Bokföra ett inköp med egna pengar i handelsbolag

1
Hejsan.....denna fråga kan ha svarats förrut men jag kunde inte hitta någon svars som besvarade  frågan riktigt.

Jag/vi har gjort inköp med egna pengar till företaget då det ännu inte finns några pengar på företagskonto.
Vid bokföringen uppstår det problem om hur vi skall bokföra detta inköp, så stt vi kan få tillbaka våra pengar när det börjar strömma in pengar till företagskonto...Vi är 2st som startat ett HB

Ni som kan detta, alla nybörjare som jag och säkert många fler skulle bli glada om ni kunde beskriva dssa steg. Ge gäna exempel på ett inköpskvitto på 100kr med egna pengar.

Tack på förhand!
1324
4
I detta fall får ni använda egen insättning. [br][br]Eftersom ni är ett HB med 2 ägare så antar jag att ni bestämt vilken kontoserie som resp ägare skall ha. [br][br]Ägare 1 använder 2010-2019 och ägare 2 2020-2029[br][br]Så detta inköp för 100:- om det är ägare 1 som betalt ett parkeringskvitto [br][br]2018  K    100:-[br]2641  D      20:-[br]5890  D      80:-[br][br]Hans[br][br]När ni sedan har fått in pengar på er företagskonto (1930) tar ägare 1 ut pengarna[br][br]2013  D    100:-[br]1930  K    100:-[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.