Förbetald samtalstid telefoni

10
Har som nystartad valt att köra med förbetald mobiltelefoni. Har nyss fyllt på kortet (Telia Refill) med 200 kr via företagets PG.

1. Den enda kvittens på påfyllningen jag får är ett SMS i telefonen
2. Vid kontakt med Telia för att efterfråga ett kvitto säger de att Skatteverket bestämt att samtalstid kan tas upp i bokföring först då den förbrukats. De kan skicka detaljspec på viss tidsperiod som underlag till bokföring
3. Vid koll med Skatteverket så stämmer det Telia påstår. "Refillcheck" räknas som flerfunktionsvoucher, dvs kan användas till annat än samtalstid (röstning, bussbiljetter mm) och kan inte tas upp som avdragsgill förrän saldot förbrukats till samtalstid.

Fråga: hur bokför jag de 200 kr jag nu lagt ut? Enklast känns det om jag kunde få de 200 kr att "försvinna" så jag kan ta upp kostnaderna sedan när de förbrukats.

Alla förslag mottages tacksamt,
/awwd
1324
2
Antar att det är en enskild firma. Isåfall. Eftersom det är en så liten summa skulle jag lägga det på 2013 "Eget uttag". När du sedan bokför specifikationen använder du 2018 "Egen insättning". Och då blir det ju naturligt att alla "privatsamtal" redan bokförts som eget uttag. [br][br]Hans
20
[quote author=awwd link=topic=6083.msg29160#msg29160 date=1257771488][br]Har som nystartad valt att köra med förbetald mobiltelefoni. Har nyss fyllt på kortet (Telia Refill) med 200 kr via företagets PG.[br][br]1. Den enda kvittens på påfyllningen jag får är ett SMS i telefonen[br][/quote][br][br]Du borde kunna gå in på Plusgirot/Kontouppgifter, dubbelklicka på posten och skriva ut ett kvitto på utbetalningen. Så har jag gjort med Handelsbanken.
102
Blir inte riktigt klok på hur du betalt, eller rättare sagt vem som betalt.[br]Du skriver du betalt via företagets PG, sen lite längre ner att du lagt ut dessa 200.- (kanske du betalt med ditt eget PG?).[br][br]Oavsett vem som betalt har du ju kontoutdraget som styrker betalningen och kan använda detta som verifikat.[br][br]Är det så att du betalt med företagets PG, hade jag gjort såhär:[br]1920 PostGiro, kredit 200.-[br]2070 Ändamålsbestämda medel (eller annat 20-konto), debet 200.-[br]Och har du betalt själv, eller lagt ut som du skriver, hade jag använt 2010 Eget kapital[br]i stället för 1920.[br][br]När du sen får specen från telia krediteras 2070 och debiterar de konton som motsvarar kostnaden (telefoni, resor osv). Jepp det är omständigt men det är det ibland om det ska vara rätt.[br]---------[br]Detta är för krångligt egentligen för så här små belopp... Använder inte kontantkort själv, har bara privat mobil som tur är.[br]Jag vet inte om man får bokföra motsvarande nedan?:[br]1910 kassa, kredit 200.-[br]6212 mobiltelefoni, debet 200.-[br]och bjuda staten på momsen, man förlorar ju 20.- men för det jobbet....[br]Förmodligen får man väl inte göra så även om staten slipper betala tillbaka momsen.[br]Jag inser ju att det finns en poäng i att det blir rätt också, inte bara viktigt vem som "vinner/tjänar" på hur det bokförs.[br][br]//Peo[br]
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
10
[quote author=pslinden link=topic=6083.msg29166#msg29166 date=1257790133][br]Blir inte riktigt klok på hur du betalt, eller rättare sagt vem som betalt.[br]Du skriver du betalt via företagets PG, sen lite längre ner att du lagt ut dessa 200.- (kanske du betalt med ditt eget PG?).[br][/quote][br][br]Ursäkta mig, var otydlig. Företaget (enskild firma) har betalt via sitt PG en samtalspott på 200 kr på det Telia Refill som jag använder i min verksamhet. Är väl inne på att (rätt eller fel) bokföra det som en kostnad och ej ta upp någon ingående moms.[br][br]Är också en anhängare av att "göra rätt" vilket i detta specifika fall verkar vara något komplicerat. Om man på Skatteverket kollar upp detta med "kombinationsvoucher" som detta klassas som så finns det hur mycket  "juridiksvenska" som helst att fördjupa sig i...[br][br]/awwd

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.