E-bokföring

41
Jag bokför i excel + Visma SPCS. Det borde definieras som e-bokföring eftersom jag hämtar transaktioner från internetbanken och låter excelmakro skapa mina verifik med automatik (bankerna erbjuder sådan tjänster, passar inte mig då jag vill ha kontrollen själv). Verifiken skapas på ca 5-7 sekunder. Sedan knappar jag in dem i Visma SPCS (tar ca 30 min, bara att skriva av, tänker skriva ett makro som importerar på 5 sekunder, men det får bli efter nyår). Finns det andra e-bokförare där ute? Jag bokför bara till mitt egna aktiebolag. Har ca 50 transaktioner per månad. Konsultverksamhet. Säljer mestadels tjänster och köper verktyg, laptop, mjukvara för att kunna leverera tjänst. Har tjänstebil.
41
Hur hittar folk mitt ämne? Kommer det högst upp i listan i samband med inlägg?
2066
2
[quote author=monsa link=topic=6067.msg29061#msg29061 date=1257498407][br]Hur hittar folk mitt ämne? Kommer det högst upp i listan i samband med inlägg?[br][/quote][br][br]Alla nya ämnen sen sist besök är dessutom markerade som nya.[br][br]Tror att e-bokföring menas att du bokför online, dvs använder ett program/interface som du kommer åt "på" internet.[br]Tar det 30 min att skriva in 50 betalningar i SPCS?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
41
Hej Jonathan,[br][br][color=green]Om verifiken redan är skapade i excel (kredit debet osv...) så tar det mindre än 30 minuter. Kanske 30 sekunder per verifik effektiv tid. Dvs 30 sek * 50 verifik = 1500 sek = 25 minuter. Sätter du på headset, låser dörren till kontoret och stänger av vibrationen  på mobiltelefonen (och sätter dig så att du inte kan bli distraherad av någon som vinkar till dig) och fokuserar till 100%, så kan du fixa det på 25-30 minuter. Utan distraktion så tar det aldrig mer än 60 minuter.[/color][br][br][color=red]Att skapa verifiken (skriva dem) för hand (utan excel) direkt in i Visma SPCS tar ca 3-10 timmar. För varje verifik måste man tänka ut om det är en intäkt, kostnad, lön, inbetalning, etc. Sedan knappar man in så gott man kan. När man skriver ut resultat och balansräkning så är det alltid fel på 35 öre eller på några tior. Sedan tar det ca 2-3 timmar att hitta felet. [/color] [br][br]OBS! Det röda undviker jag genom att använda ett bokföringsmakro i excel.[br][br]MVH,[br]Måns[br]
1324
2
Vad är det för fel med konteringsmallar i Visma SPCS Administration? Det var iallafall det jag använde när jag hade detta program . [br][br]Hans
41
Med konteringsmallar så måste du göra ett verifik åt gången. Dvs:[br](a) döpa det[br](b) bestämma vilken mall som gäller. Dvs "förbrukningsmaterial", "representation" etc[br](c) därefter får du förslag på verifik[br](d) du godkänner och sparar[br](e) eventuellt skrev du fel belopp och då får du balansproblem när du är klar[br]så här får du göra för varje verifik. Det är antalet moment som jag minimerat eftersom jag inte har tid att sitta och hålla på och "dutta" timme efter timme!![br][br]Istället för a-e ovan så gör jag:[br](a) kopierar in mina banktransaktioner i excel och kör där ett makro som skapar alla verifik i en lista. Inga felkällor. Alla belopp blir korrekt. Jag slipper bry mig om huruvida det är "förbrukningsmaterial" eller "representation. Det går av sig själv på alla tansaktioner och allt är klart på under 10 sekuner. Sedan knappar jag in i Visma på ett par minuter utan att behöva mallar och behöver inte heller tänka.
2066
2
Alla gör som det passar dem, men vill bara kommentera lite.[br][br]Du behöver inte göra steg a-e i VISMA, när du skapat en mall kan du koppla den till en leverantör. Därefter räcker det när du bokför att skriva in början på namnet, t ex "Po..." så dyker "Posten AB" upp. Sen fyller du i beloppet och beroende på hur du skapat mallen räknas alla andra summor ut och fylls i på rätt konto, med rätt belopp och rätt summa.[br][br]En nyfiken fråga; hur vet ditt macro om det är förbrukning eller representation?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
102
Monsa, mitt första intryck av din metod är "varför göra det enkelt när man kan krångla till det".[br]Jag begriper inte riktigt hur du menar så utveckla det gärna lite, allt som kan göra bokföringen enklare är intressant.[br]Själv använder jag SPCS och är helnöjd, har 250-300 verifikat per månad.[br][br]Angående vad E-bokföring står för så vill jag nog påstå att E i sammanhanget betyder Elektronisk, mao att du inte gör det med papper och penna i den klassiska jätteboken.[br]På senare år kan det vara så att E mer betyder att man gör det online kanske.[br](Jämför med E-post...)[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
41
Hej Jonathan, tack för ditt svar som var bra. [br][br]Mitt makro delar upp texten i banktransaktionen, delar av tecken som är siffror, läser blanksteg, delar av text som är beskrivning av vem som fått pengar av mig (- belopp) och folk jag fått betalt av (+belopp). Därefter kollar makrot i ett blad där mina mallar ligger. Hittar makrot texten "Netonnet" så skapar det ett verifik med förbrukningsvaror t ex. Hittar makrot text med "Moosehead" så skapar det ett verifik med "respresentation Moosehead restaurang". Hittar inte makrot någon mall så får man lägga in en (copy + paste och justera lite, sen fungerar det nästa gång)[br][br]En sak vill jag dock vidhålla. Du säger att bokföringsprogrammets bokföringsmall är bra eftersom man anger ett par bokstäver och sedan beloppet och därefter är det klart. Risken är att du anger fel belopp, t ex 169,50 istället för 156,90. Även om du kan mata in 300 verifik på 5-10 timmar så får du leta fel 2-3 timmar när du ska stämma av mot bankkontot. Stämmer du inte av mot bankkonto så har du så klart inga problem förrän det blir dags för bokslut ;) men då blir det ordentligt stökigt.[br][br]Hej Peo, att slippa 10-15 bokföring varje månad, och istället klara sig på 15-30 minuter, det kallar jag att "förenkla" för sig och inte att "krångla till det". vad tycker ni andra?
