Annonspriser?

118
1
Någon här på forumet som kan komma med tips om hur man samlar in annonspriser inom olika kategorier. Tv, press, rörlig media, webb etc. Har letat hos SCB och mailat olika företag, men svårt att få tag i prislistor. Jag behöver ta in för att kunna sätta ett pris själv.

Tips? Någon med erfarenhet?
Jobbar på att förverkliga drömmar.
822
48
Det enklaste och snabbaste sättet tycker jag är att söka på Google.[br]Sök t ex på orden annonspriser och annonsformat. Där hittar du en massa prislistor!
640
5
Hej! [br][br]Vanligt "hederligt" industrispionage fungerar mycket bra :vissla. [br]Ring/maila de företag du är nyfiken på och låtsas vara intresserad av att köpa annonsplatser.  [br][br]MVH[br][br]R
118
1
@Robaino: Tack, men jag har redan gjort så mot en av konkurrenterna men de var stenhårda. ;-/[br][br]Jag får kämpa vidare helt enkelt...
Jobbar på att förverkliga drömmar.
640
5
Det måste finnas fler som kanske inte är så hårda. [br][br]Berätta här vad det gäller eller skicka ett PM så kanske vi kan hjälpa dig? [br][br]MVH[br][br]R
13
[u]TS tidningssatistik AB[/u] är den enda relevanta källan.[br]MVH
Imre Randin
-Sky is the limit!
1616
4
Frågan är lite väl generell och kanske därför du inte får klara svar från något håll om ens från mig ;-)[br][br]TS är bra.[br][br]Expressen har vart utgivare i minst 35 utgåvor av "MediaPocket" den kan vara väl värd en investering för att få grepp om mediakanalernas olika prissättningar. Jag har 2006 års utgåva ett köp som jag inte ångrar. [br][br]Om jag nu tolkar dig rätt: Vad gäller prissättning varierar detta helt oftast beroende på kvalitet, innehåll och hype. Du har två saker att ta i beaktning ditt produktionspris (inklusive dina underleverantörers) och mediakanalernas varierade prissättning. [br][br]Vad gäller tv sätts priser normalt som CPT (Costs per thousand) alternativt CPP (Costs per point) [br][br]Andra faktorer är i vilken omfattning det du skapar ska kunna nyttjas. Dvs du behöver oftast veta omfattning och bruk för att kunna göra en vettig beräkning och för att kunna göra upp om en vettig ersättning med underleverantörer så som olika upphovsmän.[br][br]Är fortfarande osäker på om jag tolkade dig rätt  8)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][br]
Må väl!
118
1
@Mojo: Tack, alltid bra svar från din sida![br][br]Jag ber om ursäkt för min vida fråga.. Jag kommer vara inriktad på Digital Signage (instore-tv), men konceptet är ganska speciellt, så därför vill jag inte bara ha prisuppgifter från DS-företag. Jag vill även kunna läsa på om hur man tänker kring prissättningar, etc.[br][br]
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1616
4
Placering[br]Målgrupp/grupper[br]Besöksfrekvens[br][br]Exempelvis har du reklam som riktar sig mot företagare och om de DS du har uppställda i en kontorstillbehörbutik som riktar sig till företagare når du en riktad målgrupp dvs företagare/inköpare av företagsprodukter och troligen även tjänster. Den målgruppen har du större träffsäkerhet på än om du ställer DS i en matvarubutik med inriktning att nå målgruppen företagare som sannolikt når en större målgrupp men spridd på sin omfattning.[br][br]En riktad målgrupp kan du alltid ta mer för då den är värd mycket mer för annonsörerna.[br][br]Om jag var du skulle jag kolla om mms.se har några analyser eller råd kring just DS. Kontakta dem och hör, fann tyvärr inget vid snabb sökning på deras webbplats.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson [br][br]
Må väl!
1616
4
*not [br]Normalt räknar man CPT (Costs Per Thousand) eller CPP (Cost Per Point) dvs besöksfrekvens eller % dessa baserar sig också lite på tidsperiod. Instore har du olika tidpunkter som är mer högtryck än andra tidpunkter på dygnet.[br][br]Hoppas detta ger dig lite extra att gå på. En annan väg du kan kolla priser är med annonsörerna på DS vad de betalat för och vid tid samt var de publicerat. Lägg upp det som en fråga om de är intressearde av ett nytt alternativ om och när du har ett sådant att erbjuda.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
7
Jag kan inte låta bli att tänka: om du har ett ganska speciellt koncept - då är väl en av poängerna att du ska kunna ta lite extra bra betalt, och därmed kunna leverera överlägset värde? Kanske du inte behöver jämföra själva priset så mycket med konkurrenterna, utan snarare läsa en bok om hur man mäter annonseffekt. Om du sätter priset för lågt, så får du väl höja det senare :) Och om du sätter priset för högt... ja, antingen köper folk inte, eller så... grattis  :D[br][br]Är det för att skriva affärsplan du behöver uppgifterna, eller för att faktiskt sätta priserna själv? [br]Hur mycket egna investeringar måste du göra? [br]Ju mer, desto bättre koll måste du ha. Men å andra sidan, så även där är det kunder som räknas, inte statistik.[br][br]Matteus Åkesson[br]www.midzone.se - Hockey avgörs i mittzon
Matteus Åkesson
CEO Midzone AB
www.midzone.se
Midzone är ett unikt och effektivt citykontor i Malmö med arbetplatser, mötesrum med mera för 996 kr/månad utan bindningstid. Det finns alltid plats!
