Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
1) En betydlig del av dina kvadratmetrar kommer gå åt till barnvagnar. Omsättningsmässigt är detta död golvyta, eftersom barnvagnar i sig inte bidrar till försäljningen. Det blir alltså du som kommer betala hyra för yta som inte omsätter något.
Vi leker med att 30% av golvytan är död: De andra 70% måste uppväga detta, vilket innebär att denna yta måste öka sin omsättning med ( 1 / 0,7 - 1 ) 43%. Det är en hel del, och dessa 43% kommer drabba dina kunder. Endera genom höga priser eller barnvagnsavgifter...
2) Jag är öppen för att du lurar dig när du tänker "café där ÄVEN småbarnsföräldrar känner sig välkomna". Jag tror det kommer bli ett café där BARA småbarnsföräldrar känner sig välkomna – jag ser något motsägelsefullt i en lugn och mysig kaffestund tillsammans med fyra gråtande halvåringar. (Om det är på det viset är inte så viktigt. Att jag tänker så, däremot, är viktigt.)
Att driva café är ingen lek, speciellt inte med dessa förutsättningar. Det är nog uppenbart var jag står, men om du verkligen vill göra detta kanske du ska fundera på att få igång en vanlig caféverksamhet i första hand, och samtidigt ta höjd för en lokal med avskilt barnvagnsrum för småfamiljerna.
Då skulle ett alldeles "vanligt" café kanske ha "mammasurr" där barnen är välkomna på tisdagar mellan 9-11. Dagen efter har man kanske "veterancafé" för de lite äldre etc. Vill man utveckla det ännu mera kan man dedikera förmiddagarna i hela köpcentrum med inriktning på olika målgrupper. Kanske har leksaksaffären 5% rabatt på Tisdagar mellan 9-12 och livsmedelbutiken har specialpris på blöjor, välling eller barnmat etc. När det är veteranernas tur kanske frisören samtidigt erbjuder pensionärklippning, och skivbutiken stänger av "dunka-dunkat" och har laddat upp med dragspel och Lasse Lönndahl.
Jag är själv förälder till en knatte på snart två år, så jag förstår hur du menar, men man anpassar sig rätt så fort. Foe har en poäng i att det nog inte är lönsamt att ge plats för oss.
Det är en väldigt svår nöt att knäcka - men det gör också att om du hittar lösningen, så blir det en desto större succé!
Kan du ändra affärsidén?
Göra café-föräldrarna till (betalande) medlemmar i en förening? (som antingen ger dem bättre priser, eller något annat privilegium, kanske? Det kan mycket väl gå att helt enkelt säga: vi måste ha X medlemmar varje år för att kunna driva kaféet - vill du bidra?)
Göra det i samarbete med lokala intressen - så som kommunen, eller varför inte en affär med barnkläder? Tänk på att eventeulla samarbetsavtal av större typ, t ex kommun eller barnklädesaffär, ska ha samma period som hyresavtalet...
Göra en reklampublikation fyra gånger per år med bra tips för barnföräldrar - och laminera sidorna - låt den alltid ligga framme i kaféet? (och låt förstås folk ta med dem hem!) Ta betalt av annonsörerna förstås. Kanske du kan ha en plats per bransch i reklampublikationen, och kräva att nytt material varje kvartal även om de vill "ligga kvar"?
Kan du sälja något annat, som mammorna (eller papporna) vill ha, eller som mammorna vill köpa åt sina barn...?
Kanske du kan ha ett kafé som levererar till mammorna som har utflykt i parken? eller på lekplatsen? De ringer, mailar, eller går in på internet, och du tar betalt för frakten... Då får du nog kunder som inte har barnvagn, för att det är så himla praktiskt... men logistiken blir tung. Den kanske du kan köpa in, å andra sidan... 🙂
Tips: Sätt dig ner och hitta på 97 eller 102 saker du skulle kunna tjäna pengar på med hjälp av ett barnvagnskafé - men utan att barnvagnarna måste vara på plats för att du ska få inkomster! Tänk inte ut dem, och förkasta dem inte - inte förrän du har 102. Någon av dem kan vara lösningen - flera av dem kan vara kanonbra.
