Små och medelstora företag är nyckeln för Europas framtid

822
48
I dag befinner jag mig i Bryssel för att presentera det svenska EU-ordförandeskapets prioriteringar i Europaparlamentets utskott för industrifrågor, forskning och energi. Inte minst kommer jag att prata om hur viktiga små och medelstora företag är för Europa. För jag är övertygad om att just de små och medelstora företagen är nyckeln till framtida tillväxt och jobb.

Det finns i dag 23 miljoner små och medelstora företag i EU, vilket utgör ca 99 procent av samtliga företag och över 100 miljoner arbetstillfällen. Dessa företag spelar en mycket viktig roll genom att bidra till tillväxt, social sammanhållning och jobbskapande. De är också en viktig källa till innovation. De flesta av insatserna har gått till att stödja dem i de svåra ekonomiska villkor de lever under i dag. Men det är fortfarande viktigt att vi genomför Small Business Act, rättsakten för småföretag i Europa, för att förbättra affärsklimatet för små och medelstora företag.

Jag ska också prata om att regelförbättring för företagare är viktigare än någonsin. Det är något som inte nödvändigtvis kostar mycket, men där vinsten blir desto större i termer av att företag kan ägna sin tid åt kärnverksamhet istället för byråkrati. Vi har som politiker en skyldighet att se till att vardagen för Europas företag är så effektiv och enkel som möjligt. Alla EU:s institutioner och nationella regeringar måste känna och ta ansvar för att se till att vi tillsammans gör så att bördorna för företagen hålls nere. För precis som jag har sagt tidigare
- att vara företagare ska vara enkelt, roligt och lönsamt!

Maud Olofsson
näringsminister

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.