Senaste inläggen

Hur starta postorderföretag??

Har funderat över detta i många år nu och nu känns det som att jag vill göra lite research och se sen vart det leder!  🙂

Hur ska jag börja, vad ska jag tänka på, vad ska jag leta efter?

Kategori: E-handel

Ebay annons

Hejsan!

Fick precis denna bilden på mailen.

Någon som vill sälja en ett bord och verkar jobbat lite med "homestaging"   😛

Frågan var om jag trodde att det var en tjej eller kille som tagit bilden. Vad tror ni? ;)

Kanske är det planerat, men nog är det en ovanligt lyckat kampanj dom har fått till för att sälja ett gam...

Kategori: Off Topic

Annställningsform?

Vet inte om detta är under rätt rubrik men försöker ändå.

Jag har en enskild firma sedan 2008. Nu har jag behovet av att anställa någon. Vilken anställningsform passar mitt företag bäst?

Som det ser ut just nu så är det jobb 5 - 15 dagar per månad. Dvs, personen som jag anställer kommer endast att jobba när jobb finns. Och hur fungera...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Att starta en egen webbutik - små tips till att börja med?

Hello allihopa!

Jag har länge nu gått och funderat på hur det skulle vara att starta en internetbutik.
Jag har aldrig gjort slag i saken, endast för att jag inte vet var jag ska börja!
Jag har en idé om vad jag vill sälja och jag har till och med luskat ut ett bra namn till denna internetbutik.

Men som sagt.. jag har abso...

Kategori: Allmänt

anställd eller uppdragstagare?

Jag har nyligen startat ett företag.

Och jag hade nu tänkt att anställa en säljare.

Säljaren kommer få provision som beräknas i % på hur mycket vi får av kunden.

Vilket är perfekt eftersom vi inte har någon vidare stor budget.

Men jag undrar är det säkrare för mig att bli uppdragsgivare och be honom skaffa f-skattsedel o...

Kategori: HR - Personalfrågor

Jobbat utomlands mer än 6 månader = skattebefriad?

Hej!

Jag har efter årets slut varit utomlands ca 8 månader och jobbat som kunsult åt svenskt företag. Jag har hört att jag kan bli helt skattebefriad efter 6 månader. Stämmer detta?
Och vad kan det finnas för nackdelar med detta? Kan jag bli utskriven ur systemet så jag missar sjukvård m.m?

Feedback önskas

återkommer

Kategori: Feedback

Egen verksamhet i samma bransch som nuvarande arbetsgivare

Hej,

Jag avser att starta eget företag i samma bransch som min nuvarande arbetsgivare.
Kunderna jag har för avsikt att arbeta med är inte kunder till mitt nuvarande företag, men leverantören jag kommer använda mig av är idag även leverantör till mitt nuvarande företag, vilket inte kommer förändras pga detta. De kommer fortsätta vara lever...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Öppna en skönhetssalong

Hejsan jag funderar på att öppna en egen butik! Mina föräldrar har en affär, men det är ungefär 60 kvm som inte används till nått speciellt så tänkte renovera om den och starta en egen skönhetsbutik där!
Jag ska erbjuda sminkning, hårförlängning, naglar och skönhetsprodukter.
Men jag vet inte hur jag ska hitta bra leverantörer?!
Har kolla...

Kategori: Affärsidéer

Betalning till utlandet, moms och skatter?

Hej!

Jag skall anlita en indisk person som skall rita upp en massa bilder för mig. Ett jobb värde cirka 30 000 SEK.

1. Jag har ännu inte statat upp bolaget utan tänkte betala som privatperson. Bör jag betala som privatperson eller via företaget?

2. Hur blir det med moms och skatt? Tänker på tex. momsats, skattesats, redosvisni...

Varumärke, AB eller bifirma?

Hej allihopa!

Om vi antar att vi har ett aktiebolag som heter Bolaget AB och som har två verksamhetsområden, att sälja bilar och att reparera cyklar. Hur är det bäst att dela upp dessa verksamheter rent praktiskt, juridiskt och skattemässigt? Jag tänker om man t.ex. skulle kunna tjäna på att ha flera AB och flytta vinster/förluster mellan de...

Starta eget?

Hejsan!

Visste inte vart jag skulle vända mig så jag beslöt mig för att ta upp det här! Håller på och dra igång ett företag med inriktning franchising. Håller till i Vänersborg/Trollhättan området och söker personer som är sugna på att starta eget. Mitt mål är att samtliga företagare ska vara en del av mitt företag, med samma namn, fast olik...

Drupal och Php programmerare sökes

Hej

Vi är ett företag beläget i Gbg som söker en erfaren PHP programmerare som bör ha kunskap i Drupal för ett projekt på ca en månad. Ett plus är om du kan i en uppstart befinna dig på vårt kontor för att snabbare komma in ditt projekt arbete. Mer information ges vid intresseanmälan.

Mvh
Patrick

Kategori: Söker/eftersöker

Hur kommer ni att marknadsföra er 2010

Hej

skulle vara intressant att veta hur marknaden ser ut och vilken framtidstro som finns bland oss medlemmar.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

bra företag för Leasing/hyra ?

Hej!

vet inte om det här är rätt forum men jag vill ge min kunder servicen att nu till kassregisterlagen hyra eller leasa ett kassaregister och sedan man deras rörelse växer eller dom vill ha ett annorlunda kassaregister kunda byta det men vad jag ser så måste man betala klart på den maskinen och då isf fall man vill byta måste man teckna et...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bra idéer som kan fungera?

Hej!

Jag funderar på en affärsidé och om den kan vara något att ha och om den är genomförbar.

Idén går ut på att sälja någon eller några specifika varor (någon form av nisch!). Sedan ska det gå till så att varje vecka eller varje dag ska det finnas specialpriser (till rea-pris) på vissa utvalda produkter. Nya varje dag eller varje ve...

Kronofogden?

Hej

Sitter i en jobbig sits just nu och behöver lite råd.

Jag hade en tvist med ett litet AB där vi efter förlikning i tingsrätten fick en dom  (2009-03-30) på betalning från AB till mig. Domen är uppdelad med betalning av ett belopp 100.000 kr 2009-09-30 och resterande 350.000 den 2010-02-28.

Nu har AB inte betalat den 30/9 u...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Testinbetalning

Hej!

Hur bokför man en testinbetalning?

Jag har skrivit ett skript som producerar ett OCR-nummer, och vill se om det fungerar i den banken jag har. Jag tänker plocka tillbaka summan efter att den är insatt.

Tacksam för svar,
Magnus

Team/medarbetare sökes till bildande av företag

Privatperson söker medarbetare och/eller delägare till skapande av nytt företag.

60-talist, förskollärare och dokumentärfilmare som råkat ut för ett par svåra olyckor i följd, har nu tvingats omvärdera livet väsentligt.
Efter att ha blivit fysiskt återställd och påmind om hur skört livet de facto är, måste omprioriteringar göras omgåend...

Kategori: Söker/eftersöker

Återvinning!

Tjenare!
Är ny här på forumet  😃

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, Så det fick bli här.

Har en fråga om återvinning, I företaget jag ska starta kommer jag hantera väldigt mycket wellpapp med mera.

När man ska återvinna detta, kostar det pengar att slänga det eller får man betalt per kg?

Tacksam för sva...

Kategori: Allmänt