Som sagt - kan du knäcka nöten, då blir det kanske desto större succé.
🙂
Matteus Åkesson
www.midzone.se
CEO Midzone AB
www.midzone.se
Midzone är ett unikt och effektivt citykontor i Malmö med arbetplatser, mötesrum med mera för 996 kr/månad utan bindningstid. Det finns alltid plats!
Konstruera någon form av platta som passar alla barnvagnar.
Ungefär så..
Ett annat alternativ kanske kan vara någon form av högre/större bord där barnvagnarna får plats under? eller så skaffar du bara ett "barnvagnsställ" utanför där vagnarna kan låsas fast.
I min hemby så kan man fortfarande lämna barnvagnen utanför caféet (det gör min lillasyster ofta) utan att den blir stulen, men i Malmö som är en lite större stad är det nog inte så smart.. men kan man låsa fast barnvagnen i något som liknar ett cykelställ så kanske det funkar att lämna den utanför?
Någon som har tips på hur man dels kollar upp och sen skriver upp en snygg ekonomisk plan?
Så då fick jag en helt utflippad idé: man kanske kan hissa upp de små liven i taket och ha underredena under bordet... och sen när nån börjar pipa så hissar man ner den 🙂
Som sagt, helt vansinnigt, va - men tänk vad kul det vore att skriva om, och alla skulle vilja komma dit - från hela världen! "Caféet där de höjer barnen till skyarna... bokstavligen". "Åk till Sverige och gå på Café med barnen..." :giggle
När det gäller ekonomiska planer, så kan du säkert få det från massa olika ställen.
Fråga den du tänker visa planen för om de har en mall som du kan anpassa din befintliga plan till.
Almi,
Connect Sverige, www.connectsverige.se,
...är några som har mallar, och de svarar säkert gärna på frågor om vad man ska ha med... brukar finnas olika event att gå på också.
Annars är det som gäller att räkna själv!
Och ta inte det rådgivarna säger allvarligare än du själv vill. (Almi t ex tar alltid allting superallvarligt, men det är faktiskt du som bestämmer hur viktigt det är för dig.) Se det som en kul grej!
Det svåra är förmodligen inte att räkna (egentligen), utan att komma fram till att du verkligen tänker satsa helhjärtat på detta. När du väl kommit dit, så blir allt mycket lättare, t ex att veta vad du ska ta med i budgeten och inte glömma bort...
Ungefär som att när man väl har bestämt datum man tänker åka på resa jorden runt, så är det inte svårt att räkna ut vad det ska kosta - man måste bara ta reda på det och lägga ihop och inte glömma nåt viktigt...! Men innan man bestämt sig för att åka så är det mycket svårare att räkna ut...
Berätta gärna mer här, det skulle vara kul att följa äventyret... 🙂 Och vi vill ju komma och fika, i alla fall jag.
CEO Midzone AB
www.midzone.se
Midzone är ett unikt och effektivt citykontor i Malmö med arbetplatser, mötesrum med mera för 996 kr/månad utan bindningstid. Det finns alltid plats!
Själv skulle jag tänka på att vara placerad i ett område med många småbarn och familjer, erbjuda fler aktiviteter och möjligheter, tex något som lekhörna för barnen att leka i medan föräldrarna kan slappna av en stund och sippa på kaffet. Försäljning av andra barnrelaterade varor, barnrelaterade tidningar och läsmaterial som en del av tidningssortimentet. Barnanpassad meny.
Andra detailjer man kan tänka sig är att vara se till att lokalen är barnsäker tex inga vassa farliga ytor etc och ha det som en del av din koncept. Luftrenare i lolkalen, leksaker, kanske gratis små leksaker lite då och då... Viktig sak med cafeer tycker jag är en personlig och mysig atmosfär med trevlig och hjälpsam personal som har kanske har något gemensamt med kunderna.
Nik