Starta en till firma

6
Hej!

Jag är delägare i ett handelsbolag som en bisyssla till mitt ordinarie arbete (anställd). Nu har jag planer att starta en enkild firma. Då kommer det genast 2 frågor.

1. Jag har hört att när man startar en firma så nollställs kreditvärdigheten och att detta då kommer påverka mitt handelsbolag. Stämmer detta?

2. Jag har tänkt att starta upp den enkilda firman nu, men jag tror inte att det kommer komma igång rent inkomst mässigt förrens nästa sommar. Jag har en revisor som gör bokslutet till mig i handelsbolaget men det kostar ju en slant och jag känner att jag inte vill anlita henne till min enskilda firma nu första halv året! Hur fungerar det? Hur gör jag?
(Jag bokför inte i handelsbolaget, det gör den andra ägaren)

//Emanuel
1165
15
1: Det finns ingenting som "nollställs" i och med att du startar en enskild firma, men man kan tänka sig att vissa kreditbedömare ser en ökad risk i ännu ett engagemang från din sida. Så länge din inkomst är bra, och handelsbolaget går med vinst och är solitt finns nog ingenting att oroa sig för.[br][br]2: Om du inte skall ha någon verksamhet i firman förrän nästa år är det klokt att vänta tills åtminstone efter årsskiftet med att regga den. Du slipper då deklararera luft.[br][br]Att bokföra är vanligen ingen raketvetenskap, utan är lite som att lära sig cykla. När man väl fått grepp på det är det sällan några bekymmer att ta sig an transaktionerna. Studieförbunden brukar kunna ha bokföringskurser, ibland har kommunen ett driftigt näringslivskontor som ordnar utbildningar tillsammans med företagarorganisationerna, ibland får man kanske ta privatlektioner.[br][br]På www.bokforingsnamnden.se finns en del matnyttigt, i bokshopen på den här sajten finns en del litteratur att köpa för att komma igång. Biblioteket kan annars tänkas ha böcker att läsa om bokföringens grunder.[br][br]Lycka till!
6
Tack så jätte mycket för hjälpen![br][br]Anledningen till att jag vill starta firman nu är för att mina blivande leverantörer inte vill ge mig några prisuppgifter utan en reggad firma.I min andra firma var det aldrig något problem att få lite prisuppgifter innan, så att man kunde göra en ordentlig budget. [br]Så det är egentligen en budget som jag vill lägga till den nya firman i år.[br][br]//Emanuel
2360
49
Det behöver inte vara luft detta år det finns ju fölustavdrag att göra ofta vid start och även före så jag ser inget negativt i det.  Att bokföra några transaktioner i år behövs inga stora apparater för. och du har god tid att lära dig bokföring.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
119
Dessutom kan du köra med förlängt räkenskapsår första året så att det första årsbokslutet görs efter årsskiftet 2010/2011. När man startar en enskild firma mitt i ett kalenderår har man två valmöjligheter, antingen köra ett förkortat räkenskapsår (men jag har för mig att det måste vara minst sex månader, kan det stämma), eller slå ihop det med år två och köra ett förlängt räkenskapsår.[br][br]I ditt fall verkar det ju passa ypperligt med ett förlängt räkenskapsår som sträcker sig från registreringsdatumet och fram till 31 dec 2010. Väljer du detta kommer inget som rör den enskilda firman att tas upp i nästa deklaration. Så gjorde jag när jag startade firma i november 1997 (körde ett första år på 14 månader).[br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
2360
49
Det får vara högst 18 månader  vid start men som du själv pkaze gjorde 2 månader innan, det tror jag inte har ändrats.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
4
Regeln med att ha förlängt bokföringsår första året gäller om man startar bolaget efter 1 juli. [br]Då kan man välja förkortat eller förlängt. [br][br]Detta gäller dock inte alla. Har man haft ett bolag (f-skatt) tidigare så godkänns inte förlängningen utan det blir förkortat. (Vet av egen erfarenhet).  [br]Vad som gäller om man har F-skatt för sitt HB vet jag inte så kolla med Skatteverket.  [br][br]Hans
2066
22
Samma regler för HB sist jag kollade.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
119
Hans, det hade jag faktiskt inte en aning om.[br]Hur kort kan ett förkortat räkenskapsår vara, finns det någon minimigräns?[br]Om man startar företag i början eller mitten av december, måste man då göra årsbokslut efter 2-4 veckor?[br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
1324
4
Det vet jag inte. Jag startade iallafall ett bolag 1 oktober. Och det blev förkortat till 3 månader första året trots att jag ansökte om förlängt. Och anledningen var att jag haft ett företag som jag lagt ner ca 2,5 år tidigare. [br][br]Hans[br]
2360
49
Gränsen är 5 år. Det är också gräns om man vill starta om firma eller handelsbolag som om det vore nytt med dess möjligheter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Om det nu är så att du inte får några priser för att du inte har startat firman så kan du väl använda handelsbolaget för att komma åt prislistorna. På så sätt kan du ju lägga budget och vänta med starten av din enskilda firma till efter årsskiftet.
6
Hej! [br][br]Tack återligen för många bra idéer! Jag kommer att kolla upp detta med att förlänga räkneskapsåret. Låter som ett utmärkt alternativ.[br][br]Mina blivande leverantörer gick inte med att skicka priserna, inte även till mitt hb bolag. Detta med motiverningen att det inte är rätt typ av företag. Hb är ett företag som arbetar med data och foto, det nya företaget kommer att arbeta med fiskeprodukter.[br][br]Nu har jag inte letat ännu men jag förmodar att man ansöker om förlängt räkneskapsår hos skatteverket eller?
1324
4
[quote author=Mr_EsS link=topic=5651.msg27417#msg27417 date=1249804771][br]Nu har jag inte letat ännu men jag förmodar att man ansöker om förlängt räkneskapsår hos skatteverket eller?[br][/quote][br][br]Det bestämmer man när man ansöker om f-skatt.  Altså ett val på den blanketten. [br][br]Hans[br][br]
15
Jag tycker det är märkligt att de inte vill lämna ut sina priser? är de rädda att du är en privatperson som skall få reda på deras marginaler?? jag tycker det låter lite kortsiktigt av leverantören, det måste väl vara värt risken för att få ytterligare en ÅF? jag ger mig tusan på att det är en svensk leverantör du pratar med. rtfm
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
6
Det tycker jag med. Det konstiga är att jag har pratat med ett flertal med leverantörer och alla säger samma sak. Jag höll på att forska att starta ett annat bolag för ett par år sedan och där fick jag priserna mer eller mindre hur som helst.[br][br]Och ja det är Svenska leverantörer  ;D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.