1616
4
[quote]du sätter priset för lågt, så får du väl höja det senare [/quote][br][br]Antingen sätter man priserna för högt och märker då av hur det går eller så ser man till att ta det pris man avser genom att ha mätt av marknaden från början. Det är alltid lättare att sänka ett pris än att höja ett. Men risken att gå ut med fel pris åt båda håll är att man skadar varumärkets renomé omman nu inte har en avsiktlig plan för detta som för mottagaren känns skälig.[br][br]Jag tror detta rör både affärsplanen och marknadsföringsplanen som båda har stort värde av en så noggrann marknadsbild som möjligt både vad gäller analysen och planen  :vissla[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
7
Jag tycker det är viktigt att tänka efter vad som verkligen är relevant för situationen - är det verkligen varumärket, eventuella svårigheter att höja priset, eller en affärsplan?[br][br]Vad är viktigast för [b]digoutyoursoul[/b] - att starta och driva upp ett lyckosamt affärsprojekt/företag, eller att skriva en affärsplan?[br][br]Om målet är att skriva affärsplanen (t ex för en tävling, för investorer, etc.) - ja, då är ditt resonemang självklart relevant! [br][br]Om det är att driva affärsprojektet, då skulle jag rekommendera att man frågar sig:[br][br]Hur mycket varumärke finns i praktiken - när det inte ens finns affärer...? Nästan hela varumärket i små b2b-företag beror åtminstone inledningsvis på personens professionalism, eller vilken den huvudsakliga kontaktytan nu är för kunden. Det är visserligen svårare att höja ett pris - men inte omöjligt, och man upptäcker snabbt om det är fel, så det blir inte så många kunder man måste kommunicera med. En mycket större risk i den aktuella situationen är att tänka sig till förlamning.... [br][br]Har jag helt missat nåt? :D[br][br]Matteus Åkesson[br]www.midzone.se - hockey avgörs i mittzon![br]
Matteus Åkesson
CEO Midzone AB
www.midzone.se
Midzone är ett unikt och effektivt citykontor i Malmö med arbetplatser, mötesrum med mera för 996 kr/månad utan bindningstid. Det finns alltid plats!
1616
4
Som jag skrev både affärsplanen samt marknadsföringsplanen har stort värde av detta. Och båda behövs för att komma till skott, starta upp och driva ett troligt* lyckosamt affärsprojekt/företag. Varje miss i början innebär oftast rättelser och i många fall kostar dessa rättelser mer då du måste sända ut ny info till dina mottagare via de kanaler du nyttjar.[br][br]En nystartande verksamhet har initialt inget varumärke mer än hävd av kompetens. Men varumärket i sig kan hjälpa till att sända rätt signaler inom det segment verksamheten avser att vara verksam för.[br][br]Vanliga misstag man gör i början är att sätta ett för lågt pris. Är priset för lågt och för få kunder strömmar in har man inget att beta av på och framförallt blir kapitalet mindre att använda för sin marknadsföring. Det naturliga tankesättet då är att börja "rea" ut för att fånga flera och därmed verkligen slå spiken i kistan. Ska man däremot höja priset måste man motivera för de potensiella kunderna som redan sagt nej varför man höjer priset, övertyga dem att de tjänar mer på det man måste dessutom motivera för de kunder man fått varför man höjer priset. Detta är dock ganska genomskinligt då troligen hade man samma kompetens och kvalitet från början när man gick in i verksamheten som man har när man höjer priset om man nu inte kan hävda vad man investerat som ger bättre resultat i vilka nya kanaler som nu står till kundernas förfogande mm.[br][br]* med troligt syftar jag till att man gör en marknadsanalys / affärsanalys som tydligt talar om vilka vägar som borde vara mest gynsamma för att lyckas utifrån affärsplan och marknadsföringsplan.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
118
1
Mycket intressant diskussion mellan er två! Jag måste säga att jag håller med er båda.[br][br]Gällande affärsplanen så förstår jag vad ni båda menar. Jag har inte lagt någon energi på att skriva ihop en affärsplan i det stadiet jag är nu. Jag anser att jag inte har haft någon nytta av en affärsplan för att se om intresset finns - då behövs bara en ganska smord käft...[br]Men eftersom jag kommer behöva få in kapital från något håll så är en bra affärsplan ett krav från min sida och det kommer förhoppningsvis behövas inom en snar framtid.[br][br]Gällande pris så håller jag med Mojo. Jag anser det inte speciellt smidigt att behöva justera priset uppåt utan någon speciell anledning. En sånär korrekt prismodell bör finnas med från början. Men om yttre omständigheter (leverantörer, etc.) berör en så är ju det så klart en helt annan sak.[br][br](Fortsätt gärna denna diskussion, den ger i alla fall mig mycket.)[br]