2066
2
[quote author=monsa link=topic=6067.msg29136#msg29136 date=1257715742][br]Därefter kollar makrot i ett blad där mina mallar ligger.[br][...][br][/quote][br][br]Snyggt :)[br]*Lägger till på listan med funktioner för framtida projekt (regexp match)*[br][br][quote author=monsa][br]Risken är att du anger fel belopp, t ex 169,50 istället för 156,90.[br][/quote][br][br]Jo, visst kan det bli fel ibland. Integration med banksystemet står också på önskelistan (dvs aldrig behöva logga in på internetbanken - sköta allt via bokföringsprogrammet, har inte orkat ta tag i det än). Det brukar dock inte bli så många fel trots att jag har hyfsat med transaktioner varje månad.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
41
Jag "ligger" och maximerar mina timmar som jag jobbar för mina kunder (...med saker som INTE har med bokföring att göra). En annan parameter som jag maximerar är tiden med min familj och mina vänner. Därför har jag gått till det extrema och minimerade alla tidsbovar som var relaterade till bokföring. Det är inte bara koppling till bank som är lösning enligt mig. Ett par steg som jag tagit för att möjliggöra min supersnabba metod är.[br][br]1) Skaffade företagskonto som fick motsvarar mitt bokförings"konto" med nummer 1930.[br]2) Alla betalning från kund går in på företagskontot (se punkt 1)[br]3) Alla köp jag gör är via VISA betalkort som direkt drar pengar på företagskontot (se punkt 1)[br]4) Resultat: Är saldo på mitt bankkonto lika med saldo på "1930" är allt som det ska![br][br]Eftersom allt händer på ett och samma bankkonto så är det bara här jag behöver titta för att kunna bokföra. Jag köper aldrig kontant. Gör jag det av misstag så gör jag sedan en överföring från företagskonto till privatkonto så att transaktionen kommer med i den semiautomatiska bokföringen. PS! Regexp är nu på listan![br][br]
41
Dags att deklarera moms/skatt för oktober? Jag började idag genom att hämta banktransaktionerna på SEB internetbank, 30 st. Tog mig mindre än 3 minuter. Gjorde det samtidigt som jag fick i mig frukost och checkade emails. Nu är halva bokföringsjobbet klart för denna månaden. Imorgon kör jag makrot (10 sekunder). Jag ser att 28 st transaktioner är sådana som jag haft tidigare. Makrot kommer klara av att skapa verifik direkt. 2 st är nya. Jag har köpt "annonspott" på Google AdWords och jag har köpt ett "rescue-kit" på Hewlet Packard till min laptop. Dessa transaktioner klarar inte mitt makro eftersom dessa inte finns med på "mallsidan". Det tar mig 5 minuter extra att lägga till mallar denna månad. Därefter är alla verifik klara. Jag får direkt ut beloppen för moms och skatt (genom att titta på denna och förra månades makrokörning). Jag behöver inte vänta på min inmatning i Visma SPCS. Jag kan deklarera direkt, på internet såklart. Efter totalt 10 minuters bokföring så loggar jag in på skatteverket med e-legitimation och deklarerar. Därefter in på SEB internetbank och göra inbetalning. Inte lönt att effektivisera mer nu. 10 minuter rules!
22
Kan du dela med dig av detta makro...? :D
102
Vet inte om det är samma macro som nämns i tråden, men här är ett macro för 50.00$: [url=http://www.dreambeans.com/?page_id=3]http://www.dreambeans.com/?page_id=3[/url][br]Och använder du bokslutsmetoden så gör detta macrot all bokföring till dej, jepp 100% automatiserat :bravo[br][br]Edit: En liten varning kanske är på sin plats, hittar varken företagsnamn eller kontaktuppgifter till macrotillverkaren. Framgår inte heller om företaget/privatpersonen är momsregistrerad.[br]Men 50$ kan det vara värt att fölora kanske om bokföringen blir helt automatisk![br][br]//Peo[br]
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
41
Det är mitt makro som ligger på websajten. Jag delar gärna med mig till 5 personer utan att kräva något i gengäld. Makrot är ganska nytt och jag vill testa det. Maila i så fall till [email protected]. Konsulten som gjort websajten har inte fått med information om moms och missat att ange namnet på säljaren (mitt namn). Tack för feedbacken på detta.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.