Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Medlem
70
1

Faktureringsföretag

Hej!
Jag undrar om någon vet nåt om egenanställningsföretag dår man hyr F-skattesedel, t ex Mimo. Är de att lita på?
Toppskribent
1324
5
Vet ett par som använt Bolagskraft resp Frilansfinans . Har fungerat bra

Hans
Medlem
70
1
Kan man anmäla sej i efterhand? Jag hade två spelningar för två månader sen och ska nu få pengar för dem, kan jag gå med i t ex bolagskraft och ta betalt genom dem nu i efterhand?
Hur fungerar det med skatt, ska jag betala in det själv då eller gör bolagskraft det?
Om man har fått in 4000 kr, hur mycket blir kvar efter skatt och procent till bolagskraft?
Toppskribent
1324
5
Att fakturera i efterhand bör ju inte vara något problem.

Själv har jag använt Frilandsfinans så dom vet jag hur dom fungerar.  www.frilansfinans.se/t_index.php

Ex för mig som är lite äldre är ju arbetsgivaravg 31,42% . Och sedan drar 30% A-skatt enligt regeln om kortare projektjobb.  Är du 26 år är ju arbetsgivaravg lägre.
Dessutom är det ju olika moms på saker och ting. Men jag som är IT konsult är det ju 25:- på.

Så när jag fakturade (innan jag hade eget företag) en kund 4000:- + moms (=5000🙂
Så användes omräkningsfaktor 2,01 så av dom 4000:- fick jag 1990:- på bankkontot.
Men om jag ex körde 5 mil t/r för att göra jobbet . Så kunde jag först ta ut 18,50x5= 92,50

Sedan blev det 2,01 som omräkning på 4000:- minus 92,50 så man fick 1944:- förutom dom 92,50 .

Du skriver att du hade spelningar. Vet att det står lite om moms och gager (om det nu är det du menar med spelningar).

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.