Ett bolag, flera bolag, holding bolag....???

450
Vad är fördelarna med respektive variant.

Jag jobbar med ett bolag idag. Kommer lägga till en separat enhet, men frågan är om vi ska lägga det i samma bolag eller dotterbolag, holdingbolag....

Riskmässigt förstår jag skillnaden.

Vad är fördelarna att "binda" ihop bolagen? och inte bara ha fristående enheter. Och hur kan jag flytta pengar mm mellan respektive bolag.

Vilket är mest lönsamt om vi tänkt sälja av ett bolag om några år?

(jonathan svara ej googla på denna  🙂 )
1165
16
Fördelen med att binda ihop bolagen på olika sätt är just att kunna flytta pengar mellan bolagen utan att man utlöser stora beskattningar. Så fort man måste gå via sin egen ficka så kommer med ens skattmasen och begär in sin andel.[br][br]Det är inte helt enkelt att alltid räkna ut vad som är mest lönsamt, i synnerhet inte om tänkt exit ligger år fram i tiden då förhållanden och regelverk kan ha förändrats. Det är sådant här som de stora revisionsjättarna lever gott på, för det är komplicerade regelverk med en stor mängd alternativ.[br][br]Mycket beror på din egen skuldsättning, inkomst och i viss mål ålder (påverkar möjligheterna till pensionsavsättning).
8
Hej![br]Enligt min mening är det helt klart en fördel att ha ett Holdingbolag med två dotterbolag där du har drift. Riskmässigt är det en skillnad, men skattenässigt så kan du föra pengar mellan bolag utan att skatta. Det behöver inte heller vara Svenska Aktiebolag, utan då kan det bli ganska dyrt med en sådan här lösning. Men med till exemel ett engelskt Holdingbolag eller Maltesiskt blir det helt klart en stor fördel för er. [br][br]Sen går det ju inte säga på rak arm vad ni kommer tjäna på det och vad som lönar sig mest. [br]Vad kommer ni jobba med i de olika bolagen, och vad har ni för omsättning/vinst etc?[br][br]Skicka gärna ett meddelande så kan jag försöka hjälpa till.[br][br]Mvh[br]Victor

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.