eFRedo

37
1
Har nu tagit hem eFRedo för att testa, se om det är programmet för mig.

När jag ska lägga in en artikel i en faktura,
så får jag upp följande fält att fylla i ( under artikel info )
Konto
KontoText
MomsK
MomsKontoText

Vad ska jag fylla i där?
1324
2
Konto är ju  det konto som du skall bokföra en försäljning på. [br][br]Ex jag som säljer konsultation har på konsult tjänsterna 3041[br]Momsk är hur momsen skall bokföras. normalt 2611[br][br]texterna tar programmet från systemet. [br][br]Var du än står i Efredo så har du ett vitt frågetecken med grön bakgrund nere till höger. där hittar du förklaringar. [br][br]Sedan EFRedo (som dom flesta andra program) förutsätter att du kan dina konton, debit och kredit.[br][br]Hans
37
1
Antar det är BAS Kontoplan 2009 som gäller?[br][br]http://www.bas.se/kontoplaner.htm[br]BAS 2009 - K1 [br][br]Stämmer det?[br][br]Kan förklara, just detta handlar om en bärbar dator som jag säljer.[br][br]1. Vad slår jag in som konto när jag köper in en bärbar dator för försäljning?[br]2. Hur slår jag in inköpta varor ( backupmedia / router till kontoret m.m. )[br][br]Ändrade mitt egna inlägg, då jag hittade svaret på några frågor själv.[br]Bokförde frakt under 5710, och momsen på frakten under samma som varan ( 2611 ).[br]
1324
2
[quote author=SoulGod link=topic=6078.msg29151#msg29151 date=1257759051][br]Antar det är BAS Kontoplan 2009 som gäller?[br][br]http://www.bas.se/kontoplaner.htm[br]BAS 2009 - K1 [br][br]Stämmer det?[br][br]Kan förklara, just detta handlar om en bärbar dator som jag säljer.[br][br]1. Vad slår jag in som konto när jag köper in en bärbar dator för försäljning?[br]2. Hur slår jag in inköpta varor ( backupmedia / router till kontoret m.m. )[br][br]Ändrade mitt egna inlägg, då jag hittade svaret på några frågor själv.[br]Bokförde frakt under 5710, och momsen på frakten under samma som varan ( 2611 ).[br][br][/quote][br][br]Om du i EFredo trycker på den uppslagna boken (I verktygsraden) så hittar du dom konton som Efredo använder. Och det kan ju vara bra då 3xxx kontona inte är specificerade i BAS. [br][br]Dator för försäljning köper du ju som en vara. 4010 + 2641 moms. [br]När du säljer den blir det 3051 + 2611 moms[br][br]Backupmedia kan väl ses som antingen varor (samma som datorn) om du skall sälja vidare  eller så blir det förbrukningsmatrial 5430. [br]Routern på kontoret blir en förbrukningsinventarie  5410 . [br][br][br]Hans
1324
2
[quote author=SoulGod link=topic=6078.msg29151#msg29151 date=1257759051][br]Ändrade mitt egna inlägg, då jag hittade svaret på några frågor själv.[br]Bokförde frakt under 5710, och momsen på frakten under samma som varan ( 2611 ).[br][br][/quote][br][br]Vilken frakt. [br][br]Om du haft en kostnad för frakten och betalt till posten så blir det 5710 och 2641. [br][br]Om du däremot tar upp fraktkostnaden på din faktura till kund som kunden betalar till dig blir det en annan sak. [br]Alla saker som kunden betalar till dig är ju inkomster och skall ligga på ett konto 3xxx. [br]Sedan hur man precenterar och bokför detta är inte så viktigt. Antingen blir frakten en  del av varupriset och bokför då på 3051 eller så har EFredo 3520 "Fakturerade frakter" [br]Och som du skriver så hamnar all moms som kunder betalar till dig på 2611. [br][br]Hans
37
1
Ja , det stämmer att jag haft en kostnad för frakt , och jag även debiterat kunden för det på fakturan.[br][br][br]När jag tittar på denna[br]http://www.bas.se/documents/Kontoplan_K1_09ver2.pdf[br]Så står det t.ex 5400 på förbrukningsvaror,[br]men ni refererar till 5410 / 5430 ..[br][br]För mig som har enskild firma, är det viktigt att skriva rätt ( 5430 t.ex ),[br]eller räcker det med 5400?[br]
102
Ett tips är att använda det som är vanligast, det blir enklare att hjälpa dej eller kolla din bokföring för tex en revisor eller liknande.[br][br]Men som svar på din fråga tycker jag du kan använda det konto du vill (förutsatt att det ligger i rätt kontoklass, 54xx i detta fallet.[br][br]Om du vill kan du ju använda tex. konto 1983 till kassa, men jag tror att 99% använder 1910.[br]Av samma orsak är det bra om man som nyföretagare väljer ett bokföringsprogram som många använder, det blir mycket lättare att både få hjälp och att hjälpa andra.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
37
1
Okej , tack för ditt svar pslinden ( och självklart alla ni andra som har svarat ).[br][br]Men om man då använder rätt kontoklass , t.ex att jag anger 5400 istället för 5430 ..[br]Är det då fel? Eller kan jag i ett senare tillfälle behöva specificera om alla 5400 till deras rätta?[br][br]
102
Tycker inte det blir fel att använda 5400 som du gjort.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1324
2
Nu är det ju så att EFRedo har ett antal inlagda som standard. Och det  är ju vettigt att använda dom. Och eftersom EFRedos skapare har lagt upp alla underkonton på 54xx så finns det inget 5400. [br][br]Så när du letar konton. Kolla vad som finns fördefinierade. Och som jag sa tidigare. Du kan ju söka genom att klicka på den öppna boken o huvudmenyn. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.