Senaste inläggen

Skattefrågor: bo i Spanien, jobba med svenska kunder

Hej,

Jag läste inlägget "Jobbat utomlands mer än 6 månader = skattebefriad?".
Har några följdfrågor ang 6 månaders regeln och 1 års regeln.

Kommer att bo i Barcelona ett år och jobba i min enskilda firma med svenska kunder i Sverige. Kommer fortfarande vara folkbokförd i Sverige.

1. Ska jag ansöka om att betala Spansk inkoms...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Delägare - Kompanjon - Investor

Delägare  -  Kompanjon  -  Investor

Hej,
jag är en 28-årig kille nyinflyttad från STHLM till Malmö för att starta ett litet IT & Webdesign verksamhet med kontor i Malmö.
Planen är att anställa 4 Säljare, 2 Key Account Managers, 1 receptionist och en ekonomiansvarig.
Därför söker jag någon eller några    delägare - kompanjo...

Kategori: Söker/eftersöker

Community

Tillfälle

community med många funktioner och möjligheter säljes

Medlemmarna kan:

Blogga öppet eller privat
Videoblogga
Skriva i klotterplanket
Chatta  med alla eller privat
Pratat med varandra i messenger
Gästbok
Privat gästbok
Maila varandra
Skicka vykort till varandra
Rösta på profilerna
Knuffa t...

Kategori: Till salu

Domännamn: bocker.nu

Hej

Tänkte tipsa om att bocker.nu är till salu på missdomain.

http://www.missdomain.se/bocker.nu_207391

mvh
Matteus

Kategori: Till salu

bokföra webbhotel

Hejsan,

jag har precis utvecklat en webb applikation för en kund och en del av mitt uppdrag var att ta hand om webbhotellet där ska webbapplikationen vara placerad. Jag har fixat och betalat webbhotellet, menu hur kan jag bokföra fakturan från webbhotellet?

Tack

Petra

Inköp från Usa, första gången till företaget. Vilka skatter etc kan ja räkna med

Jag har en kund som vill hyra en produkt från mig, ett träningsredskap. Det kostar innan frakt, tull och moms ca 20000 sek. Har ej fått svar på vad transporten kostar, men är det som med båtar, att man betalar moms på hela beloppet inklusive transporten.
Hur mycket tull är det på sådant, det är nytt. Sen lägger jag på 25% moms också förstår jag...

OM du har en E-butik eller vanlig butik annonsera gratis

Hej

Gå in på min hemsida www.marknaddr.se och kontakta mig med följande info.

Kontaktuppgifter till ditt företag
Ett erbjudande exempelvis 10% på första köpet

Kund får rabatten om man anger marknaddr.se som källa

Helt gratis för dig

MVH Marknaddirekt Sverige

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur mycket spenderar ni på marknadsföring?

Hejsan,

Vi har historiskt bekostat reklam "på en höft". Nu tänkte jag att vi kanske kunde dela med oss av lite erfarenheter.

För min del handlar det om detaljhandel, kedjestyrt, vilket i detta fallet innebär DR-utskick och avgift till marknadsfond - ovanpå detta kan vi lägga pengar på lokal marknadsföring.

Detta innebar för vår...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur starta postorderföretag??

Har funderat över detta i många år nu och nu känns det som att jag vill göra lite research och se sen vart det leder!  🙂

Hur ska jag börja, vad ska jag tänka på, vad ska jag leta efter?

Kategori: E-handel

Ebay annons

Hejsan!

Fick precis denna bilden på mailen.

Någon som vill sälja en ett bord och verkar jobbat lite med "homestaging"   😛

Frågan var om jag trodde att det var en tjej eller kille som tagit bilden. Vad tror ni? ;)

Kanske är det planerat, men nog är det en ovanligt lyckat kampanj dom har fått till för att sälja ett gam...

Kategori: Off Topic

Annställningsform?

Vet inte om detta är under rätt rubrik men försöker ändå.

Jag har en enskild firma sedan 2008. Nu har jag behovet av att anställa någon. Vilken anställningsform passar mitt företag bäst?

Som det ser ut just nu så är det jobb 5 - 15 dagar per månad. Dvs, personen som jag anställer kommer endast att jobba när jobb finns. Och hur fungera...

Att starta en egen webbutik - små tips till att börja med?

Hello allihopa!

Jag har länge nu gått och funderat på hur det skulle vara att starta en internetbutik.
Jag har aldrig gjort slag i saken, endast för att jag inte vet var jag ska börja!
Jag har en idé om vad jag vill sälja och jag har till och med luskat ut ett bra namn till denna internetbutik.

Men som sagt.. jag har abso...

Kategori: Allmänt

anställd eller uppdragstagare?

Jag har nyligen startat ett företag.

Och jag hade nu tänkt att anställa en säljare.

Säljaren kommer få provision som beräknas i % på hur mycket vi får av kunden.

Vilket är perfekt eftersom vi inte har någon vidare stor budget.

Men jag undrar är det säkrare för mig att bli uppdragsgivare och be honom skaffa f-skattsedel o...

Kategori: HR - Personalfrågor

Jobbat utomlands mer än 6 månader = skattebefriad?

Hej!

Jag har efter årets slut varit utomlands ca 8 månader och jobbat som kunsult åt svenskt företag. Jag har hört att jag kan bli helt skattebefriad efter 6 månader. Stämmer detta?
Och vad kan det finnas för nackdelar med detta? Kan jag bli utskriven ur systemet så jag missar sjukvård m.m?

Feedback önskas

återkommer

Kategori: Feedback

Egen verksamhet i samma bransch som nuvarande arbetsgivare

Hej,

Jag avser att starta eget företag i samma bransch som min nuvarande arbetsgivare.
Kunderna jag har för avsikt att arbeta med är inte kunder till mitt nuvarande företag, men leverantören jag kommer använda mig av är idag även leverantör till mitt nuvarande företag, vilket inte kommer förändras pga detta. De kommer fortsätta vara lever...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Öppna en skönhetssalong

Hejsan jag funderar på att öppna en egen butik! Mina föräldrar har en affär, men det är ungefär 60 kvm som inte används till nått speciellt så tänkte renovera om den och starta en egen skönhetsbutik där!
Jag ska erbjuda sminkning, hårförlängning, naglar och skönhetsprodukter.
Men jag vet inte hur jag ska hitta bra leverantörer?!
Har kolla...

Kategori: Affärsidéer

Betalning till utlandet, moms och skatter?

Hej!

Jag skall anlita en indisk person som skall rita upp en massa bilder för mig. Ett jobb värde cirka 30 000 SEK.

1. Jag har ännu inte statat upp bolaget utan tänkte betala som privatperson. Bör jag betala som privatperson eller via företaget?

2. Hur blir det med moms och skatt? Tänker på tex. momsats, skattesats, redosvisni...

Varumärke, AB eller bifirma?

Hej allihopa!

Om vi antar att vi har ett aktiebolag som heter Bolaget AB och som har två verksamhetsområden, att sälja bilar och att reparera cyklar. Hur är det bäst att dela upp dessa verksamheter rent praktiskt, juridiskt och skattemässigt? Jag tänker om man t.ex. skulle kunna tjäna på att ha flera AB och flytta vinster/förluster mellan de...

Starta eget?

Hejsan!

Visste inte vart jag skulle vända mig så jag beslöt mig för att ta upp det här! Håller på och dra igång ett företag med inriktning franchising. Håller till i Vänersborg/Trollhättan området och söker personer som är sugna på att starta eget. Mitt mål är att samtliga företagare ska vara en del av mitt företag, med samma namn, fast olik...

Kategori: Affärsidéer