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1616
4
[quote author=digoutyoursoul link=topic=5505.msg26566#msg26566 date=1245753401][br](Fortsätt gärna denna diskussion, den ger i alla fall mig mycket.)[br][/quote][br][br]Puh![br][br][quote]Men om yttre omständigheter (leverantörer, etc.) berör en så är ju det så klart en helt annan sak.[br][/quote][br][br]Självklart men det är en senare fråga när dessa leverantörer ändrar sina villkor gentemot dig. För initialt gör du upp med dem vad ditt pris ska vara för en period framöver på det du beställer av dem. Men har du då ett högt pris kan du vid detta tillfälle ge kunderna en respit, om det ändå finns marginaler för dig, att få vidare nyttja det du erbjuder för samma pris under en viss period så att du samtidigt hinner informera alla om varför ditt pris kommer ändras och när ändringen träder i kraft. Då får du en mer naturlig övergång och kan nyttja dina naturliga kanaler för att sprida denna information så som via egen webbsida, fakturor brev mm.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
7
Verkligen, vilken tur att det inte var förspillt![br][br]Jag förstår situationen du är i mycket bättre nu, digoutyoursoul - det var som jag trodde ungefär. [br][br]Affärsplanen och marknadsplanen är självklart nödvändiga om du vill få in kapital (och kan vara bra om du ska satsa mycket själv). Något måste du ju använda som presentationsmaterial och räkna måste man ju, hela tiden... Inget kommer att bli som i planen, men du har i alla fall tänkt igenom saker förhoppningsvis och om du skaffar finansiering, så gäller det att fatta de verkliga besluten...[br][br]Jag vill också förtydliga vad jag menar angående priset:[br]Självklart tar det emot mycket mer att höja priset! Det betyder inte att det är dåligt. [br]Förmodligen är det bra! Det ska inte vara bekvämt hela tiden, då vinner konkurrenterna. [br][br]En tumregel är: det alternativ som känns mest obehagligt - det ska du förmodligen göra! (och tycka det är kul samtidigt... tyvärr, så är det :D )[br][br]Kul att vi har så olika perspektiv. Allt är självklart en fråga om balans och personliga preferenser - innan du verkligen gör nåt. Sen är det bara den objektiva verkligheten som räknas... :)  [br][br]Det viktiga, som Magnus är inne på, är absolut att komma till skott - och om du kommer till skott av att skriva affärsplan - kör hårt! [br][br]Men de flesta funkar tvärtom... det är när först man kommer till skott, som man kan skriva en relevant affärsplan, inte tvärtom... så om du ägnar den tillgängliga energin på att skriva en affärsplan och sen INTE kommer till skott - så kan du tänka på vad det var jag sa...  ;)[br][br]Livad diskussion!
Matteus Åkesson
CEO Midzone AB
www.midzone.se
Midzone är ett unikt och effektivt citykontor i Malmö med arbetplatser, mötesrum med mera för 996 kr/månad utan bindningstid. Det finns alltid plats!
1616
4
[quote author=Matteus Åkesson link=topic=5505.msg26579#msg26579 date=1245772081][br]Men de flesta funkar tvärtom... det är när först man kommer till skott, som man kan skriva en relevant affärsplan, inte tvärtom... så om du ägnar den tillgängliga energin på att skriva en affärsplan och sen INTE kommer till skott - så kan du tänka på vad det var jag sa...  ;)[br][br]Livad diskussion! [br][/quote][br][br]Oavsett var du väljer att börja är bägge två ett behov. Jag skulle börja med marknadsanalysen, eftersöka behov av din produkt tjänst, både hos primära och sekundära målgrupper. Leverantörer, konkurrensanalys. Desssa är av vikt för både marknadsföringsplan och affärsplan.[br][br]Ett tips kan vara att fånga någon opartisk som kan vara din opponent och kritiskt kan betrakta dina förslag för att du själv ska kunna utvärdera på vilka punkter du kan behöva bättra dig. Med din analys som grund har du större medvetande om hur det egentligen ser ut och bör således kunna finna lösningarna eller svar mot opponenten. Även ett bra sätt att testa sin egen presentationsframställning. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.