privata köp med förtegaskortet???

2
Hej.
Jag råkade göra ett privat köp med mitt företagskort och undrar nu hur jag ska bokföra detta i ett aktiebolag? 
Tack på förhand Mvh
450
mot privat uttag!
1324
4
[quote author=Freetime link=topic=6086.msg29222#msg29222 date=1258006609][br]mot privat uttag![br][/quote][br][br]Finns väl inget som heter privat uttag i ett AB. [br][br]Hans
1165
15
Det skall helst bokföras mot lön, om du inte har instoppade pengar i bolaget på konto 2893 eller liknande som du kan dra det från.
450
[quote author=swetrot link=topic=6086.msg29228#msg29228 date=1258017182][br]Det skall helst bokföras mot lön, om du inte har instoppade pengar i bolaget på konto 2893 eller liknande som du kan dra det från.[br][/quote][br][br]Va lite tidigt på morgonen för mig, swetrot har rätt. sorry.
41
Det låter hur jobbigt som helst att dra det mot lön. Du gjorde ju bara ett privat köp med företagskort.... Man spar tid på att alltid betala ut samma lön. Inte klydda. Alltid samma arbetsgivaravgift, samma löneskatt, samma allting!![br][br]Du kan väl dra det mot 2893 oavsett om där är pengar eller ej? Antag att du har 0 på 2893. Då uppstår en skuld. Säg att det "privata uttaget" rör sig om 1000 kr. Gör sedan en privat överföring till bolagets företagskonto (dvs en återbetalning) på 1000 kr. Bokför företagskonto (t ex 1940) mot 2893 och allt är återställt igen.[br][br]
102
Monsa: Man sparar ännu mer tid om man inte tar ut ngn lön alls![br]Tänk en verifikation i månaden á 5 minuter (inklusive redovisningen till myndigheterna, semesterersättningsberäkning, statistik, pensionsinbetalning om man nu har det osv).[br]Det blir en hel timme per år![br][br]Sorry, kunde inte låta bli... ;-)[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
632
3
Jag håller ändå med monsa, skulle ha bokat det mot 2893 och sedan fört över pengarna så snabbt som möjligt. Egentligen får det inte finnas ett positivt saldo på det kontot eftersom det då blir olagligt lån, men när det handlar om så små summor och under så kort tid så är det inget att hänga upp sig på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.