Hej

3
Hej.

Hur kan man makulera en journalförd leverantörsfaktura?
Jag använder SPCS Administration 2000.

394
1
Då får man skapa en kreditfaktura på samma belopp som också sparas.
Ulf Bjarme
3
Tack för hjälpen.[br]Är det samma sak med kundfakturorna, efter att ha gjort en kreditfaktur går jag in och betalningsför både kreditfaktura och kundfakturan som är på samma belopp? För att få bort det måste det ju betalningsföras?
394
1
Så här skriver SPCS i sin hjälp:[br][br]Skapa kreditfaktura, leverantörsfaktura[br][br]Du anger vilken leverantörsfaktura som kreditfakturan gäller. Du kan också välja att kopiera hela fakturan, enbart leverantörsuppgifterna, eller ingenting alls. Det är troligen bäst att kopiera leverantörsuppgifterna i de allra flesta fall. Om en stor del av fakturan har krediterats kan du spara en hel del arbete genom att kopiera hela fakturan. Om kreditfakturan inte avser någon speciell faktura anger du 0 vid krediterar och väljer inget vid kopiera. [br][br]När du har gjort dina val i den bilden visas arbetsbilden för leverantörsfakturor.[br][br]Du ska inte ange belopp med minus på kreditfakturan. Programmet vänder automatiskt konteringarna så att de stämmer med en kreditfaktura.[br][br][br]
Ulf Bjarme
3
Tack.[br]Jag hänger med såhär långt. Men hur får jag bort dem ur systemet? Hur får jag dom att se ut som betald? Efter att jag skapat kreditfakturan som hör till en annan faktura ser båda ut som obetalda längst ut i kanten när man går in på leverantörsfakturor och samma sak när man går in på kundfakturor. Det brukar stå datum längst ut i kanten när fakturan är betald. Ska man låtsas som att den är betald eller?
394
1
Hur du rent tekniskt ska få fakturan resp. kreditfakturan att se betalda ut i reskontrat är det nog enklast att du frågar SPCS:s support om.
Ulf Bjarme
2066
22
Leverantörsfaktoror kan du om de är på samma leverantörsnummer och har samma restbelopp klicka på "kvitta" istället för "betala" så bokförs de mot varandra. Kundfakturor tycker jag det är lättast att skapa ett konto typ 1680 eller nåt sånt och bokföra "betalning" mot på båda fakturorna.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.