Senaste inläggen

Samarbetspartner inom Marknadsföring, Försäljning? Ge mig din input?

Hej!

Jag heter Björn och är ny här på forumet och vill slänga ut mina tankar och ideer till er och hoppas att ni kan ge mig intressant input - så dela med er!

Jag har pluggat företagsekonomi med inriktning marknadsföring och har under några år jobbat som Controller på ett större företag. Men jag kände efter ett tag att "fan va tråkiga...

Kategori: Affärsidéer

Enskild firma - När får jag nyttja pengarna?

Hejsan!

Jag har en enskild firma och ska precis göra en investering i samband med expansion av verksamheten.

För att ha råd med detta behöver jag även tillgång till fjolårets intäkter.
Dom är ju bokförda och jag får inte veta förän i december 2009 hur mycket som jag själv får ut efter alla skatter och sånt.

Kan jag nyttja de...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp!

Hej!

Jag tänker starta en webbutik, där jag tänker sälja inredning och detaljer för hemmet.
Jag är frotfarande bara i ett planerings stadie men jag har kört fast!
Är det någon som vill hjälpa mig så är jag grymt tacksam!

Från början hade jag tänkt att bli beställningsförmedlare, men det verkar inte vara något företag som är in...

Kategori: E-handel

Tjäna pengar som grossist

Hej!

Kan man tjäna stora pengar som grossist eller ska man satsa på en annan typ av försäljning?  😃

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Inköp av varor från icke eg-land ej med på momsrapport?

Jag har bokfört inköp av varor från icke EU-land på konto 4059. När jag skriver ut momsrapport får jag bland annat med dessa rader:

Momspliktiga inköp där köparen är skattskyldig
20. Inköp av varor från annat EG-land (VFEU)
21. Inköp av tjänster från annat EG-land (TFEU)
22. Inköp av tjänster från land utanför EG (TFFU)
23. Inköp...

Sälja en affärsidé?

Jag har fått en i mitt tycke väldigt bra affärsidé. Dock kan jag inte förverkliga den själv av två enkla skäl. 1, Jag har en del annat att göra nu och 2, Jag kan inte så mycket om det området, så för mig skulle det ta minst ett halvår att bara sätta mig in i branschen.

OM man lyckas med idén, vilket är möjligt med hårt arbete, så skulle man...

e-handel tyck till

Jag startade min webbutik för drygt ett års sedan, skulle gärna vilja ha lite kommentarer. Kritik, komplimanger ja säg vad du vill. Jag får inte riktigt till förstasidan, är inte riktigt nöjd, men vet inte vad som är felet.

Tacksam för hjälp.

Kategori: Feedback

Kanske en idé för någon att dra igång i Sverige?

Att läsa i Bristol Evening Post nyligen:

Utanför Bristol Zoo ligger det en parkering med plats för 150 bilar och 8 lastbilar.Den har varit bemannad sex dagar i veckan i 23 (!) år av samma charmerandeoch väldigt vänliga parkeringsvakt med sin biljettmaskin.Avgiften är £1 per bil och £5 per lastbil. Förra måndagen dök han inte upppå sin arbet...

Kategori: Off Topic

Hyra av sig själv

Jag vet att man som egen företagare kan "hyra" utrymme av sig själv i en lägenhet t.ex
Min fråga är nu, hur räknar man på detta?

Det är så att jag har tänkt att "hyra" utrymme av min tjej som bor lägligt i Stockholm
( då jag själv bor i en mindre ort ) , och mina frågor är då.

1. Måste det handla om ett helt rum, eller kan det...

Bankval

Jag vet inte om det är rätt tråd det här, men hittade ingen som passar bättre.
Jag har precis kommit igång med min firma, och tänkte för att underlätta ekonomihanteringen skaffa ett separat konto för företaget.

Jag tittade på Nordea & Swedbank, men alla priser hit och dit med olika saker kändes väldigt rörigt. Någon som har tips på vilka...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföra inköp av embalage

Jag kommer att behöva köpa empalage och diverse pack-material till de produkter jag kommer att skicka till mina kunder.

Kan jag bokföra det som fraktkostnader? Eller ska jag ta det som förbrukningsmaterial?

Ombilda EF till AB för att äga annat bolag?

Hej!

Jag har sedan ett par år tillbaka en enskild firma (bedriver småskalig konsultverksamhet). Jag gör inga större uppdrag utan några föreläsningar per år och jobbar och försörjer mig på mitt heltidsarbete.

Nu har jag gått in i ett nystartat företag där jag kommer äga en liten del av företaget. Jag funderar därför på att ombilda min...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Några korta frågor om bokföring

Jag är ny och har vad jag antar är en dum fråga men jag måste ändå fråga.

Jag vet att man ska bokföra alla kvitton och fakturor och sätta in det i en pärm i verifikations ordning. Men ska man skriva verifikationsnummer på alla papper man sätter in?

Och hur gör man med överföringar från olika konton man bokför, tex om man har ett paypa...

Observationskonto

Hej igen,

jag har en fråga som är svåra för mig att lösa. Någon som kanske vet svaret?

Alltså, efter 2008 års bokslut har jag fortfarande några funderingar om konton. Enskild Firma.

FRÅGA:
2999 Observationskonto. -Förra årets resultat hamnade här efter 8999 nollats, vilket ledde till ett minusbelopp som IB (ingående balans)...

Avyttring av inventarie

Hej, jag har sålt en inventarie/maskin. Den finns med bland avskrivningarna. Den såldes för mindre än nypriset men mer än nuvärdet. Detta är då en vinst.

Måste jag registrera alla steg i en och samma uträkning, dvs försäljningen, borttagning av maskinen från inventarierna och från avskrivningarna, samt registrera vinst? jag reggade försäljni...

Hjälp med start av enskilt firma

Hej!

Jag tänker starta ett eget företag i form av enskilt firma. Är utbildad Personlig Tränare och kommer sälja PT-pass. Då jag arbetar 100% på ett annat jobb så kommer jag att köra deltid efter jobbet på mitt företag.
Det jag vill är att komma igång så snabbt som möjligt. Jag är ny i allt som heter eget företag och tänkte be om lite hjä...

Kategori: Off Topic

Behöver lite feedback angående presentkort

Hej!

Jag undrar lite hur ni butiksägare här på forumet gör med presentkort ?

Gör ni egna i papper, köper ni färdig tryckta eller köper ni plastkort ?

sedan skulle jag vilja höra lite varför ni använder detta ? Om ni inte använder plastkort har ni haft tankar att skaffa ? om ja / nej varför ?

tack på förhand 🙂
Mvh /...

Kategori: Feedback

Bokföra förskottsbetalt utlandsinköp

Jag har bestält varor (produkter som ska säljas i min verksamhet) från utlandet och det är nu dags för mig att mata in betalningen i bokföringsprogrammet. En del frågor poppar nu upp.

Jag har en enskild firma och använder fakturametoden. Beställningen är betald i förskott med överföring från mitt bankkonto och leveransen sker snart.

1...

Varför anses affärsiden/visionen vara nyckeln till ett företags framgång?

En genomtänkt och konsekvent genomförd affärside/vision anses vara nyckeln till ett företags framgång.Varför?

Försändelser till Norge, värde under 200kr

Vi har precis satt igång att sälja till Norge enligt alla regler.
Några norrmän har dock bett oss att skriva ner värdet på försändelsen till max 200kr för att slippa "tullkrångel".

Det vill vi inte göra eftersom det inte lär vara lagligt, samtidigt hävdar de att andra svenska e-handlare gör så. Hur går de tillväga? Betalar de svensk moms...

Kategori: Företagande över gränserna