Internationella kurir/fraktföretag för små leveranser

13
Finns det företag som kostar mindre än posten?

Jag har problemet att jag planerat att sälja träprodukter via en webshop, och främst då rikta mej mot Europesika länder. Problemet är att i och med att föremålen är så långa, går de inte som vanliga småpaket och då blir det genast dyrt. Paketen skulle bli max 5x5x130 cm och väga ungefär 500-1000 g.

Jag tog som exempel Frankrike som destinationsland. När jag kollade postens hemsidor, skulle dom ha ungefär 320 kr för att frakta en stackars träpinne till Frankrike!

Lite senare beställde jag provvaror från Nepal (inte träartiklar dock), och fick reda på att de använde en kurirtjänst som dörr till dörr kostade 24 USD från Katmandu för ett 500 grams paket. Lite skeptisk var jag, men nu efter bara fyra dagar ligger paketet på flygplatsen 100 km bort och väntar på att köras hem till mej. Jag kollade kurirens sida (http://www.aramex.com) men kunde inte få ut prisuppgifter därifrån. Jag testade istället DHL, men fick där helt galna fraktpriser på runt 2000 kr till Frankrike.

Så vet nån om internationella fraktföretag som har förmånliga priser för småleveranser? Och spelar leveransvägen nån roll? Tror ni t.ex. frakten från Katmandu hit är billigare än härifrån till Katmandu med samma firma? Leveranstiden är inte så viktig, utan jag måste bara få ner fraktpriset till en försvarbar nivå.
1165
Det hela handlar om volym och avtal. För transporter inom EU skulle jag prata med säljare på DHL, BTL/Schenker, Posten och TNT. Stora aktörer i Europa med egen distribution eller ingående i nätverk.[br][br]24 dollar tycker jag låter som fullt normalt för avtalsfrakt av en försändelse från utlandet inkl Nepal, så det är inget konstigt.[br][br]De priserna du får vid sökning på nätet är ju priser som man erbjuder människor som en kanske en gång i livet skall skicka en sådan sak, eller i vart fall relativt sällan. Och då är 320kr ganska billigt för något som är bökigt att hantera i och med att det är för långt för sorteringsmaskiner, transportburar etc.
13
Så om man skulle bli "stamkund" hos ett av dessa företag så skulle man ha möjlighet att få förmånligare priser då? Till en början är det ju ganska små volymer jag skulle sälja.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.