats". Det var en helt klockren felrekrytering. Att det finns människor som hoppar mellan provanställning till provanställning och skinnar företag på pengar. Vi har haft tillfälle att träffa folk ända upp i 50 år åldern som aldrig har haft jobb mer än 12 månader.[br][br]TIPS: En duktig säljare skall prestera efter månad 1, är du tveksam så kan du ge dem månad två, leverar de ingenting då så är det adjöss. (Ja det finns branscher med upp till 6 månaders säljcykler och längre men det är inte fallet hos oss.) Vi väntade till månad 4 eller 5, orutinerat.[br][br]Säljare nummer två fick provjobba några dagar och det blev bra resultat, men sen dalade det. Det finns flera anledningar till det men med VD:ens coachning så hade det blivit en duktig säljare. Hon hade dessutom bra koll på produkterna eftersom vi rekryterade in henne deltid från en kund. I slutändan ville hon göra något annat och var ledsen att behöva lämna för att hon trivdes väldigt bra på företaget och hon tyckte att vi var lätta att samarbeta med och hon tyckte att VD var den bästa chef hon har haft och förmodligen bästa chef hon någonsin kommer att ha.[br][br]Vi har försökt att rekrytera om det bästa kandidaterna hade bra referenser men jobbade mot privatkunder, de hade svårt att redogöra vad dem gjorde som utmärkte dem som bra säljare. De svamlade om egenskaper som "social", "verbal" etc. Jag har aldrig köpt ett smack för att någon har varit social, trevlig lätt att prata - jag har köpt för att säljaren har grävt djupt för att få reda på VAD jag egentligen vill ha, VAD jag kommer att kunna uppskatta, VAD jag kan tänka mig att betala och VAD för problem som jag egentligen vill lösa. Dem har förklarat VARFÖR något kostar som det kostar, VARFÖR det löser mina problem, VARFÖR just jag kan uppskatta produkt A men inte B, dem har frågat HUR jag använder liknande produkter idag och HUR jag tänker att använda det jag tänkt att köpa. Dem har alltså försökt att så långt som möjligt försöka att ställa sig i mina skor och göra ett val som passar mig.[br][br]Sälj är ett jobb, en process inte en bunt egenskaper och "kunna ta ett nej".[br][br]Ja, det är VD:ens första chefsjobb och när det gäller att ha folk under sig så är VD:en en naturbegåvning, speciellt i Sverige med den lagstifning vi har. Jag har velat slita skallen av säljare 1 ett par gånger men VD:en har gått in och coachat säljaren, ordnat en säljkurs och fått en förbättring. Så VD:en kan verkligen få folk att prestera mot alla odds och även om vi har kört mottot att aldrig är fel på folk utan på ledarskapet så finns det en gräns.[br][br]Blev jag lurad, inte annat än av mig själv. Känner jag att vi gjorde fel? Nej, vi gjorde rätt saker vid fel tidpunkt men med det vi visste nr beslutet fattades var "rätt". Om vi hade börjat om så hade vi gjort samma åtgärder i en annan ordning och vi hade kanske halverat investeringen till 500KSEK ihop med en heltidssäljare under 6 månader och omfördelat pengarna annorlunda på de olika åtgärderna. [br][br]Vi hade slopat webshop - det är som att öppna en fysisk butik utan att inse kostnaderna för att dem smyger sig på en pö om pö. E-handel är livsfarligt - man måste ha stenkoll och gärna erfarenhet av postorder. Det verkar så enkelt men det är det inte. Så varje gång någon säger upp sig för att "starta en webshop" så ryser jag. På frågan "varför öppnar du inte en fysisk butik" blir svaret att det är dyrt, riskfyllt etc etc. (Rätt svar är att produkten lämpar sig bäst att säljas på nätet och fysisk butik ger inget mervärde.)[br][br]Vi hade framför allt börjat med sälja utan att göra något annat över huvudtaget. Jag skulle vilja påstå att för att sälja behövs ingen logga, visitkort och allt annat trams som nyblivna företagare gärna fokuserar på. [br][br]Hybris... ja, det är alltid kul att starta företag och lite hybris måste det vara annars är det inget kul. Men då skall man ha gjort hemläxan innan hybrisfasen slår till.[br][hr][br]Som jag ser det så har vi gått på varenda mina som fanns därute för oss vi har haft en beskärd del "otur" också och många av misstagen är idag så uppenbara att det är skrattretande, men å andra sidan så hade vi klart bättre förutsättningar än många andra företag som lyckas mot alla odds. Ignorans kan vara en tillgång ibland.[br][br]Det har varit en kul resa i alla fall och jag skall maila DI och be dem sluta sälja Executive MBA annonser och rekommendera folk att ta 1MSEK från egen ficka, starta ett företag och försöka få det på fötter.